Anonym (Funderar) skrev 2025-09-17 19:29:08 följande:
Var skolan bättre förr att ta hand om barn eftersom fenomenet hemmasittare ökat så mycket? Det är bara fundering.
Explosionen av hemmasittare sammanfaller med att lgr11 infördes.
Mitt barn skulle troligen varit en stjärna i skolan om hen hade gått i skolan på 80-talet med katedersundervisning och tydliga uppgifter begränsade till att inhämta fakta från en enskild bok.
Dels det som lyfts ovan, barnen förväntas ta ett helt annat ansvar idag för att planera sitt eget arbete.
Sedan så ska man om man tex ska skriva ett arbete om ett land inte hitta fakta från 2-3 böcker som finns tillgängliga på skolan, utan du ska inhämta faktan från hela internet (och en sak som många barn med diagnoser har problem med är att sortera stora mängder fakta till vad som faktiskt är viktigt och filtrera bort det som är mindre viktigt). Så mitt barn kunde sitta och söka och läsa i timmar utan att skriva en enda mening för att hen aldrig kunde komma förbi faktainsamlandet.
Och om man får problem så ska man inte sitta tyst och räcka upp handen för hjälp, utan man ska då samarbeta med den som sitter bredvid. Vilket skapar ett konstant ljudbrus i klassrummet som funkar för "normala", men inte för de med npf som blir utmattade av att det aldrig är tyst.
Och uppgifterna är ofta sammansatta i flera steg, vilket också är något som dessa barn har svårt med.
Tex när man ska lära sig skriva så sitter man inte och först formar bokstäver, sedan ord och sedan lär man sig skriva meningar. Utan man börjar direkt med meningar och berättelser där det är tänkt att skrivandet liksom ska komma "på köpet" i berättandet och inte något som man behöver träna på specifikt.
Och så till det inkluderingen som tvingar in alla barn i samma klass och där man ska få individuell undervising. Där de med "vanlig" adhd exploderar av alla intrycken och den för dom omöjliga strukturen och skapar ett kaos för alla elever i klassen men som blir allra värst för deras klasskamrater med add och autism som sitter och är tysta och lugna samtidigt som deras sinnen exploderar inombords. När de kommer hem så faller de ihop och gråter innan de hunnit ta av sig skorna och sedan utvecklar de riktiga fysiska symptom pga stressen och är utbräda innan de är 12.
Mitt ena barn som inte har ADHD gick ut högstadiet med en ganska jämn fördelning mellan A och B kompletterat med några C:n och hade troligen haft liknande betyg om hen hade gått i skolan när jag gick i skolan.
Mitt barn som har ADD och Autism fick inte ett enda betyg i sexan (pga frånvaro), men hade troligen haft högre betyg än det andra barnet om hen hade fått gå i samma typ av skola som mig.