Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Får inte hålla mitt barn

EpicF skrev 2025-09-14 22:21:11 följande:
    Nej, det gör han inte så länge de har gemensam vårdad.

Vad ska hon polisanmäla honom för? 

Det är inte brottsligt att vara en omogen idiot och det är heller inte brottsligt att bråka med sin sambo. Och det han gör med barnet är heller inge brottsligt, så länge de har gemensam vårdnad. 

Omoget.och idiotiskt beteende av ts sambo, men tyvärr inte brottsligt. 

Nedan står en del av AI sammanfattning om gemensam vårdnad. I TS fall var det varken fråga om samarbete, gemensamma beslut eller barnets bästa. Gemensam vårdnad ger inte pappan rätt att bete sig som han gjorde. Det kan räknas som egenmäktigt förfarande. 

Gemensamt ansvar:Föräldrarna har ett juridiskt ansvar för barnet. 

Beslutsfattande:Båda föräldrarna ska delta i beslut som rör barnets skolgång, sjukvård, fritidsaktiviteter och andra viktiga angelägenheter. 

Samarbete:Föräldrarna måste samarbeta och ta hänsyn till varandras synpunkter. 

Barnets bästa:Alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska fattas med barnets bästa som utgångspunkt. 
  • FuckGoggleAskMe
    EpicF skrev 2025-09-15 20:24:18 följande:
    Jaha? Jag behöver ingen genomgång av vad gemensam vårdnad innebär (sedan tar jag AI med en nypa salt). 

Och nej, det är inget egenmäktigt förfarande mot barn. 

Du verkade ha missat att det innebär att föräldrarna bestämmer tillsammans, samarbetar och tar beslut utifrån barnets bästa. Pappan struntade helt i detta och kan inte åberopa att hans uppförande har stöd i gemensam vårdnad. 

Om en förälder undanhåller barnet från den andre, speciellt en bebis som behöver nära kontakt med mamman, skulle det kunna röra sig om egenmäktigt förfarande, och vara helt emot principerna om gemensam vårdnad. 

Svar på tråden Får inte hålla mitt barn