Anonym (Rik eller medel?) skrev 2025-09-26 11:39:23 följande:
Rik eller medel?
Jag och min man tjänar ca 360,000 tillsammans i månaden. Detta är innan skatt så blir såklart inte så mycket kvar iom hög skatt men iaf så är det ganska mycket pengar. Vår son på 13 kan säga saker som ger mig intryck av att han anser att vi har det ungefär som alla andra ekonomiskt. Är han ung och saknar de tentakler att man tar in sin omgivning? Är barn generellt bortskämda därför kan han inte uppfatta det? Vi ger sällan dyra grejor utan att det är födelsedag eller jul- mitt intryck är att många barn får det utanför dessa högtider.
och sista frågan: tycker ni att vi lyckats om han faktiskt inte förstår att vi kanske har mer pengar än många andra? Vi diskuterar aldrig vad vi tjänar med våra barn och bortskämda barn känns ganska otrevligt men kanske gör vi fel som inte ger mer transparens?
Det blir en konstig dualitet i din frågeställning. Å ena sidan är du tydlig med att du och din man har en väldigt hög lön. Även om du försöker tona ner det med att det försvinner en hel del i skatt. Sen verkar du lite brydd kring att er son verkar anse att ni har det som "alla andra ekonomiskt", fast du är tydlig med att ni sällan ger bort dyra grejor.
Ja, unga och barn har sällan en speciellt god uppfattning om "pengar" eller "löner". Därmed så finns det säkert unga och barn som tror att "alla har det så här", oavsett om det är "gott ställt" eller "medel". För många unga och barn förstår inte pengars värde...
Sen finns det även unga och barn som, tyvärr, förstår att när det är "sämre ställt". För det kan ibland vara mer tydligt när det inte finns pengar (i en familj, i ett hushåll) utifrån prylar, resor, bilar etc.
Utifrån er son så är det ju omöjligt för oss att svara på utifrån hans omgivning, dvs hans närmaste kompisar.
Ja, ni kanske har lyckats. Inga föräldrar vill väl ha bortskämda barn (!) även om det är föräldrarna som "skämmer bort". Och framförallt så vill man väl inte ha ett barn som är bortskämt och som bara vill ha och ha, och som kanske skryter om det och spelar Allan ballan inför sina kompisar.
Rik eller medel? Ni är ju givetvis höginkomsttagare. Men det behöver inte innebära att man är rik, även strikt ekonomiskt. Rik ekonomiskt blir man när man kan spara pengar och bygga ett kapital. Om era 360tsek brutto går till att betala skyhöga bolån, räkningar, andra utgifter och ni inte "har pengar kvar"... näå, då är ni inte rika men ni är fortfarande höginkomsttagare. Men med den inkomsten så borde ni kunna bli "rika", ekonomiskt...