• Anonym (ledsen)

Abort bokad.. Sur make

Jag är oplanerad gravid och vill helst inte göra abort men kommer göra det för min man vill. Håller med att vissa saker kommer bli tuffa osv. Skrev till honom att jag behövde stöd och att jag är ledsen.

Han kom från jobbet & sagt att han har huvudvärk & legat i soffan. Inte sagt ett enda stöttande ord.. Känner mig så extremt ensam.. Visst han har säkert huvudvärk men han är inte döende

• Svar på tråden Abort bokad.. Sur make
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-09-18 16:22:20 följande:
    Jag är en 62-årig kvinna.
    Som tycker att män inte ska behöva ta eget ansvar. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym skrev 2025-09-18 15:31:29 följande:
    Och jag är förespråkare för juridisk abort.
    Bättre att använda kondom eller avstå sex.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Hel) skrev 2025-09-18 16:45:49 följande:
    Ja med tanke på hur många oengagerade pappor som finns så kan man ju tänka så.

Men då behöver ju mannen inte ta något ansvar alls själv för sin egen sexualitet!

Jag hoppas på manliga p-piller. Tror att jag läste för lanske ett år sedan att man nu prövar sådana. Då skulle problemet vara löst.
    Det hoppas man att det kommer.
  • Nässelfjärilen
    Kommer aldrig att ske sålänge vi är ett demokratiskt land. Varför? För barnkonventionen är lag och barns rätt till sin bakgrund står högre än en mans rätt till någon löjligt efterhandsabort.
  • Maya84
    EpicF skrev 2025-09-18 16:15:07 följande:
    Ts man är vuxen, vet (eller iallfall borde veta) hur en graviditet går till. Att oskyddat sex kan leda till graviditet. Vill man då som man inte bli pappa så får man dra på en kondom eller sterilisera sig. 

Man kan komma i efterhand och kräva att kvinnan ska göra abort, för att man själv inte tagit ansvar sina egna handlingar. 

Det handlar inte om att "heja på för att behålla när mannen verkligen inte vill", utan det handlar mer om det faktum att det ÄR kvinnan som bestämmer över sin egna kropp. 

Normalt sätt så tar man sådana beslut gemensamt i en relation, men i slutändan så är det kvinnans egna beslut. Helt och hållet hennes egna beslut. 

Ja, det är "synd" om mannen som får ett barn han inte vill ha. Men som sagt, han får själv stå för konsekvenserna av sina egna handlingar. 
    Du kanske inte vet att graviditet kan ske trots att kvinnan skyddar sig, och att mannen skyddar sig med p-piller och kondom., Men nu vet du det iaf.

Om man "inte vill bli pappa", då är man nog inte redo för att bli pappa? Så varför tycker man då att en man som inte är redo för den rollen ska tvingas till det?

Alla verkar vara snabba med att tycka att det är ett straff att få barn för att någon inte var ansvarig nog. Är det så man vill skapa en familj?

Ja, det är alltid kvinnans beslut men kan inte förstå varför man vill ha ett barn med en man som inte vill. Härlig familj det barnet kommer växa upp i,..
  • EpicF
    Maya84 skrev 2025-09-19 04:25:47 följande:
    Du kanske inte vet att graviditet kan ske trots att kvinnan skyddar sig, och att mannen skyddar sig med p-piller och kondom., Men nu vet du det iaf.

Om man "inte vill bli pappa", då är man nog inte redo för att bli pappa? Så varför tycker man då att en man som inte är redo för den rollen ska tvingas till det?

Alla verkar vara snabba med att tycka att det är ett straff att få barn för att någon inte var ansvarig nog. Är det så man vill skapa en familj?

Ja, det är alltid kvinnans beslut men kan inte förstå varför man vill ha ett barn med en man som inte vill. Härlig familj det barnet kommer växa upp i,..
    Självklart vet jag det. Men då har man iallfall gjort det man kunnat för att inte bli gravid. 

Jag har själv blivit gravid trots skydd. 

Om man inte vill bli pappa ser man till att dra på kondom, då har man iallfall tagit sitt ansvar över skydd  svårare än så är det faktiskt inte. 

Straff att få barn? Var läser du der? 

Pappan kan välja att inte vara närvarande och mamman kan få ett utmärkt familjeliv med sitt barn, utan den omogna pappan. 
  • Anonym (Hmmm)
    Så du vill återgå till att männen kan avskriva sig från allt ansvar för ett barn så som det var förr? Där männen kunde vara "välvilliga" och ta ansvar för sin avkomma? Där endast barn födda inom äktenskapet var "äkta" om inte mannen var snäll?
  • Anonym (Varför göra honom till viljes?)
    Anonym (ledsen) skrev 2025-09-17 18:41:51 följande:
    Abort bokad.. Sur make

Jag är oplanerad gravid och vill helst inte göra abort men kommer göra det för min man vill. Håller med att vissa saker kommer bli tuffa osv. Skrev till honom att jag behövde stöd och att jag är ledsen.

Han kom från jobbet & sagt att han har huvudvärk & legat i soffan. Inte sagt ett enda stöttande ord.. Känner mig så extremt ensam.. Visst han har säkert huvudvärk men han är inte döende

Varför göra honom till viljes? Jag ser gång på gång dessa sorgliga vittnesmål om män som vill ha aborter. Allt oftare. Är han värd stanna hos när han visar den här delen utav sin personlighet?

Och jag har också hört vittnesmål från mig mycket närstående om dessa män

• Xenia
    Anonym (ledsen) skrev 2025-09-17 18:41:51 följande:
    Abort bokad.. Sur make

Han verkar vara en egoist som bara tänker på sig själv. Har ni redan barn? Om inte, så tycker jag det bästa vore att göra slut med mannen.

Vill du sedan behålla barnet och tror att du klarar av det, så gör det.

Det låter på en del som mannen har automatisk vetorätt. Vill han inte ha barnet, så ska kvinna göra abort, vare sig hon vill eller inte.
  • Anonym (Hel)

Det finns inga p-piller för män ännu.
  • Anonym (Jo)
    Xenia skrev 2025-09-19 12:37:58 följande:
    Han verkar vara en egoist som bara tänker på sig själv. Har ni redan barn? Om inte, så tycker jag det bästa vore att göra slut med mannen.

Vill du sedan behålla barnet och tror att du klarar av det, så gör det.

Det låter på en del som mannen har automatisk vetorätt. Vill han inte ha barnet, så ska kvinna göra abort, vare sig hon vill eller inte.
    Håller med.
  • Anonym

Håller verkligen med dig,  förstår inte hur detta kan ge sex tummen ner.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym skrev 2025-09-20 14:50:20 följande:
    Det finns kurser i läsförståelse,  jag rekommenderar dig att söka in.
    Behövs inte. Det är vad "juridisk abort" innebär. Att männen kan avskriva sig ansvaret för sitt eventuella barn. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-09-20 16:18:38 följande:
    Behövs inte. Det är vad "juridisk abort" innebär. Att männen kan avskriva sig ansvaret för sitt eventuella barn. 
    Mycket bättre om mannen tar ansvar att att skydda sig och motverka att göra en kvinna gravid. 

Ett barn har alltid rätt till sitt ursprung, och intens juridisk abort skulle sätta stopp för det. 
  • Anonym (Jo)
    Nässelfjärilen skrev 2025-09-18 20:06:43 följande:
    Kommer aldrig att ske sålänge vi är ett demokratiskt land. Varför? För barnkonventionen är lag och barns rätt till sin bakgrund står högre än en mans rätt till någon löjligt efterhandsabort.
    Precis som det ska vara.
  • Anonym (Jo)

Men en kvinna ska tvingas göra en abort menar du.
  • Xenia

Om en kvinna vill ha barnet och har känslor för barnet i magen, så är det ett värre övergrepp att pressa henne till abort än att bli "pappa mot sin vilja". Vad gör pappan för att förhindra graviditet? Överlåter han det till kvinnan och blir hon ändå gravid så kräver han att hon gör abort. Väldigt bekvämt för mannen.

Kvinnan kan välja barnets liv eller mannens bekvämlighet. I de flesta fall väljer hon mannen före barnet, åtminstone om man ska döma av trådarna här på FL.

Svar på tråden Abort bokad.. Sur make