• Anonym (Vadgäller?)

Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?

Nu har jag läst flera som skrivit att ChatGPT/AI inte är tillförlitligt vid informationssökning. Läser man i AI-avdelningen på Flashback är det däremot nästan "helgerån" att påstå något sådant. 

Vissa på Flashback som menar att ChatGPT:s svar egentligen bara är vanliga google/sökmotor-sökningar fast det ska se ut som "mänskliga" svar, stöter genast på patrull från andra som menar att ChatGPT är väldigt överlägset Google-sökningar.

Vad gäller egentligen? Någon som är mer insatt?

• Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?
  • Anonym (Vadgäller?)
    Anonym (E) skrev 2025-09-25 17:44:41 följande:
    När någon okänd människa på ett nätforum påstår sig ha ett visst yrke, eller någon annan form av erfarenhet/meriter, så ska man ta det också med en stor skopa salt.

Det kan vara sant och det kan vara lögn. Man vet inte vilket. 
    Den tanken slog mig förstås också, men personen postade inte dubbelanonymt så då såg jag det som mera trovärdigt.
  • Anonym (Vadgäller?)
    ClumsySmurf skrev 2025-09-25 17:40:15 följande:
    Google var länge det bästa som hänt när det gäller informationssökning, men om man tror att alla sökresultaten är fakta riskrerar man att bli dummare, samma sak med ChatGPT som inte är särskilt bra på att skilja på fakta och BS och kan ändra svaren om man förklarar att den har fel, hur rätt det blir sen när man frågar saker beror på hur rätt man själv har men använder man den rätt är den ju bättre än google.
    Som jag har förstått det hämtar ChatGPT och CoPilot även info från olika diskussionsforum. Bland annat Reddit sägs vara en stor "källa". Det kanske är just det som gör det oseriöst?
  • Anonym (Big brain)
    DrW skrev 2025-09-25 15:14:14 följande:

Alltså. Ett papper och en penna är ganska värdelösa om du inte kan skriva eller rita. En bil är värdelös om du inte kan köra. Google är värdelöst om du inte kan googla. ChatGPT är värdelös om du inte kan använda ChatGPT. 

Jag är läkare/forskare och sparar ca 1-2 h per dag i snitt tack vare AI. Jag kan gå hem 15 istället för 16. Inte för att jag ställer alla komplicerade frågor till ChatGPT, utan för att jag vet vad mina olika modeller kan hjälpa mig med och använder dem därefter. 

Som sagt, testa. 

Sen är det skillnad på gratisversionen, plus och PRO, kanske jag ska tillägga. Och även att ha testat AI för ett år sedan vs idag. Men det går utmärkt att enbart köra gratisversionen för att få en inblick i hur det funkar.

Jag är raketforskare och hjärnkirurg. Jag sparar tre timmar varje dag genom att jobba smartare, inte hårdare. Sen är jag lat också så jag går hem vid lunch, senast.

Tänk när jag börjar använda AI. Jag kommer inte ens behöva gå till jobbet.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 19:15:06 följande:
    Den tanken slog mig förstås också, men personen postade inte dubbelanonymt så då såg jag det som mera trovärdigt.
    En person är verkligen inte pålitlig bara för att den inte är dubbelanonym.

Men om du har sett samma person skriva kloka, välgrundade saker i väldigt många trådar så finns det goda skäl att tro att det hen skriver här också är vettigt. 
  • Anonym (Rick)
    DrW skrev 2025-09-25 18:35:36 följande:
    Observera dock att jag inte säger att du kan lita på ChatGPT (eller någon annan AI), utan att du kan lära dig NÄR du kan lita på ChatGPT. De som säger att de frågat den saker och den svarat fel hittar med all sannolikhet inte på, men är det så att det oftast blir fel så är det uppenbarligen så att man antingen ställer fel typ av frågor eller ställer dem på fel sätt.
    Precis så ska man tänka. Lära sig när och hur man kan använda AI.

Att inte använda AI idag är direkt idiotiskt för man kan tjäna så extremt mycket tid på AI.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (E) skrev 2025-09-25 17:44:41 följande:
    När någon okänd människa på ett nätforum påstår sig ha ett visst yrke, eller någon annan form av erfarenhet/meriter, så ska man ta det också med en stor skopa salt.

Det kan vara sant och det kan vara lögn. Man vet inte vilket. 
    Med tanke på DrWs svag finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta vederbörande.
  • Anonym (D)
    Anonym (Rick) skrev 2025-09-25 20:46:45 följande:
    Med tanke på DrWs svag finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta vederbörande.
    Hela dennes svar är superluddigt och säger inget om hur AI:n hjälper i yrket så det skulle jag kunna se som icke trovärdigt. Eller trovärdigt. Vem vet. Personen har rätt i att du inte kan lita på en anonym användare här och vilket yrke den faktiskt har.
  • Anonym (D)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 19:15:06 följande:
    Så en ny användare som lika gärna kan ta stulit sin användarbild är mer trovärdig än oss andra bara för att vi försöker hålla anonymiteten? Jag skulle aldrig nämna mitt yrke på FL och verkligen inte när användarnamnet syns. Ingen lust att bli PM:ad med frågor eller äventyra min anonymitet för den delen.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (D) skrev 2025-09-25 20:50:43 följande:
    Hela dennes svar är superluddigt och säger inget om hur AI:n hjälper i yrket så det skulle jag kunna se som icke trovärdigt. Eller trovärdigt. Vem vet. Personen har rätt i att du inte kan lita på en anonym användare här och vilket yrke den faktiskt har.
    Fokusera på vad han skriver istället.

Jag kan av hans svar att döma konstatera att DrW är klok i sitt användande av AI. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Rick) skrev 2025-09-25 20:55:27 följande:
    Fokusera på vad han skriver istället.

Jag kan av hans svar att döma konstatera att DrW är klok i sitt användande av AI. 

Självklart har jag läst och inläggen är fortfarande väldigt luddiga. Vilket alla inlägg som lovprisar AI på FL brukar vara vilket gör det mindre lockande än konkret info skulle.

Skulle inte heller tillskriva personen något kön.

Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?