• Anonym (Obildad)

Hemmasittande barn, Hur??

Nu lär jag väl få ett barn sim
    blir hemmasittare bara för jag skriver detta inlägg. Men jag är så genuint nyfiken på en sak kring hemmasittare. Ska säga att jag är helt öppen med att jag är extremt dåligt insatt och vill lära mig! Öppet sinne osv. 

Men hur kan en hemmasittare bli hemmasittare? Får barnet lov att välja om hen ska gå till skolan eller inte? Kommer inte polisen och tar barnen till skolan om de vägrar i och med skolplikten? Fattar inte.

(förlåt min okunskap jag vill inte vara okänslig!)

• Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??
  • Anonym (Bn)
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 17:02:53 följande:
    Återigen fullständigt ologisk kommentar. Såvida man nu inte tror att det är bra för barnen att vara hemmasittare. Självklart ska man tvinga barn till skolan. Det är ens plikt som förälder.

Det är just den slappa inställning som du beskriver som skapar hemmasittare.

- Mamma, jag vill inte gå till skolan idag
    - Ok, då.
    - Bra mamma, jag sätter mig vid datorn och litar Fortnite. Kom ner med en macka?

Nästa dag
    - Mamma, jag vill inte gå till skolan idag heller
    - Ok, då

Dag 3
    - Mamma jag vet inte om jag vill gå idag heller
    - Du behöver gå i skolan. Försök.
    - Ok, jag går

Dag 4
    - Det var hemskt igår i skolan mamma. Jag var massa efter i skolan, och mina kompisar ville inte leka med mig längre. Jag tänker aldrig gå dit igen.

Dag 5 och framåt
    - Mamma m, jag vill inte gå till skolan
    - Ok då.
    Nu har jag jobbat måmga år i skolan med elevvård. Den slappa inställlningen hos föräldrar som du beskriver i ditt inlägg har jag aldrig mött!

Har mött olika förmåga men de allra flesta prövar många olika vägar under låg tid för att det ska fumgera. Vänder sig till BUP och skolan för hjälp. Alla är oroade och skulle inte uppmuntra det. 

Försöker du få igång en hetsig diskussion? Ditt exempel är väldigt osannolikt. 
  • Anonym (Yvve B)
    EpicF skrev 2025-09-18 16:43:12 följande:
    Fenomenet hemma sitter är inte nytt, och fanns förr också. 

Men idag finns internet som gör att dessa barnen kan delta i viss mån på skolan även om de sitter hemma. Det fanns inte förr. 

Jag har ett barn som var hemmasittare i mitten av 2000-talet. 
    Det är nog upp till vad du kallar för "förr".
    Jag pratar inte om 2000-talet utan om 1970-talet när jag gick i skolan.

Då fanns inga hemmasittare, det lovar jag dig.
    Vet att en unge ville vägra men då åkte lärarna hem och hämtade eleven.

Det skadar inte med lite disciplin. Faktiskt.
  • Jimmy75
    Anonym (Yvve B) skrev 2025-09-18 18:25:34 följande:
    Det är nog upp till vad du kallar för "förr".
    Jag pratar inte om 2000-talet utan om 1970-talet när jag gick i skolan.

Då fanns inga hemmasittare, det lovar jag dig.
    Vet att en unge ville vägra men då åkte lärarna hem och hämtade eleven.

Det skadar inte med lite disciplin. Faktiskt.

Det finns NOLL likheter med tiden du jämför med nu. 

Med vänlig hälsning, gick i skolan hela 80-talet. 

• Anonym (Yvve B)
    Jimmy75 skrev 2025-09-18 18:29:11 följande:

Det finns NOLL likheter med tiden du jämför med nu. 

Med vänlig hälsning, gick i skolan hela 80-talet. 

Det vet jag väl, det var ju det jag sa.

Att du gick i skolan tio år efter mig, vad har det med mitt inlägg att göra?
  • Anonym (Malmö)

Min dotter är hemmasittande sen några år tillbaka.
    Hon har i grund och botten en autism och ADD diagnos, men en svår depression  med självskadebeetende  och självmordstankar. Hon  är idag 15 år.

Och det var självklart  man i början försökte få iväg henne till skolan, det var möten massa olika insatser.  Och idag har vi sip möte en gång  i månaden  (föräldrar,skola, BUP och socialen)  och där är alla överens om att hennes mående är första prio innan man ens börjar diskutera  skola just nu. 
    Som föräldrer  är inte ens skola just nu något som är aktuellt  man vill bara att hon ska må bra. Skolan är något man kan ta tag i senare i livet. 

• Anonym (Lärare)

Många jag följer i min närhet har barn som blir fysiskt sjuka av stressen. Jag själv får hög feber när det är för mycket liksom.

• Anonym (Bn)

På 1970-talet och tidigare fanns det OBS-klasser där barn som inte "passade in" i de vanliga klasserna fick gå. Ofta blandade man barn med olika behov, så det var sällan en bra lösning.

På 70-talet hade man projektarbeten ibland, men den mesta undervisningen var lärarstyrd och krävde inte så mycket egen planering av uppgifterna av eleverna.

På 70-talet hade man oftast 40-minuterslektioner. Sen fick eleverna springa av sig. Bra för de med ADHD.

• EpicF
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 17:59:22 följande:
    Barnet kommer inte må bra om den bara får göra det den känner för hela tiden. Den kommer att må uselt precis som alla hemmasittare gör.

Tyvärr är det många föräldrar som tänker som du och det är främsta orsaken till den ökade psykiska ohälsan bland barn.

Det enda din mentalitet skapar är svaga barn som inte klarar någonting. 
    Det är därför man måste ta reda på grundorsaken till att barnet mår dåligt. 

Att många föräldrar tänker som jag, dvs att man måste ta reda på grundorsaken till det dåliga mående är det som gör att barnen får chans till att få hjälp på bästa sätt och vilket på sikt medför att den psykiska ohälsa minskar. 

Men tvingar man barnen kommer man aldrig till att lösa grundproblematikem och den psykiska ohälsan blir bara värre och värre. Barnen mår dåligare och kan i första fall ha självmordsförsök eller begå självmord. Men du kanske tycker att det är en bra metod?
  • EpicF
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 18:01:15 följande:
    Nej, det var inte lärarnas betygshets som ledde till depression. Det som ledde till depression var att ditt barn inte försetts med verktyg för att hantera verkligheten.
    Och den betygsätts som finns bland lärade. 

Jag tror nog att Anonym (Erfarenhet) känner sitt barn bättre än vad du gör. 

Jag har själv ett barn som hamnat i depression pga betygshets. 
  • Anonym (Bn)

Alltså, i de gamla OBS-klasserna kunde man blanda barn med väldigt olika behov på ett olyckligt sätt. 

Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??