• Anonym (ledsen)

Abort bokad.. Sur make

Jag är oplanerad gravid och vill helst inte göra abort men kommer göra det för min man vill. Håller med att vissa saker kommer bli tuffa osv. Skrev till honom att jag behövde stöd och att jag är ledsen.

Han kom från jobbet & sagt att han har huvudvärk & legat i soffan. Inte sagt ett enda stöttande ord.. Känner mig så extremt ensam.. Visst han har säkert huvudvärk men han är inte döende

• Svar på tråden Abort bokad.. Sur make
  • Anonym (Lyckligt lottad)

Min man var hos läkaren för njurgrus imorse men lagar ändå mat till mig nu för att jag fyller år.

Det är skillnad på skit och choklad...

• Anonym (medsyster)

Men inte ska du göra abort mot din vilja! Det är din kropp och ditt val! Vill din man inte bli pappa får han använda skydd eller sterilisera sig, vilket är en enkel operation som görs på honom med lokalbedövning, sen kan han gå hem efter en timme. Förmodligen betydligt mindre plågsamt för honom en vad en abort är för dig (beroende på hur långt gången du är).
    Det brukar finnas en kurator på abortmottagningen/kvinnokliniken som du kan få bolla tankar med, gör det.
    Ta hand om dig!

• Anonym
    Anonym (medsyster) skrev 2025-09-17 18:49:17 följande:

Men inte ska du göra abort mot din vilja! Det är din kropp och ditt val! Vill din man inte bli pappa får han använda skydd eller sterilisera sig, vilket är en enkel operation som görs på honom med lokalbedövning, sen kan han gå hem efter en timme. Förmodligen betydligt mindre plågsamt för honom en vad en abort är för dig (beroende på hur långt gången du är).
    Det brukar finnas en kurator på abortmottagningen/kvinnokliniken som du kan få bolla tankar med, gör det.
    Ta hand om dig!

Lite sent påtänkt va?

Jag är så trött på alla som hejar på för att behålla när mannen verkligen inte vill. SÅ jäkla trött.
  • Anonym (medsyster)
    Anonym skrev 2025-09-17 18:56:01 följande:
    Lite sent påtänkt va?

Jag är så trött på alla som hejar på för att behålla när mannen verkligen inte vill. SÅ jäkla trött.
    Lite sent påtänkt av mannen att komma när graviditeten är ett faktum och gapa om abort, skulle jag säga. Om mannen verkligen inte vill ha barn kan han ta ansvar för sina spermier.
    Jag hejar på kvinnans egen vilja och det fria valet som vi har i vår abortlag. Och jag är väldigt glad att lagen ger kvinnan själv rätt att bestämma! 
  • Anonym
    Anonym (medsyster) skrev 2025-09-17 19:01:33 följande:
    Lite sent påtänkt av mannen att komma när graviditeten är ett faktum och gapa om abort, skulle jag säga. Om mannen verkligen inte vill ha barn kan han ta ansvar för sina spermier.
    Jag hejar på kvinnans egen vilja och det fria valet som vi har i vår abortlag. Och jag är väldigt glad att lagen ger kvinnan själv rätt att bestämma! 
    Var står det att han har "gapat om abort"?

Din åsikt är uppfattad, har du uppfattat min?
  • Anonym (Helene)
    Anonym skrev 2025-09-17 19:14:10 följande:
    Var står det att han har "gapat om abort"?

Din åsikt är uppfattad, har du uppfattat min?
    TS säger ju bokstavligen att hon gör abort för att hennes man vill det, fastän hon inte vill göra abort. Är ju knappast att han är neutral i frågan.
  • Anonym (Helene)

Gör inte abort om du faktiskt inte vill. Det är din kropp och ditt val. Men det största här är ju hur ni ska ta er igenom det här? Han vet att du mår dåligt och är ledsen och kan inte ens finnas där för dig som stöd? Har ni barn sen innan, eller skulle det här bli er första? Känner du ens själv att du kommer kunna gå vidare efter en abort och inte börja känna bitterhet mot dig man för att han pressade dig till en abort? 

• Anonym
    Anonym (Helene) skrev 2025-09-17 19:33:13 följande:
    TS säger ju bokstavligen att hon gör abort för att hennes man vill det, fastän hon inte vill göra abort. Är ju knappast att han är neutral i frågan.
    Och vad har det med min kommentar att göra?
  • Anonym (Jo)
    Lite sent påtänkt va?

Det är väl i så fall lika illa att tvinga någon till abort.
  • Anonym (Hel)
    Lite sent påtänkt va?

Antar att du aldrig varit i den situationen?

Själv trodde jag att jag var gravid, 19 år gammal och skulle just börja en utbildning. Ingen egen bostad. Och jag är definitivt för att göra abort om man inte vill ha barn. 

Men det var ändå något av de värsta 4 dagar som jag har upplevt. 

Det är definitivt inget lätt beslut!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Hel) skrev 2025-09-17 20:22:07 följande:
    Antar att du aldrig varit i den situationen?

Själv trodde jag att jag var gravid, 19 år gammal och skulle just börja en utbildning. Ingen egen bostad. Och jag är definitivt för att göra abort om man inte vill ha barn. 

Men det var ändå något av de värsta 4 dagar som jag har upplevt. 

Det är definitivt inget lätt beslut!
    Nej, det är inte ett lätt beslut.
  • Anonym (m)

Vet inte vad du vill ska diskuteras här riktigt men verkar inte vara en make värd namnet, på det du berättar.

Och om du ska göra abort eller inte ska han fullkomligen skita i! Det är ett val som är upp till dig, ingen annan.

• Anonym (Gör det inte!)

Hej! 

Du kan inte genomföra aborten. Jag vet hur det är att ha en sur, dominant och emotionellt omogen make.
    Jag har själv varit i samma situation. Jag gjorde tyvärr aborten tillslut av medicinska skäl. Men jag kommer aldrig förlåta mig själv. Eller min man, för hur han hanterade det. Han hade även noll förståelse för hur krossad jag var efteråt. 
    Gör det inte. Rädda ditt barn och gläd dig! 

• Anonym (J)
    Anonym (Lyckligt lottad) skrev 2025-09-17 18:44:59 följande:

Min man var hos läkaren för njurgrus imorse men lagar ändå mat till mig nu för att jag fyller år.

Det är skillnad på skit och choklad...

Hur kan du tillåta att han gör det är ju frågan 
  • Anonym (J)

Om det är han som vill det, varför är han sur då?dj ska göra det Du vill 

• Anonym (qwerty)

Du ska ju inte göra abort för att HAN vill utan för att det är något DU vill. Om du vill ha barnet så behåll.
    Sedan kan han sura på soffan så mycket han vill.

• EpicF
    Lite sent påtänkt va?

Kvinnans kropp, kvinnans val. Hennes egna val. 

Vill mannen inte ha barn så är det på med kondomen eller sterilisering som gäller. Hans ansvar att skydda sig om han inte vill ha barn. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-09-18 01:48:31 följande:
    Kvinnans kropp, kvinnans val. Hennes egna val. 

Vill mannen inte ha barn så är det på med kondomen eller sterilisering som gäller. Hans ansvar att skydda sig om han inte vill ha barn. 
    En sån liknande kommentar har jag redan besvarat.

Vet du förresten var man köper tidsmaskiner?
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-09-18 05:33:48 följande:
    En sån liknande kommentar har jag redan besvarat.

Vet du förresten var man köper tidsmaskiner?
    Du kan få en till kommentar av samma sak. 
    Kvinnans kropp, kvinnans val. 
    Jag kan säga det så många gånger det tar för dig att förstå det faktumet att det är kvinnans kropp och då hennes val. Hennes egna val. 

Behövde ingen tidsmaskin för det  
Svar på tråden Abort bokad.. Sur make