• Anonym (A)

Botox genom vården?

Jag har ont i pannan mellan ögonen eftersom bekymmersrynkan är så spänd. Har problem med oro (18 års bagage). Nu till och med fått besvär med ont bakom ögonen. Man misstänkte MS men det var inte det. Bara spändhet.

Kan man få hjälp genom vården? Och nej avslappning funkar inte 

• Svar på tråden Botox genom vården?
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-13 10:34:46 följande:

Tänk vad många som skulle få ont i belymmersrynkan om det gick att få gratis botox där... Folk skulle köa utanför vårdcentralerna... 

Har du provat botox mot migrän? Det kanske skulle hjälpa dig? 

Det var dock en ögonläkare som sa att smärtam bakom ögonen kom därifrån. Jag kunde ju inte titta åt något håll med ögon ens, så ont gjorde det. Fick vrida huvudet istället. Så det är inte något jag själv hittar på. Och när jag trycker på området i hela pannan ner mot näsan gör det ont pga spändheten. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (A) skrev 2025-09-13 08:36:57 följande:

Vet när jag gjorde botox sist så var det en sån lättnad. Gjort det en gång. Det blev inte tungt i pannan och jag såg inte så sur ut enligt folk. Det ska ju kommenteras hela tiden. 

Lite OT kanske, men vad är det för människor som kommenterar sånt? Låter inte direkt som nån särskilt bra kompis. Dags att söka annat umgänge kanske, för att må bättre generellt? 
  • Anonym (F)

Personer med svår och långvarig migrän, där inte annan behandlig har fungerat, har fått hjälp med det från regionen. Mem det finns nog ingen garanti.

• Anonym (F)

Sedan behöver du någon lugnande teknik, som Tapping (finns på nätet) eller yoga. 

• Anonym (A)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-09-13 18:08:10 följande:
    Lite OT kanske, men vad är det för människor som kommenterar sånt? Låter inte direkt som nån särskilt bra kompis. Dags att söka annat umgänge kanske, för att må bättre generellt? 
    Inte kompisar, det är folk jag inte umgås med 
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2025-09-13 18:15:00 följande:

Personer med svår och långvarig migrän, där inte annan behandlig har fungerat, har fått hjälp med det från regionen. Mem det finns nog ingen garanti.

Ja men jag har ju inte migrän 
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2025-09-13 18:17:00 följande:

Sedan behöver du någon lugnande teknik, som Tapping (finns på nätet) eller yoga. 

Tack för tips!
  • Aliona

Jag kollade snabbt på 1177 och det står att man kan få botox-behandling mot kramp i muskler som inte går över, så det borde väl gå mellan ögonen också, om det är vad du har. Du kanske kan fråga på VC först och främst, eller gå via din optiker och ögonläkare om din besvär är relaterade till ögonen. 

Jag får botox mot kronisk migrän vis landstinget, som bland annat sätts mellan ögonen. Det tog mig 3-4 år att få dock eftersom alla andra behandlingar skulle utredas först. Kan tänka mig att det är samma för andra besvär att man vill prova annat lättare först, men jag vet inte. 

• Ezmeraldah
    Anonym (A) skrev 2025-09-13 17:19:26 följande:
    Har inte migrän. 
    Nej men det kanske kan hjälpa även mot ditt problem? 
  • Ezmeraldah

Fyller det ut rynkor också? Alltså blir det nån skillnad estetiskt sett? (Antar att det är det TS egentligen är ute efter.)

Aliona skrev 2025-09-13 19:56:46 följande:

Jag får botox mot kronisk migrän vis landstinget, som bland annat sätts mellan ögonen. Det tog mig 3-4 år att få dock eftersom alla andra behandlingar skulle utredas först. Kan tänka mig att det är samma för andra besvär att man vill prova annat lättare först, men jag vet inte. 

Svar på tråden Botox genom vården?