• Anonym (Slösigt)

Är det orimligt att han betalar mer av maten?

Jag bor sedan två år med en man som har två barn i övre tonåren. Själv har jag ett barn som precis flyttat ut.

Vi har väldigt olika filosofi kring det här med mat och hans barn får alltid välja exakt vad de vill äta till frukost när de är hos oss vilket resulterar i att vi varje vecka de är här måste handla minst två yoghurtsorter och två brödsorter samt två juicesorter utöver vad vi vanligen handlar de veckor de är här. Fine att de ska få något de äter till frukost så de äter men till saken hör är att brödet oftast blir slängt och minst en halv av yoghurtarna (ibland båda) slängs också då de inte äter frukost mer än nån enstaka gång i veckan. Ibland ändras också under veckan vilket bröd de äter och då köpa det en tredje sort. Juicen dricks istället för vatten när de är törstiga och det blir i slutändan ganska mycket extra kostnader kring deras mat. Jag är ju van vid mitt barn och eftersom vi i alltid haft så gott om pengar har vi gemensamt bestämt en sorts frukost som båda gillar och ätit den under veckan, väldigt lite har slängts

Nu har jag bättre ekonomi men tankesättet att inte slösa gällande mat sitter kvar och det skapar mycket tjafs mellan mig och min sambo. Han tycker att jag är snål och jag tycker att han skämmer bort dem särskilt gällande att de inte ens äter upp det de har valt utan att det slängs. lägger vi brödet i frysen äter de inte av det för det är för jobbigt att ta fram. 

jag är nu inne på att lösningen kanske helt enkelt är att han betalar en större del av maten och då får de göra som de vill. procentuellt efter person typ. vi delar rakt av på hyra och bil osv även fast de nyttjar större del, men bo och transportera sig hade jag ju gjort ändå så det gör mig inget.

är det jättekonstigt och orimligt att lösa det så?

• Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?
  • Anonym

Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag undrar varför du går med på detta vansinne.
    Vill han skämma bort sina ungar så låt honom, men bidra inte ekonomiskt till det.

En gång i tiden hade jag styvbarn och något likt detta hade fått alla topplock i världen att explodera i mitt huvud!

Jag köpte en liten specialkyl/frys med låsbar dörr där jag hade mina saker som de inte fick äta av. Blev någon sur? Ja. Brydde jag mig? Nej.

Aldrig mer andras ungar under mitt tak, det lovar jag.

• Anonym (Slösigt)
    Anonym skrev 2025-10-01 15:46:46 följande:

Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag undrar varför du går med på detta vansinne.
    Vill han skämma bort sina ungar så låt honom, men bidra inte ekonomiskt till det.

En gång i tiden hade jag styvbarn och något likt detta hade fått alla topplock i världen att explodera i mitt huvud!

Jag köpte en liten specialkyl/frys med låsbar dörr där jag hade mina saker som de inte fick äta av. Blev någon sur? Ja. Brydde jag mig? Nej.

Aldrig mer andras ungar under mitt tak, det lovar jag.

Oj, det låter som att ni hade allvarligare problem än vad vi har. Vad tråkigt att du har den erfarenheten. 

Ja, det är frustrerande då det går emot allt jag lärt mig både under min uppväxt och som vuxen med lite pengar. Sen finns ju en miljöaspekt också, utöver det ekonomiska.
  • Anonym
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 15:53:37 följande:
    Oj, det låter som att ni hade allvarligare problem än vad vi har. Vad tråkigt att du har den erfarenheten. 

Ja, det är frustrerande då det går emot allt jag lärt mig både under min uppväxt och som vuxen med lite pengar. Sen finns ju en miljöaspekt också, utöver det ekonomiska.
    Hos mig kastas ingen mat, ingen över huvudtaget.
    Det lagas lagom mängd och det som bjuds äts.

Alltså, hans ungar är i övre tonåren!
    Dags att lära sig hur livet och ekonomi ska skötas.

Stoppa det där vansinnet, helst igår.
    ÄVen om han betalar så hade jag totalvägrat detta.
    Hade helt ärligt övervägt att tacka för mig.
  • Anonym (l)
    Anonym (att) skrev 2025-10-01 14:01:05 följande:
    Någon i familjen gillar den ju? Nämligen något av barnen. 

Och TS anser ju att det är god uppfostran att äta det som finns, alltså kan hon äta yoghurten som blir över efter barnen. 

Ska barnen lära sig att äta allt, så kan det väl lika gärna gälla TS?

Barnen behöver inte lära sig att äta något som de själva valt för att de... äter den. 

Att någon gjort en stor gryta med spenatsoppa som du inte gillar gör inte att du måste äta upp halva bara för att den finns. Då får den som gjort den lägga i matlådor i frysen. Man behöver inte lära sig äta allt. Det är bara galningar som tycker att någon ska äta mat de inte tycker om. TS har all rätt att äta en god frukost jisses...

• Anonym (Marie)

Gör inte diskussionen mer invecklad än vad den behöver vara!

Helt oavsett vad yoghurten smakar och hur många skivor bröd som blir över så är det fullkomligt rimligt att den som har två tonårsbarn varannan vecka betalar dubbelt så stor del av matkostnaderna som den vars barn flugit ur boet.

Att hålla på och kritisera hans uppfostran kommer inte att göra det lättare för dig att få honom att betala mer.

• Anonym (Slösigt)
    Anonym (Marie) skrev 2025-10-01 19:27:45 följande:

Gör inte diskussionen mer invecklad än vad den behöver vara!

Helt oavsett vad yoghurten smakar och hur många skivor bröd som blir över så är det fullkomligt rimligt att den som har två tonårsbarn varannan vecka betalar dubbelt så stor del av matkostnaderna som den vars barn flugit ur boet.

Att hålla på och kritisera hans uppfostran kommer inte att göra det lättare för dig att få honom att betala mer.

Sant, men svårt när man redan blivit irriterad. Då är man tyvärr inte alltid så logisk. Men ska göra ett nytt försök och inte ta in fler problem i problemet. Även om jag såklart tycker att det är bekymmersamt att det slängs så mycket oavsett om jag betalar eller inte. Men det är ju hur deras bio-föräldrar valt att lära dem.
  • Anonym (ST)
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 13:31:48 följande:
    Barnen äter "vanlig" yoghurt också, bara att de tycker det är roligare med specialsmaker. Jag håller med till viss del om att äta vad som bjuds gäller även mig till en viss gräns, men nu är det ju så att det är jag som betalar och jobbat ihop till maten. Det är kanske lättare att få fler att "offra sig" på en yoghurt med skogsbär eller vanlij än på en typ kokos/ananas...

Du har ju bestämt dig för att jag är fånig och att barnen ska få välja fritt till absurdum. Din åsikt har framgått så jag tänker att du och jag kan sluta diskutera nu.
    Ni delar väl maten på något sätt? Du nämnde siffran 500 kr/månad som slängs, då kan det väl inte vara mer än 250 kr som är din del?

Då handlar det alltså om att din sambo ska skjuta till 250 kr extra per månad. Nej, jag hade nog aldrig tagit upp det. Det går väl på ett ut någon annan gång.
  • Anonym (Slösigt)
    Anonym (ST) skrev 2025-10-02 10:10:43 följande:
    Ni delar väl maten på något sätt? Du nämnde siffran 500 kr/månad som slängs, då kan det väl inte vara mer än 250 kr som är din del?

Då handlar det alltså om att din sambo ska skjuta till 250 kr extra per månad. Nej, jag hade nog aldrig tagit upp det. Det går väl på ett ut någon annan gång.
    500:- som slängs av hans barn. Övrigt matsvinn är inte inräknat i den frågan. Ska han betala mer ska han ju betala hela delen för sina barn, alltså 500:- i svinn + maten som de faktiskt får i sig också. Räknar jag ut det på hela vår matbudget så är det ca 2000-2500:- i månaden som hans barn "kostar" vilket jag i dagsläget betalar hälften av.
  • Studentpappa

Han handlar veckan han har barnen, och du handlar veckan utan barnen? Då blir väl alla nöjda och glada eller?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Slösigt)
    Studentpappa skrev 2025-10-02 10:51:21 följande:

Han handlar veckan han har barnen, och du handlar veckan utan barnen? Då blir väl alla nöjda och glada eller?

Faktiskt mycket smart lösning, inte tänkt på den innan då vi har ett matkort som vi sätter in pengar på. 
  • Anonym (Gg)

Sluta var den som handlar maten. Iaf när det ska handlas inför att hans barn kommer. 

• Anonym (ST)

Bra idé! 
  • Anonym (Hönan Agda)

Lysande! Gör så TS.
Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?