Betala för tom lägenhet
Hej alla!
Hej alla!
Nu har jag inte läst hela tråden, men som jag förstår det så är ni mellan 35-40, du äger huset och du vill inte att han ska vara med och äga det. Du anser alltså att han ska säga upp sin andra bostad (en säkerhet för honom) för att bo i ditt hus som han inte får vara med och äga? Då står det ju klart att det är han som behöver dra direkt om det tar slut, utan något att säga till om. Varför ska han betala för ditt hus som han inte ens får vara med och äga om ni nu ska bo ihop? Alltså, allt detta låter jättekonstigt. Du vill att han ska bidra ekonomiskt och flytta in hos dig på riktigt, men samtidigt ska du vara den enda som äger och han är den som kommer behöva dra om det tar slut mellan er. Noll säkerhet för honom. Jag hade då aldrig gått med på det upplägget.
Visst kan jag förstå att det finns en viss frustration, absolut. Men jag antar att du inte valt att leva med honom för att din ekonomi ska förbättras så varför inte bara låta honom göra vad han vill med sina pengar så länge han står för sin del?
Om han sen lägger de pengarna på ett boende eller en hobby är väl skit samma.
Du tänker inte heller att risken är att din press på honom kan göra att han är ännu mer angelägen att hålla kvar lägenheten?
Det är trots allt inte så att du ensam bestämmer hur era pengar ska fördelas.
Och även om det är så att du berättat om hästarna och att du vill ha kvar dem så är det fortfarande så att det är en stor kostnad. De är som DU väljer att lägga DINA extrapengar på. Ditt val för något du vill.
Här väljer han just nu att lägga sina penga, varesig du gillar det eller inte, men fortfarande hans val med sina extrapengar?
Har ni kommit nån vart i diskussionen?
Har ni kommit nån vart i diskussionen?
Visst kan jag förstå att det finns en viss frustration, absolut. Men jag antar att du inte valt att leva med honom för att din ekonomi ska förbättras så varför inte bara låta honom göra vad han vill med sina pengar så länge han står för sin del?
Om han sen lägger de pengarna på ett boende eller en hobby är väl skit samma.
Du tänker inte heller att risken är att din press på honom kan göra att han är ännu mer angelägen att hålla kvar lägenheten?
Det är trots allt inte så att du ensam bestämmer hur era pengar ska fördelas.
Och även om det är så att du berättat om hästarna och att du vill ha kvar dem så är det fortfarande så att det är en stor kostnad. De är som DU väljer att lägga DINA extrapengar på. Ditt val för något du vill.
Här väljer han just nu att lägga sina penga, varesig du gillar det eller inte, men fortfarande hans val med sina extrapengar?
Hur är det med att hyra ut lägenheten? Man kan ju göra det i ett år iallafall medan man ?provbor? som sambo. Kanske längre hos en del hyresvärdar. Det är ju iförsej inte en långsiktig lösning men kanske medan de håller på och löser allt det andra med mormors hur och så.
Eller hyra ut den utan hyresvärdens godkännande går ju också men då blir de kanske av med den om hyresvärden kommer på det.
Håller ju med andra om att det egentligen inte är ok att lägenhet ska stå tom när det är sån bostadsbrist. Och ja det är ju folkbokföringsbrott egentligen men förstår att du inte vill anmäla.
Samtidigt gör de ju som de vill med sina pengar , så länge han betalar hos dig också, det tycker jag absolut han ska göra.
Hur ser reglerna ut om han skriver sig hos dig och sen gör ni slut? Har inte koll på hur sambolagen ser ut när det är ett hus som bara den ena äger. Ni kanske kan kolla upp det? För jag förstår att han gärna vill ha någon backup om det är så att du bara kan slänga ut honom och så har han ingenstans att ta vägen. För förhållanden kan ju ta slut även när man har barn, speciellt första tiden med sömnbrist och stress , det kan ta på förhållandet. Har själv fyra barn och förhållandet med pappan till äldsta tog slut innan hon fyllde 1 år, då var vi unga också och förhållandet klarade inte det helt enkelt. Vill inte skrämma dig, förhoppningsvis blir det inte så för er och de flesta håller ihop ändå. Men att man får barn betyder ju inte att man kommer vara tillsammans för alltid så man kanske måste fundera på vad man ska göra om det inte håller, så att det funkar för båda.
Jag menar alltså att han kan planera för en framtid och barn med dig och ändå vilja ha en plan B om det tar slut , det ena behöver inte utesluta det andra. Men tycker såklart ändå han ska betala för sig hos dig om han bor där.
Ni bör verkligen reda ut detta innan ett barn kommer in i bilden. inget Sätter ett förhållande på prov som att ha en nyfödd bebis och noll sömn eller egentid
gift er först innan ni skaffar barn så äger ni och har lika ansvar för boende. Varför vill han inte hyra ut i andrahand?
om han bor i ditt hus ska han självklart betala för sig! eller vad exakt bidrar han med i ditt liv och boende?