• Anonym (S)

Bjuder inte på mat pga ekonomi

Hur vanligt är det att man inte bjuder barnens kompisar på mat pga begränsad ekonomi? Är det något dina barn har upplevt eller något som du själv begränsar pga ekonomi?

• Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi
  • Anonym (S)

Jag var nyfiken på detta eftersom jag själv tänker att det inte är självklart att man Kan bjuda på mat hela tiden. Själv är jag uppvuxen i en mindre stad så de i klassen kom från alla segment av befolkningen. Däremot bor vi nu själva i en bättre beställd förort till en av Sveriges största städer. Därmed är alla barnen träffar mycket mer homogena. De har ingen aning om att de har det ekonomiskt ganska bra. Det är så mycket här som barnen tar för givet... Barnen frågar själv om de kan äta middag hos en.  De Tycker de ska ut på lokala restaurangen titt som tätt (ingenting som jag brukar godkänna specieltl ofta dock, då får det bli månadspengen som får gå), överlag har ett beteende som jag själv inte alls känner igen från min uppväxt. Blev man bjuden i kiosken av kompisens föräldrar så tog man typ det billigaste. nu har barnen inga problem om att be om det största och dyraste. typ så om man generaliserar lite. jag tycker det är underligt och försöker prata om det med mina barn men de tycker mest att jag ?föreläser?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (bjuder alltid) skrev 2025-09-22 16:27:37 följande:

Jag upplever faktiskt att vi i bekantsapskretsen som har det mer knapert är de som bjuder barnens kompisar på mat mest frikostigt. De som har det bättre ställt bjuder mindre.

Jag ser alltid till att alla barn som är hemma vid middagstid får mat, om deras föräldrar inte säger något annat, trpts att jag tjänar bara precis över socbidrag, och får gå dit om jag till exempel haft några vabdagar. 

Låter inte så smart att bjuda andras barn på mat om du måste gå till soc efter några vab-dagar
  • Anonym (MOR)

Det kan bero på många orsaker

Om barnen redan lekt några timmar så blir matdags ett naturligt avslut. Man skickar hem ungarna. På kvällen vill man umgås med familjen , göra läxor , duscha mm.

Det kanske inte alls passar barnets familj att jag ger barnet mat. De kanske har planerat att äta tillsammans. Inte heller bra för barnets häls och vikt att äta dubbelt. 
    Det är inte heller så lätt att hålla reda på alla slags restriktioner och allergier hos alla barn och familjer.

Varför anser folk att de är så duktiga för att de ger andras barn mat? 
    Det kan vara av omsorg som jag inte göder andras ungar.

• Anonym (x)
    Anonym (Knapert) skrev 2025-09-22 18:53:02 följande:

Vi hade det rätt knapert när ungarna bodde hemma och hade svårt att få pengarna att räcka till. Jag och min man har alltid varit av uppfattningen  att barnens kompisar ska äta hemma hos sig och inte ligga andra familjer till last. För mig är det ren fräckhet/ oförskämdhet när föräldrar tycker att man minsann ska bjuda barnens kompisar på middag, utan hänsyn till eller vetskap om familjens ekonomi.

Det tycker jag med.
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Abc) skrev 2025-09-22 17:29:20 följande:

Nu har jag inte små barn längre men jag minns att det ofta blev skevt eftersom vårt hem fungerade som någon slags fritidsgård.
    Blir dyrt att hålla 3 extra ungar med mat. Sen lät jag dock alla äta som ville.

Men jag förstår de som tycker det blir för mycket ibland. Ofta bor ju barnen nära så det är ju inga problem att gå hem och äta. Finns ju en del ungar som åt både hos oss och hemma hos sig själva.

Ja, i ett sånt fall kanske nan ska fråga barnet om de ätit hemma, och om de inte har det erbjuda barnet att äta med er (om man har råd med detta förstås, annars avstår man bara). 

Att äta middag två gånger samma kväll behöver inget barn.
  • Anonym (Andra anledningar)

Ekonomi kan absolut vara en bakomliggande orsak men hos oss så är middagstid något heligt där vi alla sitter till bords och äter, samt diskuterar dagen osv. Därefter så varvar var och en ner och gör sig redo för sömn. Den kvalitetstiden går före att göda andras barn, även om ekonomin finns. 

• Anonym (bjuder alltid)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-22 20:01:08 följande:
    Låter inte så smart att bjuda andras barn på mat om du måste gå till soc efter några vab-dagar
    Kanske inte ekonomiskt, men livet har andra värden också. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (bjuder alltid) skrev 2025-09-23 00:18:59 följande:
    Kanske inte ekonomiskt, men livet har andra värden också. 
    Inte så konstigt att visss behöver ekonomiskt med ett sånt tänk. Finns ju saker som är gratis som man kan vara generös med istället.
  • jenniferlopez

Herregud vilka ordval ni har, göda andras barn, gratiskollo, barnvakt, agera fritidsgård, anse sig vara duktig för man bjuder på mat? Wtf? Se värdet i att ert barn har fina vänner som känner sig trygga hos er. att Koka lite extra pasta eller göra en macka blir ingen vräkt av. 

självklart att man inkluderar sitt barns kompisar och bjuder dem på mat om man ändå ska äta! Skickar ni hem era egna vänner när ni ska fika eller äta middag tillsammans? ber folk swisha för halva middagen? 

de jag själv upplevt inte bjudit har vart snåla, det har inte handlat om att de har ansträngd ekonomi 

Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi