• Anonym (ledsen)

Abort bokad.. Sur make

Jag är oplanerad gravid och vill helst inte göra abort men kommer göra det för min man vill. Håller med att vissa saker kommer bli tuffa osv. Skrev till honom att jag behövde stöd och att jag är ledsen.

Han kom från jobbet & sagt att han har huvudvärk & legat i soffan. Inte sagt ett enda stöttande ord.. Känner mig så extremt ensam.. Visst han har säkert huvudvärk men han är inte döende

• Svar på tråden Abort bokad.. Sur make
  • Anonym (Betty)
    Anonym skrev 2025-09-17 18:56:01 följande:
    Lite sent påtänkt va?

Jag är så trött på alla som hejar på för att behålla när mannen verkligen inte vill. SÅ jäkla trött.
    Lite sent påtänkt av mannen kanske? 

Jag är trött på män som försöker övertala och heja på sin kvinna till abort när kvinnan verkligen inte vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-18 13:44:28 följande:

Jag är trött på män som försöker övertala och heja på sin kvinna till abort när kvinnan verkligen inte vill.
    Du läser 'vill helst inte' som 'vill verkligen inte'?
  • Anonym (H)

Gör abort. Be honom sedan dra åt helvete. Han är sämst. 

• Anonym
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-18 13:44:28 följande:

Och jag är förespråkare för juridisk abort.
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-09-17 18:56:01 följande:
    Lite sent påtänkt va?

Jag är så trött på alla som hejar på för att behålla när mannen verkligen inte vill. SÅ jäkla trött.
    Ts man är vuxen, vet (eller iallfall borde veta) hur en graviditet går till. Att oskyddat sex kan leda till graviditet. Vill man då som man inte bli pappa så får man dra på en kondom eller sterilisera sig. 

Man kan komma i efterhand och kräva att kvinnan ska göra abort, för att man själv inte tagit ansvar sina egna handlingar. 

Det handlar inte om att "heja på för att behålla när mannen verkligen inte vill", utan det handlar mer om det faktum att det ÄR kvinnan som bestämmer över sin egna kropp. 

Normalt sätt så tar man sådana beslut gemensamt i en relation, men i slutändan så är det kvinnans egna beslut. Helt och hållet hennes egna beslut. 

Ja, det är "synd" om mannen som får ett barn han inte vill ha. Men som sagt, han får själv stå för konsekvenserna av sina egna handlingar. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-09-18 15:31:29 följande:
    Ja, det är ditt egna val. 

Men du kanske också är en sådan man som inte klarar av att dra på rn kondom och inte heller klarar av att stå konsekvenserna av ditt egna handlande? 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-09-18 16:17:16 följande:
    Ja, det är ditt egna val. 

Men du kanske också är en sådan man som inte klarar av att dra på rn kondom och inte heller klarar av att stå konsekvenserna av ditt egna handlande? 
    Jag är en 62-årig kvinna.
  • Anonym (Hel)
    Anonym (Gör det inte!) skrev 2025-09-17 21:47:02 följande:

Hej! 

Du kan inte genomföra aborten. Jag vet hur det är att ha en sur, dominant och emotionellt omogen make.
    Jag har själv varit i samma situation. Jag gjorde tyvärr aborten tillslut av medicinska skäl. Men jag kommer aldrig förlåta mig själv. Eller min man, för hur han hanterade det. Han hade även noll förståelse för hur krossad jag var efteråt. 
    Gör det inte. Rädda ditt barn och gläd dig! 

Men varför kan du inte förlåts dig själv för att du gjorde abort? Enligt ditt inlägg så gjorde du det av medicinska skäl. Just ditt inlägg går inte ihop.
  • Anonym (E)

Även om det i slutändan är kvinnans kropp och kvinnans val så tycker jag att man är två om det, givetvis väger kvinnans vilja tyngst men jag tycker att man bör ha en lugn diskussion om det. Självklart vet både kvinnan och mannen hur barn blir till och eftersom det är oplanerat så har ju båda brustit med skyddet, skillnaden är ju att kvinnan bestämmer utgången.

Det är lätt att säga behåll och lämna, men finns det fler barn att ta hänsyn till? Ekonomi, bostad, etc. Hur är förhållandet i övrigt osv. Sen skriver ts vill helst inte, menar hon att hon förstår att det är det bästa för familjen men att det självklart fortfarande känns tungt, eller är det "sista chansen" och hon vill ha ett till barn, är det första barnet och hon känner sig redo att bli mamma? Och aborten är enbart för sambons skull? I sista fallet så skulle jag nog råda att behålla för förhållandet kommer inte att hålla efter det

Det kan även vara så att han också tycker att det är jobbigt, han kanske tänker praktiskt och logiskt men det är helt normalt att vara ledsen ändå, han kanske brottas med tankarna och inte vet hur han ska stötta och därför drar sig undan.

• Anonym (Hel)
    Anonym skrev 2025-09-18 15:31:29 följande:
    Ja med tanke på hur många oengagerade pappor som finns så kan man ju tänka så.

Men då behöver ju mannen inte ta något ansvar alls själv för sin egen sexualitet!

Jag hoppas på manliga p-piller. Tror att jag läste för lanske ett år sedan att man nu prövar sådana. Då skulle problemet vara löst.
Svar på tråden Abort bokad.. Sur make