Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Konstruktiv politik

Om det är något vi INTE vill, så är det att ha det som på 70-talet! Det kännetecknades av galopperande inflation, skyhöga marginalskatter som gjorde att svartarbete bredde ut sig och det var omöjligt för företagen att belöna duktiga medarbetare då praktiskt taget allt gick bort i skatt.

Nej, de enda som ser 70-talet i ett rosa skimmer är den vänster som saknar och helgonförklarar Palme

• Mentat
    Anonym (Hö/Vä) skrev 2025-09-22 19:09:36 följande:
    Konstruktiv politik

Hur tycker du att ett samhälle ska se ut för att skapa maximal lycka för innevånarna? Vilken form av statligt inflytande/ beslut tycker du borde ske?

Jag pratar om konstruktiv politik, inte missnöjespolitik. Dvs en acceptans över de som bor i landet och hur man gör tillvaron bättre för alla, någon form av solidaritet som kan peka åt höger eller vänster.

Jag vill gärna se på principer: Välfärd bygger på arbete, alltså måste vi uppmuntra till arbete. Samtidigt vill vi värna om dem som saknar förmåga att arbeta eller blir arbetslösa, de måste kunna leva ett drägligt liv och ändå måste det alltid löna sig rejält att återgå till arbete.

Vi behöver också uppmuntra till sparande, inte minst pensionssparande.

Exakt hur man uppnår detta kan alltid diskuteras, så länge man strävar mot samma mål går det att komma överens - så länge man för en dialog och inte ägnar sig åt pajkastning.
  • Mentat
    Anonym (Hö/Vä) skrev 2025-09-22 21:29:29 följande:
    Det är väl dialogen jag är ute efter. Det du pekar på med sparande kan vara ett tveeggat svärd däremot. För ett land är det inte så lönsamt att folket har pengar upplåsta. Ett lands välfärd bygger på konsumtion, eller flödet av pengar i olika händer.

Man kan också titta på psykologiska faktorer såsom trygghet. Trygga människor genererar ett land utan låsningar, konsumtionen, ta sig från a till b sker relativt obehindrat. Flera saker bidrar till det här. Acceptans och en tillåtande attityd t ex.
    Man ska förstås inte driva något in absurdum och bara lägga pengar på hög men att ha en buffert i sparande ger en trygghet i sig, man vet att man klarar oväntade situationer. När jag läser reportage om nyblivna pensionärer som klagar på att pensionen är så låg undrar jag var de har varit de senaste 30 åren då vi återkommande blivit uppmanade att ta ett större eget ansvar för vår pension.

Men visst, trygghet kan vara mycket annat. Att slippa oroa sig för kriminalitet, att man har tillgång till sjukvård när man behöver etc, etc. Sådant är det offentligas ansvar.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-09-25 14:27:11 följande:
    Piskan och morötterna kan jag vara utan. 

Problemet som jag ser det, är att fördela resurserna rättvist. Dessutom måste nog systemet råda över hela världen för att fungera på rätt sätt.

Som gammalt StarTreck fan ser jag bara fördelar med detta system.Drömmer
    Ett annat problem är hur man definierar "rättvist"
Svar på tråden Konstruktiv politik