• Anonym (Slösigt)

Är det orimligt att han betalar mer av maten?

Jag bor sedan två år med en man som har två barn i övre tonåren. Själv har jag ett barn som precis flyttat ut.

Vi har väldigt olika filosofi kring det här med mat och hans barn får alltid välja exakt vad de vill äta till frukost när de är hos oss vilket resulterar i att vi varje vecka de är här måste handla minst två yoghurtsorter och två brödsorter samt två juicesorter utöver vad vi vanligen handlar de veckor de är här. Fine att de ska få något de äter till frukost så de äter men till saken hör är att brödet oftast blir slängt och minst en halv av yoghurtarna (ibland båda) slängs också då de inte äter frukost mer än nån enstaka gång i veckan. Ibland ändras också under veckan vilket bröd de äter och då köpa det en tredje sort. Juicen dricks istället för vatten när de är törstiga och det blir i slutändan ganska mycket extra kostnader kring deras mat. Jag är ju van vid mitt barn och eftersom vi i alltid haft så gott om pengar har vi gemensamt bestämt en sorts frukost som båda gillar och ätit den under veckan, väldigt lite har slängts

Nu har jag bättre ekonomi men tankesättet att inte slösa gällande mat sitter kvar och det skapar mycket tjafs mellan mig och min sambo. Han tycker att jag är snål och jag tycker att han skämmer bort dem särskilt gällande att de inte ens äter upp det de har valt utan att det slängs. lägger vi brödet i frysen äter de inte av det för det är för jobbigt att ta fram. 

jag är nu inne på att lösningen kanske helt enkelt är att han betalar en större del av maten och då får de göra som de vill. procentuellt efter person typ. vi delar rakt av på hyra och bil osv även fast de nyttjar större del, men bo och transportera sig hade jag ju gjort ändå så det gör mig inget.

är det jättekonstigt och orimligt att lösa det så?

• Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?
  • Anonym (l)
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 12:37:37 följande:
    Precis. Hade de önskat standardsmaker hade ju vi ätit av det som blir över. 
    Rekommenderar att slänga i en massa bär och göra smoothie ;) 
  • Anonym (att)
    Anonym (l) skrev 2025-10-01 11:30:07 följande:
    För att om de inte hade specialsmaker utan vanliga hade det inte blivit ett sånt slöseri på yoghurt. Inte allt annat tjafs du verkar läsa in. TS får säga att hn inte gillar yoghurten de äter...
    Slöseriet kommer väl ändå, om de köper yoghurt som barnen inte gillar. Eller så får TS lära sig att äta upp specialyoghurten som blir över, det är ju en del av uppfostran att lära sig äta det som bjuds. Det kan ju TS lära sig likaväl som barnen ska lära sig det.

Eller så betalar pappan för maten till sina barn och TS kan släppa hela grejen med att barnen bara vill ha äcklig mat som sen måste slängas. 
  • Anonym (H)

Jag tycker det låter väldigt rimligt, självklart ska han betala för sina barn. 

• Anonym (l)
    Anonym (att) skrev 2025-10-01 13:10:03 följande:
    Slöseriet kommer väl ändå, om de köper yoghurt som barnen inte gillar. Eller så får TS lära sig att äta upp specialyoghurten som blir över, det är ju en del av uppfostran att lära sig äta det som bjuds. Det kan ju TS lära sig likaväl som barnen ska lära sig det.

Eller så betalar pappan för maten till sina barn och TS kan släppa hela grejen med att barnen bara vill ha äcklig mat som sen måste slängas. 

Varför skulle TS köpa yoghurt som ingen i familjen gillar? De vuxna är fullt kapabla att veta vad de själva tycker om och äta upp det som TS redan beskrivit. Det är ingen som uppfostrar med tvång att äta upp saker som man inte gillar längre så förstår var detta går snett... Testa flera gånger= ja. Äta sånt man inte tycker om för att äta upp någons rester de inte själva äter upp= nej. 

Ja det är precis vad tråden handlar om. Haha. Nästan komiskt. Att slänga mat i onödan är något man lär sina barn att inte göra för pengar inte växer på träd, där har TS lyckats med sitt barn och sambon vägrar helt enkelt att lära sina. Rätt löjligt.

• Anonym (Slösigt)
    Anonym (Malin) skrev 2025-10-01 11:12:13 följande:

Har du tagit upp med din sambo om att du tycker att han kan betala det som hans barn äter? Han borde ju inte tycka att det är några konstigheter egentligen. Du kan ju också ge som förslag att det som de vill handla som ingen annan äter, det kan de få pengar till och själva handla. Så ser de vad det kostar.

Jag lyfte det nån gång förra året, men då tyckte han det var fånigt. då bodde mitt barn hemma också och ville ha en "vanlig" yoghurt till frukost (vilket hen fick eftersom den åts upp och om det var lite kvar i slutet på veckan för att hen varit borta över ex helgen så åt jag upp det) så han tyckte inte det var någon skillnad. Hen åt också vilket bröd som än fanns hemma så jag tycker inte att det var riktigt samma sak... Inte tagit upp det igen sen hen flyttade ut.
  • Anonym (Slösigt)
    Anonym (att) skrev 2025-10-01 13:10:03 följande:

Barnen äter "vanlig" yoghurt också, bara att de tycker det är roligare med specialsmaker. Jag håller med till viss del om att äta vad som bjuds gäller även mig till en viss gräns, men nu är det ju så att det är jag som betalar och jobbat ihop till maten. Det är kanske lättare att få fler att "offra sig" på en yoghurt med skogsbär eller vanlij än på en typ kokos/ananas...

Du har ju bestämt dig för att jag är fånig och att barnen ska få välja fritt till absurdum. Din åsikt har framgått så jag tänker att du och jag kan sluta diskutera nu.
  • Anonym (att)
    Anonym (l) skrev 2025-10-01 13:21:50 följande:

Varför skulle TS köpa yoghurt som ingen i familjen gillar? De vuxna är fullt kapabla att veta vad de själva tycker om och äta upp det som TS redan beskrivit. Det är ingen som uppfostrar med tvång att äta upp saker som man inte gillar längre så förstår var detta går snett... Testa flera gånger= ja. Äta sånt man inte tycker om för att äta upp någons rester de inte själva äter upp= nej. 

Ja det är precis vad tråden handlar om. Haha. Nästan komiskt. Att slänga mat i onödan är något man lär sina barn att inte göra för pengar inte växer på träd, där har TS lyckats med sitt barn och sambon vägrar helt enkelt att lära sina. Rätt löjligt.

Någon i familjen gillar den ju? Nämligen något av barnen. 

Och TS anser ju att det är god uppfostran att äta det som finns, alltså kan hon äta yoghurten som blir över efter barnen. 

Ska barnen lära sig att äta allt, så kan det väl lika gärna gälla TS?
  • Anonym (att)
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 13:31:48 följande:
    Barnen äter "vanlig" yoghurt också, bara att de tycker det är roligare med specialsmaker. Jag håller med till viss del om att äta vad som bjuds gäller även mig till en viss gräns, men nu är det ju så att det är jag som betalar och jobbat ihop till maten. Det är kanske lättare att få fler att "offra sig" på en yoghurt med skogsbär eller vanlij än på en typ kokos/ananas...

Du har ju bestämt dig för att jag är fånig och att barnen ska få välja fritt till absurdum. Din åsikt har framgått så jag tänker att du och jag kan sluta diskutera nu.
    Allt detta löser ni ju då med att pappan betalar för sina barns mat. Och du slipper bekymra dig om yoghurt som inte faller just dig i smaken. Och då har du inte betalt för maten som inte äts upp. 

Du får gärna sluta svara mig om du inte vill. Men jag skriver i alla trådar jag vill, på detta öppna forum. Du dikterar inte vem som skriver vad och i vilken tråd här.
  • Anonym (P)

Jag håller med både dig och din sambo. Klart att barnen ska få välja, men klart det är onödigt med svinn! Ibland måste man ju kompromissa kring mat som vuxen med, speciellt när man har barn som inte ska äta x eller y. Jag är nog generösare med att min sambons barn får välja mat än vad han är. 

Däremot, även om jag betalar delar av barnets mat, så betalar min sambo merparten. Samma med kläder. Fritidsintressen betalar min sambo delat med barnets mamma. Hyra och räkningar tillhörande boende delar vi på hälften. Nu när tonåren närmar sig och hen blir dyrare i drift blir det nog dyrare för min sambo. Sticka till småpengar är en sak, men jag kommer inte ha nån större lust att vara bankomat för märkeskläder och kebab med polarna varannan dag. Det överlåter jag till hans riktiga föräldrar. Tycker inte att det är orimligt alls att bestämma hur många dagar i veckan barnen får bestämma middagsmat och att din sambo bekostar övriga önskemål om speciell frukost etc. Undvik att jämföra med ditt barn när du för diskussionen bara, det tolkas lätt som att ditt barn är perfekt och hans barn är lite sämre. 

• Anonym (Slösigt)
    Anonym (P) skrev 2025-10-01 14:42:49 följande:

Jag håller med både dig och din sambo. Klart att barnen ska få välja, men klart det är onödigt med svinn! Ibland måste man ju kompromissa kring mat som vuxen med, speciellt när man har barn som inte ska äta x eller y. Jag är nog generösare med att min sambons barn får välja mat än vad han är. 

Däremot, även om jag betalar delar av barnets mat, så betalar min sambo merparten. Samma med kläder. Fritidsintressen betalar min sambo delat med barnets mamma. Hyra och räkningar tillhörande boende delar vi på hälften. Nu när tonåren närmar sig och hen blir dyrare i drift blir det nog dyrare för min sambo. Sticka till småpengar är en sak, men jag kommer inte ha nån större lust att vara bankomat för märkeskläder och kebab med polarna varannan dag. Det överlåter jag till hans riktiga föräldrar. Tycker inte att det är orimligt alls att bestämma hur många dagar i veckan barnen får bestämma middagsmat och att din sambo bekostar övriga önskemål om speciell frukost etc. Undvik att jämföra med ditt barn när du för diskussionen bara, det tolkas lätt som att ditt barn är perfekt och hans barn är lite sämre. 

Ja, som jag skrivit tidigare, inom rimliga gränser och om det äts upp så får de såklart välja. Men det känns orimligt att ha en frukost i storlek med hotellbuffé för att de ska få känna efter vad de är sugna på just idag och sen slänga resten. 

Fint att få höra hur ni gör och att ni hittat ett sätt som funkar! 

Försöker undvika att jämföra med mitt barn när jag pratar med honom men märker att jag ibland trillar dit. Det är ju den erfarenhet jag har att jämföra med när han säger att saker inte går. Ska verkligen försöka undvika det när jag tar samtalet. 
Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?