• Anonym (Obildad)

Hemmasittande barn, Hur??

Nu lär jag väl få ett barn sim
    blir hemmasittare bara för jag skriver detta inlägg. Men jag är så genuint nyfiken på en sak kring hemmasittare. Ska säga att jag är helt öppen med att jag är extremt dåligt insatt och vill lära mig! Öppet sinne osv. 

Men hur kan en hemmasittare bli hemmasittare? Får barnet lov att välja om hen ska gå till skolan eller inte? Kommer inte polisen och tar barnen till skolan om de vägrar i och med skolplikten? Fattar inte.

(förlåt min okunskap jag vill inte vara okänslig!)

• Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Yvve B) skrev 2025-09-18 18:25:34 följande:
    Det är nog upp till vad du kallar för "förr".
    Jag pratar inte om 2000-talet utan om 1970-talet när jag gick i skolan.

Då fanns inga hemmasittare, det lovar jag dig.
    Vet att en unge ville vägra men då åkte lärarna hem och hämtade eleven.

Det skadar inte med lite disciplin. Faktiskt.

Jag gick i skolan på sjuttio och åttiotalet. Vad jag vet fanns inga hemmasittare, alla gick till skolan. Inte kommer jag ihåg att det var så mycket skolk heller, de flesta i min skola gick på alla lektioner. Ingen av mina vänner och klasskamrater hade några diagnoser eller konstiga symptom eller sjukdomar av olika slag.

Men nu, när jag pratar med mina vänner, har deras barn massor av problem. Ångest, självskada, svår anorexia , autism , ADHD, konstiga och allvarliga fysiska symptom. Många , särskilt flickor, har svåra autoimmuna sjukdomar som SLE och Sjögrens och naturligtvis Diabetes 1 och celiaki. Och allergier.

Uppenbarligen har något hänt och inte till det bättre. Folkhälsan hos de yngre har kraftigt försämrats .2 av 3 av de unga är för sjuka för att mönstra . Och man tror inte att de fuskar .  Det stämmer med annan statistik säger Pliktverket.

Något har gått snett. Och vi kan inte skylla allt på skolan. Skolan och lärarna är inte ansvariga för allt elände. 

• EpicF

Är inte 1970-80- talet förr? Det är iallefall jag kallar "förr". 

Och jo, det fanns hemmasittare även då men inte lika utbrett. 
  • EpicF
    Anonym (Malmö) skrev 2025-09-18 18:38:07 följande:

Min dotter är hemmasittande sen några år tillbaka.
    Hon har i grund och botten en autism och ADD diagnos, men en svår depression  med självskadebeetende  och självmordstankar. Hon  är idag 15 år.

Och det var självklart  man i början försökte få iväg henne till skolan, det var möten massa olika insatser.  Och idag har vi sip möte en gång  i månaden  (föräldrar,skola, BUP och socialen)  och där är alla överens om att hennes mående är första prio innan man ens börjar diskutera  skola just nu. 
    Som föräldrer  är inte ens skola just nu något som är aktuellt  man vill bara att hon ska må bra. Skolan är något man kan ta tag i senare i livet. 

Så bra att både skolan, bup och socialen är på samma linje som er föräldrar 👌 Det är tyvärr inte alltid sä. 

Hoppas din dotter såsmånong om bli bättre i sitt leende och kan klara av skolan, i sin takt. 
  • EpicF
    Anonym (Bn) skrev 2025-09-18 19:03:43 följande:

På 1970-talet och tidigare fanns det OBS-klasser där barn som inte "passade in" i de vanliga klasserna fick gå. Ofta blandade man barn med olika behov, så det var sällan en bra lösning.

På 70-talet hade man projektarbeten ibland, men den mesta undervisningen var lärarstyrd och krävde inte så mycket egen planering av uppgifterna av eleverna.

På 70-talet hade man oftast 40-minuterslektioner. Sen fick eleverna springa av sig. Bra för de med ADHD.

Fast även det det på 90-talet. 
  • EpicF
    Anonym (Bn) skrev 2025-09-18 19:03:43 följande:

På 1970-talet och tidigare fanns det OBS-klasser där barn som inte "passade in" i de vanliga klasserna fick gå. Ofta blandade man barn med olika behov, så det var sällan en bra lösning.

På 70-talet hade man projektarbeten ibland, men den mesta undervisningen var lärarstyrd och krävde inte så mycket egen planering av uppgifterna av eleverna.

På 70-talet hade man oftast 40-minuterslektioner. Sen fick eleverna springa av sig. Bra för de med ADHD.

Fanns även på 90-talet. Men de las ner pga resursbrist. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-18 19:08:07 följande:

Jag gick i skolan på sjuttio och åttiotalet. Vad jag vet fanns inga hemmasittare, alla gick till skolan. Inte kommer jag ihåg att det var så mycket skolk heller, de flesta i min skola gick på alla lektioner. Ingen av mina vänner och klasskamrater hade några diagnoser eller konstiga symptom eller sjukdomar av olika slag.

Men nu, när jag pratar med mina vänner, har deras barn massor av problem. Ångest, självskada, svår anorexia , autism , ADHD, konstiga och allvarliga fysiska symptom. Många , särskilt flickor, har svåra autoimmuna sjukdomar som SLE och Sjögrens och naturligtvis Diabetes 1 och celiaki. Och allergier.

Uppenbarligen har något hänt och inte till det bättre. Folkhälsan hos de yngre har kraftigt försämrats .2 av 3 av de unga är för sjuka för att mönstra . Och man tror inte att de fuskar .  Det stämmer med annan statistik säger Pliktverket.

Något har gått snett. Och vi kan inte skylla allt på skolan. Skolan och lärarna är inte ansvariga för allt elände. 

Det är inge så att diabetes typ 1, SLE, Sjögrens syndrom, celiaki, allergier etc. upptäcktes först på 2000-talet. De fanns även förr, men många hade inte fått diagnos. Idag har man bättre kunnskap och lättare att sätta diagnoser. 

Även autism, ADHD, anorexia nervosa, självskadebeteende och ångest fanns också på 70-80-talet och även tidigare. Men man hade inte samma kunskap som idag och många gick odiagnostiserade. 

Du har ingen om dina vänner eller klasskamrater hade diagnoser eller sjukdomar då det inte var något man pratade om då. Det var skämigt helt enkelt. 
  • Anonym (Bn)

En del barn med npf-diagnoser är mycket intryckskänsliga. Väldigt lättstötrda av ljud. En del habituerar inte ljud som vi andra. En tickande klocka vänjer sig inte barnet vid t ex. Hör den lika tydlict hela lektionen. Vi andra tänker inte på klockan efter ett tag. 

Ljud av stolsben mot golvet, några som samtalar i andra änden av klassrunnet och barnet får svårt att inte uppmärksamma det hela tiden. Hela lektionen blir ett maraton för att hålla tankarna i styr.

Det är ingen beteendeavvikelse utan en hjärnavvikelse som inte går att träna bort!

I de planer som man har för att få en hemmasittare tillbaka till skolan ingpår att grasvis vänja barnet vid att åter gå till skolan. Alltså vänja dig igen med bullriga korridoren och sociala situationer som kan vara svårt.
    Om skräninga raster inte fungerar, kan barnet få sitta och läsa i biblioteket för att få lugn t ex. 

Samtidigt försöker man anpassa för att det ska bli lättare för barnet i klassen. Tyvärr är det inte alltid det finns de resurser som behövs för att göra det fullt ut. Ibland skulle det behövas en mindre och anpassad grupp, men en sådan kan vara svårt att få fram av olika skäl.

• Anonym (Blue)
    Anonym (special pedagog) skrev 2025-09-18 17:32:32 följande:
    Vad är det som gör att du anser dig veta mer om orsaker  bla ångest problematik
    än läkare, psykologer, kuratorer, speciallärare, resurs personal mfl som jobbar med dessa problem?
    Jobbat med frågorna i 15 år. Du pratar mot bättre vetande.
  • Anonym (Blue)

Ja, precis så är det.

Fanns inga hemmasittare för att föräldrarna tog barnen till skolan. Barnen hade inga alternativ utan det var extremt tydlig gränssättning.
  • EpicF
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:05:01 följande:
    Jobbat med frågorna i 15 år. Du pratar mot bättre vetande.
    Du har jobbat med frågorna i 15 år och inte tagit till dig någon kunskap? Det är oroväckande. 
Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??