Anonym (L) skrev 2025-09-15 07:10:28 följande:
Frågade psykiatrin direkt.
Könner att jag inte orkar prata om det här, jag vill bara gå vidare. sist jag satt hos en psykolog så sa han ?men haha, varför tänker du på det här så långt efter?? Kollade konstigt på mig. Har aldrig stltt på någon konstigaste psykolog. Och han var en som hade varit psykolog i sisådär 30 år, som lärde nya psykologer.
Tappar bara hoppet om att någon skulle orka lyssna på mig
Tyvärr finns det en del konstiga psykologer. Tänkte på det när jag själv läste den utbildningen. Men de flesta var ändå rätt okej tycker jag. Så försök med en annan psykolog.
S:t Lukasstiftelsen gav terapier tidigare. Då var det också så attde anpassade betalningen efter hur stora inkomster den som gick i terapin hade, de som hade mindre betalade mindre.
Sedan ska du försöka ta hand om din kropp på ett snällt sätt. Du får vara din egen snälla förälder. Se till att du lägger dig i tid, äter på dagen (inte sent på kvällen, det försvårar sömnen), tar det lugnt med socker och vitt mjöl (det varvar upp kroppen, lördagsgodos är en nra id'e), kommer ut i dahsljus på förmiddagen, går en promemad på mimst em halvtimme t.ex.
Det fimns en teknik som heterTapping, som man kan använda vid PTSD, den lugnar ner kroppen.
Enkel, instruktiomer finns på nätet.
Enkel yoga och mjuk gymnastik kan hjälpa.
Sedan får man komma ihåg att.ångest i sig inte är skadligt, det är "bara" utmattande.och fruktansvärt obehagligt.
De som har panikångest är rädda för att ångestem bara ska bli syarkare och starkare och aldrig gå ned. Men den går alltid ned, kroppen orkar inte med att vara så stresspåslagen hur lämge som helst.
Om du har mer vanlig ångest, försök att göra andra saker samtidigt som du har ångest, promenera, göra mjuk gymnastik, laga mat o.s.v. Att hålla sig i lite rörelse istället för att.sitta still är bra.
Hoppas att du hittar någon samtalskomtakt!
Får du fullständig panik kan du ringa till någon av de telefonjourer som finns listade på 1177.Bara för att prata med någon i stunden.