• Anonym (Irriterad)

Betala för tom lägenhet

Hej alla!

Min "sambo" och jag har varit tillsammans i över 2 år och han betalar fortfarande för en lägenhet som inte blivit använd på över 1,5 år. 
    Det är en hyresrätt, en trea i en storstad. Det är hans mammas lägenhet och står på kontraktet. Han får förmodligen inte överta kontraktet, hon har hyrt den i över 30 år. 
    När vi träffades bodde han i lägenheten själv och hans mamma bodde i hans mormors hus där hans mamma tog hand om mormor och gjort i många år. Mormorn hamnade på ett boende för ett halvår sedan så nu bor hans mamma i huset själv. 
    Min sambo och hans mamma betalar 50% var på lägenheten och parkeringen, vilket är ca 6.000-7.000 i månaden var, så totalt mellan 12.000-14.000 i månaden betalar de ihop. 
    Jag äger ett hus helt själv och bott ensam i några år innan vi träffades. Efter ca 6 månader in i förhållandet så var vi nästan bara hos mig och han mer eller mindre flyttade in. Men jag betalar allt själv som elen, sopor, bolån, ränta, ersätter allt själv som går sönder: diskmaskin, tvättmaskin, osv. 
    Det är helt ok att behålla lägenheten den första tiden. Jag har aldrig varit på och tjatat. Men när de har betalat för en tom lägenhet i över 1,5 år tycker jag det börjar bli löjligt. De åker till lägenheten för att hämta posten och spola toan någon gång ibland, de är bägge skrivna där.
    Hans mamma kommer få ärva mormorns hus och vill bo där. Eventuellt sälja och köpa lägenhet, hon har inte bestämt sig än, så hon blir inte bostadslös. Samt att min sambo troligen inte heller kommer få överta hyreskontraktet. Så jag förstår inte varför de betalar så mycket pengar i månaden. Att betala 1.200 i månaden bara för parkeringen är ju vansinnigt. 
    De vill inte heller hyra ut den i andra hand eller ha en inneboende. Jag har försökt det senaste nu att förklara att vi kunde göra så mycket roligare saker för pengarna. Bara på ett år har han slängt iväg nästan 80.000 på en tom lägenhet ensam. 
    Eftersom vi bir ihop och planerar barn förstår jag inte varför de envist ska ha kvar lägenheten. Jag börjar bli lite irriterad att stå för alla kostnader själv samtidigt som han bor här på heltid. 
    Han tycker jag borde ha mer tålamod och förståelse att de behåller lägenheten. Men jag börjar få slut på dessa varor. 
    Är jag ensam om att tycka de borde säga upp den?
  • Svar på tråden Betala för tom lägenhet
  • Anonym (njet)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-11 14:21:59 följande:
    Tja, några av hästar springer iaf in pengar till oss. Vissa tider mer vissa mindre. Hästarna är min livsstil och ingick och kommer förmodligen alltid att göra det i mitt liv. Det förklarade jag från början att de kommer ta mycket tid och pengar från mig. Men han ville ändå vara med mig. Så detta kommer inte bli en fråga, han vet vad som gäller. Tröttnar han på hästarna får han väl lämna. Tänker inte göra mig av med något som jag mycket tydligt både i början och även nu förklarat för honom är viktigt för mig och mitt mående. 

Men hade han från början presenterat att han i flera år på obestämd framtid kommer att betala halva mammans lägenhet oavsett om han bor där eller inte hade kanske man hade gjort ett annat val. Att han måste hjälpa sin mamma ekonomiskt med boendet för hon slösar flera tusen på hans missbrukande son. 

Ser du skillanden?
    Det spelar ingen roll vad jag ser eller inte ser. Du måste försöka se vad sin man har för skäl att vilja ge pengar till sin bror. Och hur ni ska se på olika uppfattningar om vad ens egna pengar ska och inte ska få användas till. 

Om han förklarar för dig att brodern och pengarna till honom är för evigt. Och tröttnar du så får du lämna?

Du skriver mycket om att du varit tydlig med det ena och det andra i er relation - men är du även öppen för att han har egna önskemål och människor och annat som är viktigt för honom?

Eller är det ditt liv, ditt hus, dina hästar, dina önskemål som är det viktiga? Och måste han berätta allt från början, eller komma fram till vissa saker under tidens gång? Det är ju först nu det ställs på sin spets, tidigare har han lagt pengar där han vill och även bott i lägenheten han betalar för. 

Att han ska betala för ert gemensamma är självklart, men övriga pengar som är hans, bör han ju få råda över, precis som du gör med dina pengar.

Där verkar du rätt oflexibel och självcentrerad, men kräver av honom att han ska vara flexibel och centrerad kring dig. 
  • Xenia
    Anonym (Lina) skrev 2025-09-11 08:27:52 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden, men som jag förstår det så är ni mellan 35-40, du äger huset och du vill inte att han ska vara med och äga det. Du anser alltså att han ska säga upp sin andra bostad (en säkerhet för honom) för att bo i ditt hus som han inte får vara med och äga? Då står det ju klart att det är han som behöver dra direkt om det tar slut, utan något att säga till om. Varför ska han betala för ditt hus som han inte ens får vara med och äga om ni nu ska bo ihop? Alltså, allt detta låter jättekonstigt. Du vill att han ska bidra ekonomiskt och flytta in hos dig på riktigt, men samtidigt ska du vara den enda som äger och han är den som kommer behöva dra om det tar slut mellan er. Noll säkerhet för honom. Jag hade då aldrig gått med på det upplägget. 

Det är väl inte ovanligt. Fast oftast är det killen som äger lägenheten, tjejen flyttar in, hon betalar sin del av kostnaderna, och tar det slut så får hon flytta. Även om hon hade en egen hyreslägenhet innan de flyttade ihop, så betalar hon inte för en tom lägenhet i flera månader eller år. 

Du tycks mena att bara för att han inte är delägare i huset så ska han inte betala något alls.
  • Anonym (d)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-11 09:56:59 följande:
    Eftersom dina argument om att betala för ett back-up boende som varken han har kontakt på eller ens använder är inte rimliga. Du drar det den yttersta och mest löjliga nivå när jag försöker förklara situationen. 

Så igen. Det var ingen nyhet för honom att det var här vi ska bo. Att jag äger det helt och varför. Han godkänner villkoren. Vi provbor i huset om det funkar, vilket vi gör. Efter 1,5 år tillsammans och inget händer med att betala elen, värmen, vattnet, sopor och annat gemensamt. Att han istället betalar halva sin mammas lägenhet, för hon inte kan betala hela hyran för hon skickar pengar till sin andra son som i sin tur använder det till sitt missbruk. Så förlåt mig om jag börjar tröttna på detta läget och fräser ifrån när du börjar yra om saker i vår relation du inte har någon aning om. 

Du skrev "Är det verkligen läge att skaffa barn... så oense som ni verkar vara?". Detta var verkligen extremt otrevligt av dig att skriva. Du har absolut ingen aning om våran relation.  

Jo, vi är överens om att han ska betala driftkostnader och att vi ska bo här. Vi är även överens om att han inte ska fortsätta betala för lägenheten. Men inte om när. 

Detta med att betala lägenheten handlar inte om varken mig eller om våran relation. Det är något annat. 

Var skrev jag att han lägger på pengar på huset? Igen så lägger du till och hittar på saker när det passar. Därför är dina "argument" och "råd" helt värdelösa. Nej, jag betalar för allt kring renoveringarna. Han hjälper till. Kan man väl mist förvänta sig när han bor gratis. 

Du vet... Vi är i åldern det kan ta flera år att bli gravid. Och eftersom vi har problem och jag har fertilitetsproblem kanske vi inte ens lyckats. Så kring denna fråga och så som du svarat mig är både klumpigt och okänsligt. Nu är vi inte 5-10 år yngre utan snart 40. Skulle det inte hålla kommer vi inte ångra att.vi skaffa barn. Bägge vill, bägge har bra ekonomi. Så du behöver inte lägga sig denna fråga mer. Tja, vi har bott ihop in1,5 år men varit tillsammans i 2 år. Du kanske inte tycker att 2 år tillräckligt. News for you: Det finns inget rätt eller fel. Vissa blir gravida första veckan, efter  månad osv. Vi tycker att två år ör tillräckligt. Jag tänker inte tjafsa mer kring om vi har varit tillsammans tillräckligt länge för att skaffa barn. Igen är du bara ute efter att provocera och göra mig ledsen. 

Jag kan inte leva ihop med någon som betalar flera tusen i månaden på ett extraboende. Skulle han överta lägenheten och betala hela har vi ingen framtid.
    Du tycker inte att det är rimligt, men han tycker det och det är han som betalar.
    Det har du inte med att göra. Hur svårt ska det vara att fatta det?
    Han får högst sannolikt ta över kontraktet också då han bott där länge.

Nej, men då har du ju bara en sak att göra.
    Slut.
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-11 11:02:40 följande:
    Känner mig hemsk som önskar att hans bror tar en överdos och inte längre är ett problem. Men jag kan inte känna någon medkänsla för hans bror. Han har mördat en person med kniv och suttit inne flera år. Brutalt misshandlat min sambo, brännt honom cigg, slagit honom, satt honom i farliga situationer. Fick min sambo att börja med droger vid 12 år och drog iväg honom på olagliga fester. Misshandlat andra människor, stulit osv.
    Mysigt att du önskar livet ur hans bror.
    Verkligen.

Vet du vad, jag hoppas att någon som känner din kille eller hans familj och visar tråden för dem.
    Du är inte värd honom.
    Inte för fem öre.

Här visade du dina rätta färger.

Nu saknar t o m jag ord. Det händer inte ofta.
  • Anonym (.)

Visst kan jag förstå att det finns en viss frustration, absolut. Men jag antar att du inte valt att leva med honom för att din ekonomi ska förbättras så varför inte bara låta honom göra vad han vill med sina pengar så länge han står för sin del?
    Om han sen lägger de pengarna på ett boende eller en hobby är väl skit samma. 

Du tänker inte heller att risken är att din press på honom kan göra att han är ännu mer angelägen att hålla kvar lägenheten?
    Det är trots allt inte så att du ensam bestämmer hur era pengar ska fördelas. 
    Och även om det är så att du berättat om hästarna och att du vill ha kvar dem så är det fortfarande så att det är en stor kostnad. De är som DU väljer att lägga DINA extrapengar på. Ditt val för något du vill. 
    Här väljer han just nu att lägga sina penga, varesig du gillar det eller inte, men fortfarande hans val med sina extrapengar?

• Anonym (Betty)

Har ni kommit nån vart i diskussionen?

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-20 17:25:37 följande:

Har ni kommit nån vart i diskussionen?

Under tiden denna tråd har varit aktiv fram till för en kort tag sedan har vi inte pratat något om det mer än att jag numera vill att vi delar på alla gemensam kostnader. Sen har jag tagit förslaget att bara låta det vara. Han får landa i det själv att betala halva kostnaderna här och halva i lägenheten om det är värt det. 

Men tydligen ska de säga upp den innan månadsskiftet. Lite tråkigt tycker jag allt att det är att dom har kastat upp mot 150.000 rakt ner i fickan till någon annan samt att jag känner mig lite utnyttjad. Ville vara snäll och inte kräva någon ekonomisk ersättning när vi skulle provbo ihop. Då sa jag att jag inte kräver något för boendet och att jag förstår att han har kvar lägenheten under dessa förutsättningar. Men när vi bott ihop 1 år och förösker med barn tyckte jag väl att vi har bestämmt oss för att satsa ihop. Ville väl att han på eget initiativ också visar att han vill vara med mig genom att på egen hand ta tag i att lämna lägenheten. Inte när jag sätter ner foten och säger att numera vill jag att vi delar på kostnaderna. Så ja, jag är lite besviken. Men men, är samtidigt lättad. Får väl ha som ursäkt att han inte är någon tankeläsare.

Alla hans bra och fina sidor väger däremot upp. Han är inte snål och sa självklart när jag ville dela kostnaderna.  Det är lite andra mentala spärrar. Samma med jobbet, han har varit på samma arbetsplats sedan han var 16 och verkar inte alls ha planer på att plugga eller annat. Trotts att det är en dålig arbetsgivare men höga skaderisken. Men detta kommer jag aldrig att röra inom. Den dagen han själv vill byta jobb eller plugga vidare kommer jag hjälpa honom. Att läsa gymnasiet vid 40 kanske inte är så lockade. Själv gick jag naturvetenskap och har 2 färdigexaminerade utbildningar på totalt 7 år. Vi har väldigt olika bakgrunder och hur vi tänker. Jag har flyttat många gånger, speciellt under studierna. Har lättare att ta livsavgörande beslut och inte rädd för förändringar medan han har haft samma rullande liv med jobbet och lägenheten sedan han var 16. 

Men man det är väl som man brukar säga: Oppositionen attract
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-26 13:47:01 följande:
    Under tiden denna tråd har varit aktiv fram till för en kort tag sedan har vi inte pratat något om det mer än att jag numera vill att vi delar på alla gemensam kostnader. Sen har jag tagit förslaget att bara låta det vara. Han får landa i det själv att betala halva kostnaderna här och halva i lägenheten om det är värt det. 

Men tydligen ska de säga upp den innan månadsskiftet. Lite tråkigt tycker jag allt att det är att dom har kastat upp mot 150.000 rakt ner i fickan till någon annan samt att jag känner mig lite utnyttjad. Ville vara snäll och inte kräva någon ekonomisk ersättning när vi skulle provbo ihop. Då sa jag att jag inte kräver något för boendet och att jag förstår att han har kvar lägenheten under dessa förutsättningar. Men när vi bott ihop 1 år och förösker med barn tyckte jag väl att vi har bestämmt oss för att satsa ihop. Ville väl att han på eget initiativ också visar att han vill vara med mig genom att på egen hand ta tag i att lämna lägenheten. Inte när jag sätter ner foten och säger att numera vill jag att vi delar på kostnaderna. Så ja, jag är lite besviken. Men men, är samtidigt lättad. Får väl ha som ursäkt att han inte är någon tankeläsare.

Alla hans bra och fina sidor väger däremot upp. Han är inte snål och sa självklart när jag ville dela kostnaderna.  Det är lite andra mentala spärrar. Samma med jobbet, han har varit på samma arbetsplats sedan han var 16 och verkar inte alls ha planer på att plugga eller annat. Trotts att det är en dålig arbetsgivare men höga skaderisken. Men detta kommer jag aldrig att röra inom. Den dagen han själv vill byta jobb eller plugga vidare kommer jag hjälpa honom. Att läsa gymnasiet vid 40 kanske inte är så lockade. Själv gick jag naturvetenskap och har 2 färdigexaminerade utbildningar på totalt 7 år. Vi har väldigt olika bakgrunder och hur vi tänker. Jag har flyttat många gånger, speciellt under studierna. Har lättare att ta livsavgörande beslut och inte rädd för förändringar medan han har haft samma rullande liv med jobbet och lägenheten sedan han var 16. 

Men man det är väl som man brukar säga: Oppositionen attract
    När autocorrect inte funkar: Opposites attract
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (.) skrev 2025-09-11 19:47:08 följande:

Visst kan jag förstå att det finns en viss frustration, absolut. Men jag antar att du inte valt att leva med honom för att din ekonomi ska förbättras så varför inte bara låta honom göra vad han vill med sina pengar så länge han står för sin del?
    Om han sen lägger de pengarna på ett boende eller en hobby är väl skit samma. 

Du tänker inte heller att risken är att din press på honom kan göra att han är ännu mer angelägen att hålla kvar lägenheten?
    Det är trots allt inte så att du ensam bestämmer hur era pengar ska fördelas. 
    Och även om det är så att du berättat om hästarna och att du vill ha kvar dem så är det fortfarande så att det är en stor kostnad. De är som DU väljer att lägga DINA extrapengar på. Ditt val för något du vill. 
    Här väljer han just nu att lägga sina penga, varesig du gillar det eller inte, men fortfarande hans val med sina extrapengar?

Skillnaden är väl att det inte kom som en överraskning att jag har hästar. 

Helst ville jag inte gå in på detta men eftersom ni alla verkar tro att jag slänger flera tusen i månaden på mina hästar så gör jag ett förtydligande:

Jag betalar inte en enda krona för hästarnas upphälle, bara andra mindre saker runt. Mina föräldrar sköter det ekonomsika där inackoderingarnas hyra täcker våra hästars kostnader. 

Men oavsett om jag skulle betalar för mina hästar så var jag tydlig med att jag lägger tid och pengar på dom.  Självklart skulle nog de flesta med sunt förnuft inte vilja satsa på någon som säger att de kommer betalar en halv hyra på en hyreslägenhet som står tom år efter år. Men att betala samma summa på ett bolån där bostaden kan hyras ut skulle jag aldrig reagera på. Det är skilland vad man gör med pengarna. 

Jag vill inte leva med någon som bokstavligen bränner flera tusen i månaden på en hyra som inte används. Men en hobby eller rent av rökning skulle jag till och med förstå. Så jo, jag kan visst ha åsikter till den grad att jag inte vill ha en relation. Det får man nog räkna med att ens partner lämnar när man tar dåliga ekonomiska beslut. 
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-11 13:00:55 följande:
    Vi försöker reda nu att bli gravida och har försökt i 10 månader. Så vi är redan där. Det är därför jag börjar sätta lite press. Jag vill inte hjälpa till att tömma lägenheten och bära möbler som gravid om vi lyckats. Inte i den utsträckningen som det behövs. Sedan vill jag inte heller ha den psykiska oron kring allt. Hans mamma vet att vi försöker också. 

Men helt ärligt tror jag att det handlar om att de har svårt för förändringar. Hans mamma håller på att vrida på allt för att kunna köpa ut sin syster kring huset. Det är stort lån som hon troligen inte kommer få godkänt. Huset är inte handikappsvänligt alls och även svårt att göra det vänligt pga trånga utrymmen. Renovering allt. Hur dåligt köp detta huset än må vara verkar det inte ha någon betydelse. Känns lite samma med lägenheten. Har ingen betydelse hur dåligt ekonomiskt det är att behålla lägenheten. Det är något som de känslomässigt inte vill släppa. Helst hade de velat ha blde lägenheten och huset. Men där verkar du bägge förstå att det inte går iaf. 

Hur är det med att hyra ut lägenheten? Man kan ju göra det i ett år iallafall medan man ?provbor? som sambo. Kanske längre hos en del hyresvärdar. Det är ju iförsej inte en långsiktig lösning men kanske medan de håller på och löser allt det andra med mormors hur och så.

Eller hyra ut den utan hyresvärdens godkännande går ju också men då blir de kanske av med den om hyresvärden kommer på det. 

Håller ju med andra om att det egentligen inte är ok att lägenhet ska stå tom när det är sån bostadsbrist. Och ja det är ju folkbokföringsbrott egentligen men förstår att du inte vill anmäla.

Samtidigt gör de ju som de vill med sina pengar , så länge han betalar hos dig också, det tycker jag absolut han ska göra. 

Hur ser reglerna ut om han skriver sig hos dig och sen gör ni slut? Har inte koll på hur sambolagen ser ut när det är ett hus som bara den ena äger. Ni kanske kan kolla upp det? För jag förstår att han gärna vill ha någon backup om det är så att du bara kan slänga ut honom och så har han ingenstans att ta vägen. För förhållanden kan ju ta slut även när man har barn, speciellt första tiden med sömnbrist och stress , det kan ta på förhållandet. Har själv fyra barn och förhållandet med pappan till äldsta tog slut innan hon fyllde 1 år, då var vi unga också och förhållandet klarade inte det helt enkelt.  Vill inte skrämma dig, förhoppningsvis blir det inte så för er och de flesta håller ihop ändå.  Men att man får barn betyder ju inte att man kommer vara tillsammans för alltid så man kanske måste fundera på vad man ska göra om det inte håller, så att det funkar för båda. 

Jag menar alltså att han kan planera för en framtid och barn med dig och ändå vilja ha en plan B om det tar slut , det ena behöver inte utesluta det andra. Men tycker såklart ändå han ska betala för sig hos dig om han bor där. 

• Anonym (Uu)

Ni bör verkligen reda ut detta innan ett barn kommer in i bilden.  inget Sätter ett förhållande på prov som att ha en nyfödd bebis och noll sömn eller egentid  

gift er först innan ni skaffar barn så äger ni och har lika ansvar för boende. Varför vill han inte hyra ut i andrahand?

om han bor i ditt hus ska han självklart betala för sig! eller vad exakt bidrar han med i ditt liv och boende?

Svar på tråden Betala för tom lägenhet