• Anonym (L)

Bilder från jobbiga stunder

Jag har varit med om en del jobbiga händelser. Väldigt jobbiga. Ser jag en bild från den tiden, påminns jag om allt. Kommer ihåg detaljer kring när bilderna togs, vad som hände just då, etc. Det är en period under cirka 20 år. Olika händelser som tillsammans bara blivit, för mycket. Våldtäktsöfrsök, psykisk misshandel, panikångest, en väldigt sjuk förälder, osv. 

Igår satt jag och kollade igenom gamla bilder. Hela jag fick panik. Jag har försökt att lägga dem i en egen mapp gömd någonstans men det har inte hjälpt, jag vet att mappen finns där ändå. Nu lade jag över just de specifika bilderna på en  extern hårddisk. 

Vill ju inte ta bort bilderns heller. Det är ju hela min tonår och efter det. Är rädd att jag en dag ångrar mig då.

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Bilder från jobbiga stunder
  • Dexter dot com

Personligen hade jag sökt hjälp för att bearbeta händelserna så jag kan gå vidare i livet utan att få panik av att titta på bilder från den tiden.

• Anonym (L)
    Dexter dot com skrev 2025-09-15 06:50:01 följande:

Personligen hade jag sökt hjälp för att bearbeta händelserna så jag kan gå vidare i livet utan att få panik av att titta på bilder från den tiden.

Har försökt men psykiatrin viftar bort det. 
  • Anonym (L)

Får inte panik just när jag kollar på dem. Men efteråt blir hjärnan som överbelastad, bilder poppar upp från händelserna då. Och så sitter man med panikångest sen.

• Anonym (testa egen psykolog)

Testa bara tex Mindler eller liknande. Dvs bekosta psykologen själv.

• Anonym (L)
    Anonym (testa egen psykolog) skrev 2025-09-15 06:53:05 följande:

Testa bara tex Mindler eller liknande. Dvs bekosta psykologen själv.

De säger att psykiatrin borde ta det 
  • Anonym (L)

Och de erbjuder bara max 10 tillfällen med samtal. 

• Anonym (Klara)

Har du sökt vård via din vårdcentral eller gick du direkt till psykistrin? Det kan vara lättare att först få en samtalskontakt via vårdentralen. Om den bedömer att behov finns skickar de en remiss till psykiatrin. 

Har du någon i ditt liv som du pratar om det här med? Kompisar, släktingar? Ibland är det lika bra som vården. 

• Anonym (L)

Men hur gör ni andra? Jag tänkte att det kan vara ett bra sätt att komma vidare på, gömma bilderna? Iallafall just nu?

Men kanske är det bara ett sätt att fly på. Men jag vill bara glömma. hela min vardag har ju handlat om det här så länge , prata om det, bli påmind om saker.

Jag vill släppa och gå vidare  :( 

• Anonym (L)
    Anonym (Klara) skrev 2025-09-15 07:04:21 följande:

Har du sökt vård via din vårdcentral eller gick du direkt till psykistrin? Det kan vara lättare att först få en samtalskontakt via vårdentralen. Om den bedömer att behov finns skickar de en remiss till psykiatrin. 

Har du någon i ditt liv som du pratar om det här med? Kompisar, släktingar? Ibland är det lika bra som vården. 

Frågade psykiatrin direkt. 

Könner att jag inte orkar prata om det här, jag vill bara gå vidare. sist jag satt hos en psykolog så sa han ?men haha, varför tänker du på det här så långt efter?? Kollade konstigt på mig. Har aldrig stltt på någon konstigaste psykolog. Och han var en som hade varit psykolog i sisådär 30 år, som lärde nya psykologer. 

Tappar bara hoppet om att någon skulle orka lyssna på mig 

• Anonym (L)

Har vänner som lyssnar men de har så mkt egna problem så de knappt orkar med sin egen vardag. Vill inte tynga mina släkt och vänner, det är för tungt , skulle väl skrämma iväg dem då 

Svar på tråden Bilder från jobbiga stunder