jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:34:51 följande:

men skicka hem barnen till andra vänner några dagar i veckan då? Hur svårt ska det vara? Att ha 9 ungar där alla har två vänner var hemma hos sig kontant är ju ett extremt exempel som troligtvis inte ens är sant.
 är det så knapert på kontot skaffar man inte 9 barn! 
Nu var det mina föräldrar, med 9 barn som ibland hade kompisar på besök. Med andra ord, många barn på middag. Och mina föräldrar hade råd. 
Men jag pratar om de familjer som inte har råd att buda sina barns kompisar på middag. Inte ens de som har två barn. 
Varför är det så svårt för dig att förstå att det finns folk i Sverige som har en så ansträngd ekonomi att den där extra portionen gör att ekonomin inte går runt? 
Varför ska man skicka hem sina barn till kompisarna för middag några dagar i veckan? 
Är mycket bättre och normalare att prioritera försörjningen av 
sina barn, än att prioritera att bjuda barnens kompisar eller andra gäster på middag. 
Och nej, att 9 barn är varken ovanligt eller unikt. Var dock kanske mer vanligt på 80-90 talet än idag. Och nej, det är heller rinte ovanligt att ens barn har en eller två vänner åå besök några dagar i veckan. 
Men förövrigt så skrev jag inte att vi hade två kompisar var hemma på middag, utan art vi hade en kompis var hemma på middag. Dvs, inget ovanligt att det var sex eftra barn den torsdagseftermiddagen (en kompis var, för sex av barnen = sex extra barn). Mindre ovanligt att alla vi barn hade varsin kompis på middag, men det hände det med. 
Som sagt, mitt barndsomhem fungerade i många år som en fritidsgård av många olika orsaker med en hem drös med ungar som kom och gick. Och ja, mina föräldrar hade råd. Hade de inte haft råd så hade våra kompisar fått gå hem. Inte konstigare än det.