DrW skrev 2025-09-25 15:14:14 följande:
Alltså. Ett papper och en penna är ganska värdelösa om du inte kan skriva eller rita. En bil är värdelös om du inte kan köra. Google är värdelöst om du inte kan googla. ChatGPT är värdelös om du inte kan använda ChatGPT.
Jag är läkare/forskare och sparar ca 1-2 h per dag i snitt tack vare AI. Jag kan gå hem 15 istället för 16. Inte för att jag ställer alla komplicerade frågor till ChatGPT, utan för att jag vet vad mina olika modeller kan hjälpa mig med och använder dem därefter.
Som sagt, testa.
Sen är det skillnad på gratisversionen, plus och PRO, kanske jag ska tillägga. Och även att ha testat AI för ett år sedan vs idag. Men det går utmärkt att enbart köra gratisversionen för att få en inblick i hur det funkar.
DrW skrev 2025-09-26 12:55:36 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-09-26 05:56:53 följande:
¨
det låter logiskt men att en läkare/forskare kan jobba 5 timmar mindre i veckan för att h*n gör jobbet snabbare nu än förr låter inte särskilt trovärdigt.
För mig som läser nyheter kring medicinska framsteg och AI känner jag mig långt ifrån unik (dessvärre, eller vad man ska säga). Hade någon försökt berätta för mig för 5 år sedan hur snabbt utvecklingen skulle gå skulle jag dock inte trott dem (lustigt nog jobbade jag själv med neural nets då - och det blev inte särskilt lyckat), så kan förstå dig.
Om du är intresserad av en sammanställning av den senaste utvecklingen kring något särskilt område när det gäller anbändanted av LLMs inom medicinen , tex diagnostik, journalföring/admin, medicinsk forskning så säg till. (usch, jag börjar själv låta som chatGPT ibland känner jag?)
"
Om du är intresserad av en sammanställning av den senaste utvecklingen kring något särskilt område när det gäller anbändanted av LLMs inom medicinen , tex diagnostik, journalföring/admin, medicinsk forskning så säg till"
Hur långa arbetsdagar var det innan man fick dator som underlättade diagnostik, journalföring/admin?
DrW skrev 2025-09-26 14:55:37 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-09-26 14:10:58 följande:
Jag är intresserad av att veta hur det kommer sej att du får gå hem en timme tidigare varje dag.
Om du vill diskutera AI-utvecklingen generellt så kan jag som sagt sammanställa lite artiklar, studier och länkar till LLM-tjänster som används inom svensk/europeisk sjukvård. Det finns studier från bla UK som visar hur läkares arbetstid påverkats av användandet av LLMs.
Däremot är jag inte så intresserad av att diskutera mina personliga arbetsvillkor eller liknande.'
Det känns som att det blivit rätt dålig stämning i tråden så jag lämnar den om det inte finns något intresse av att diskutera AI i sig.
känns det inte som att det blev en del onödigt text när du förklarar med enbart en mening att du inte vill svara på frågan?