• Anonym (Slösigt)

Är det orimligt att han betalar mer av maten?

Jag bor sedan två år med en man som har två barn i övre tonåren. Själv har jag ett barn som precis flyttat ut.

Vi har väldigt olika filosofi kring det här med mat och hans barn får alltid välja exakt vad de vill äta till frukost när de är hos oss vilket resulterar i att vi varje vecka de är här måste handla minst två yoghurtsorter och två brödsorter samt två juicesorter utöver vad vi vanligen handlar de veckor de är här. Fine att de ska få något de äter till frukost så de äter men till saken hör är att brödet oftast blir slängt och minst en halv av yoghurtarna (ibland båda) slängs också då de inte äter frukost mer än nån enstaka gång i veckan. Ibland ändras också under veckan vilket bröd de äter och då köpa det en tredje sort. Juicen dricks istället för vatten när de är törstiga och det blir i slutändan ganska mycket extra kostnader kring deras mat. Jag är ju van vid mitt barn och eftersom vi i alltid haft så gott om pengar har vi gemensamt bestämt en sorts frukost som båda gillar och ätit den under veckan, väldigt lite har slängts

Nu har jag bättre ekonomi men tankesättet att inte slösa gällande mat sitter kvar och det skapar mycket tjafs mellan mig och min sambo. Han tycker att jag är snål och jag tycker att han skämmer bort dem särskilt gällande att de inte ens äter upp det de har valt utan att det slängs. lägger vi brödet i frysen äter de inte av det för det är för jobbigt att ta fram. 

jag är nu inne på att lösningen kanske helt enkelt är att han betalar en större del av maten och då får de göra som de vill. procentuellt efter person typ. vi delar rakt av på hyra och bil osv även fast de nyttjar större del, men bo och transportera sig hade jag ju gjort ändå så det gör mig inget.

är det jättekonstigt och orimligt att lösa det så?

• Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-09-30 21:07:01 följande:
    Är det orimligt att han betalar mer av maten?

Jag bor sedan två år med en man som har två barn i övre tonåren. Själv har jag ett barn som precis flyttat ut.

Vi har väldigt olika filosofi kring det här med mat och hans barn får alltid välja exakt vad de vill äta till frukost när de är hos oss vilket resulterar i att vi varje vecka de är här måste handla minst två yoghurtsorter och två brödsorter samt två juicesorter utöver vad vi vanligen handlar de veckor de är här. Fine att de ska få något de äter till frukost så de äter men till saken hör är att brödet oftast blir slängt och minst en halv av yoghurtarna (ibland båda) slängs också då de inte äter frukost mer än nån enstaka gång i veckan. Ibland ändras också under veckan vilket bröd de äter och då köpa det en tredje sort. Juicen dricks istället för vatten när de är törstiga och det blir i slutändan ganska mycket extra kostnader kring deras mat. Jag är ju van vid mitt barn och eftersom vi i alltid haft så gott om pengar har vi gemensamt bestämt en sorts frukost som båda gillar och ätit den under veckan, väldigt lite har slängts

Nu har jag bättre ekonomi men tankesättet att inte slösa gällande mat sitter kvar och det skapar mycket tjafs mellan mig och min sambo. Han tycker att jag är snål och jag tycker att han skämmer bort dem särskilt gällande att de inte ens äter upp det de har valt utan att det slängs. lägger vi brödet i frysen äter de inte av det för det är för jobbigt att ta fram. 

jag är nu inne på att lösningen kanske helt enkelt är att han betalar en större del av maten och då får de göra som de vill. procentuellt efter person typ. vi delar rakt av på hyra och bil osv även fast de nyttjar större del, men bo och transportera sig hade jag ju gjort ändå så det gör mig inget.

är det jättekonstigt och orimligt att lösa det så?

Jag är på ditt lag. Jag tycker inte det är fel att man äter det man gillar men man måste också lära sig rimlighet och det är aldrig rimligt att kasta andras pengar. 

Jag tycker ungdomarna, om de promt ska ha en viss sort yoghurt/bröd/tillbehör/vadsomhelst och sen inte äter upp får köpa det själv. Vill de slippa betala får de komma överens vilken yoghurt och bröd de vill ha, de kan ju köra varannan vecka/varannan gång.
  • Anonym (l)

Han har två barn hemma och bör betala mer för maten. Ok att du sponsrade ett när du även hade ett men dessa matvaror som tydligen ofta slängs är hans ansvar att pröjsa för. 

• Mandel
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 08:52:06 följande:
    Det är verkligen inte svårt att hantera livet för oss. Jag svarade bara på varför dina förslag inte funkar rent praktiskt i just vår familj. Du vet ju inte omständigheterna i övrigt.

Glömmer vi att ta fram bröd ur frysen äter de inget bröd. Sen nästa vecka duger inte det brödet och vi har typ 17 halvätna förpackningar bröd i frysen. Och nej, jag och min sambo gillar inte deras banan-persika-kaktus-chokladbollsyoghurt eller vad det nu kan vara.

Vad skulle det handla om annars tänker du?

Fast hur svårt hade det varit redan ifrån början att säga nej?
    Nej, vi köper denna yoghurt som alla får äta och duger inte den får man ta av detta bröd som också är samma sort för alla just den veckan.
    Så länge det är vanligt bröd utan en massa konstigheter i förstår jag inte varför samma limpa inte skulle duga åt alla.

Och vill inte barnens far vara med på det tåget så är det bara att kolla era matinköp och så betalar du bara 1/4 av det. Punkt!
    Det är ju inte du som äter den dyra specialyoghurten eller brödet. Så klart att han inte ser någon anledning till åtstramning på stolligheten att köpa massa olika och att massa kastas för du är ju med och betalar så han slipper stå för hela kostnaden själv.

Jag har stenhårt kört med att det är väl mycket roligare att som familj kunna köpa glass eller åka på bio eller en resa eller vad som istället för att slösa pengar på att kasta mat, stå med kylskåpet öppet i 3 timmar osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (att)
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 10:45:36 följande:
    Det är ju liksom det tråden handlade om, om det är rimligt att han ska betala mer eller inte?. Det är ju inte barnens fel att de inte lärt sig respekt för mat utan deras föräldrar. Om mat ska slängas och han inte vill uppfostra sina barn tycker jag själv att det är rimligt men ville kolla av vad andra tycker. 
    Exakt, tråden handlar om att han ska betala mer eftersom det är hans barn.
    Inte att hans barn vill ha äcklig mat som sen slängs.

Så jag fattar inte varför du ens blandar in deras smak på mat, det är helt oväsentligt. 
  • Corrie

Jag kan inte se det som annat än rimligt att barnens far lägger till mer pengar till matbudgeten, speciellt om tonåringarna håller på så där med maten. Men det hela låter extremt, de får väl äta det som bjuds kan man tycka.

• Anonym (Malin)

Har du tagit upp med din sambo om att du tycker att han kan betala det som hans barn äter? Han borde ju inte tycka att det är några konstigheter egentligen. Du kan ju också ge som förslag att det som de vill handla som ingen annan äter, det kan de få pengar till och själva handla. Så ser de vad det kostar.

• Anonym (l)
    Anonym (att) skrev 2025-10-01 10:54:52 följande:
    Exakt, tråden handlar om att han ska betala mer eftersom det är hans barn.
    Inte att hans barn vill ha äcklig mat som sen slängs.

Så jag fattar inte varför du ens blandar in deras smak på mat, det är helt oväsentligt. 
    För att om de inte hade specialsmaker utan vanliga hade det inte blivit ett sånt slöseri på yoghurt. Inte allt annat tjafs du verkar läsa in. TS får säga att hn inte gillar yoghurten de äter...
  • Anonym (Slösigt)
    Anonym (l) skrev 2025-10-01 11:30:07 följande:
    För att om de inte hade specialsmaker utan vanliga hade det inte blivit ett sånt slöseri på yoghurt. Inte allt annat tjafs du verkar läsa in. TS får säga att hn inte gillar yoghurten de äter...
    Precis. Hade de önskat standardsmaker hade ju vi ätit av det som blir över. 
  • Anonym (Slösigt)
    Mandel skrev 2025-10-01 10:50:37 följande:

Fast hur svårt hade det varit redan ifrån början att säga nej?
    Nej, vi köper denna yoghurt som alla får äta och duger inte den får man ta av detta bröd som också är samma sort för alla just den veckan.
    Så länge det är vanligt bröd utan en massa konstigheter i förstår jag inte varför samma limpa inte skulle duga åt alla.

Och vill inte barnens far vara med på det tåget så är det bara att kolla era matinköp och så betalar du bara 1/4 av det. Punkt!
    Det är ju inte du som äter den dyra specialyoghurten eller brödet. Så klart att han inte ser någon anledning till åtstramning på stolligheten att köpa massa olika och att massa kastas för du är ju med och betalar så han slipper stå för hela kostnaden själv.

Jag har stenhårt kört med att det är väl mycket roligare att som familj kunna köpa glass eller åka på bio eller en resa eller vad som istället för att slösa pengar på att kasta mat, stå med kylskåpet öppet i 3 timmar osv.

Jag håller med och jag försökte säga det till sambon när det återigen blev tjafs om detta vid sista handlingen och jag föreslog att han kunde säga till sina barn att de kan välja varannan gång och kanske lite vanligare grejer som de flesta gillar... Han är väldigt dålig på att säga nej till sina barn, men det lägger jag mig inte i om det inte rör mina pengar också.
  • Mandel
    Anonym (Slösigt) skrev 2025-10-01 12:43:52 följande:
    Jag håller med och jag försökte säga det till sambon när det återigen blev tjafs om detta vid sista handlingen och jag föreslog att han kunde säga till sina barn att de kan välja varannan gång och kanske lite vanligare grejer som de flesta gillar... Han är väldigt dålig på att säga nej till sina barn, men det lägger jag mig inte i om det inte rör mina pengar också.
    Kräv att han betalar och att du sedan får kvittot och så swishar du det du anser vara rimligt för din del av maten.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?