• EpicF

Får inte hålla mitt barn

Anonym (X) skrev 2025-09-14 19:45:53 följande:

Jag hade nog ringt hans föräldrar. 

Vad ska hans föräldrar göra? 
    Ts och hennes sambo är väl vuxna.... 
  • EpicF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-09-14 19:53:40 följande:
    Men då är det ju garanterat att jag går miste om halva tiden av mitt barns uppväxt?!
    Så du tycker det är bättre att leva tillsammans mwd en stor omogen barnrumpa? Och i praktiken uppfostra två barn? 
  • EpicF
    fornminne skrev 2025-09-14 21:17:48 följande:

TS, det din sambo gör är tekniskt sett egenmäktighet med barn. Det är brottsligt.

Han verkar instabil. Kan du ringa någon, släkting eller vän, som kan komma och försöka tala förnuft med honom? Du måste ha hjälp att få tillbaka barnet utan att det skadas. Sedan måste du och barnet därifrån, alternativt din sambo. Han har mycket att förklara om han inte vill bli polisanmäld. Kanske behöver han hjälp?

Nej, det gör han inte så länge de har gemensam vårdad.

Vad ska hon polisanmäla honom för? 

Det är inte brottsligt att vara en omogen idiot och det är heller inte brottsligt att bråka med sin sambo. Och det han gör med barnet är heller inge brottsligt, så länge de har gemensam vårdnad. 

Omoget.och idiotiskt beteende av ts sambo, men tyvärr inte brottsligt. 
  • EpicF
    Anonym (Fy) skrev 2025-09-15 07:19:46 följande:
    Enligt lag har barnet rätt till båda föräldrar. Det här är ett spädbarn, så varje dag är viktig. Så håller han på så ett tag så begår han faktiskt ett lagbrott. 
    Absolut har barnet rätt till båda sina föräldrar. Och nej, han gör inget brottsligt. Bara en helt idiotisk och omogen handling. 
  • EpicF
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-15 10:23:49 följande:

Nedan står en del av AI sammanfattning om gemensam vårdnad. I TS fall var det varken fråga om samarbete, gemensamma beslut eller barnets bästa. Gemensam vårdnad ger inte pappan rätt att bete sig som han gjorde. Det kan räknas som egenmäktigt förfarande. 

Gemensamt ansvar:Föräldrarna har ett juridiskt ansvar för barnet. 

Beslutsfattande:Båda föräldrarna ska delta i beslut som rör barnets skolgång, sjukvård, fritidsaktiviteter och andra viktiga angelägenheter. 

Samarbete:Föräldrarna måste samarbeta och ta hänsyn till varandras synpunkter. 

Barnets bästa:Alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska fattas med barnets bästa som utgångspunkt. 
    Jaha? Jag behöver ingen genomgång av vad gemensam vårdnad innebär (sedan tar jag AI med en nypa salt). 

Och nej, det är inget egenmäktigt förfarande mot barn. 
  • EpicF
    Anonym (Fy) skrev 2025-09-15 20:31:36 följande:
    Berätta det för Socialnämnden, ifall han skulle fortsätta på det viset. De har nog en annan tolkning än du i så fall. 
    Det tolkar inte att det är brottsligt. Så nej, jag tvivlar på att de skulle tolka det annorlunda än mig. Jag har förövrigt aldrig skrivit min tolkning, men du verkar kunna läst tankar eftersom du säkert att jag och Socialen tolkar det olika. 
Svar på tråden Får inte hålla mitt barn