• EpicF

Tonåring utslängd hemifrån

Anonym (Mysterium) skrev 2025-09-30 22:15:31 följande:
    Tonåring utslängd hemifrån

En tonåring i gymnasieålder som aldrig har rökt, druckit alkohol eller hållit på med andra inte så bra saker kommer hem en dag efter skolan och då står den ena föräldern (kallad A) där och säger att tonåringen måste flytta ut omedelbart. Den andra föräldern (B) vägrar att ens att vara hemma vid tillfället och det är på Bs order tonåringen måste flytta på mindre än en timme. 

Vill poängtera att tonåringen bara umgås med vänner och pluggar och har inga konstigheter alls för sig. Tonåringen har dessutom ett eget boende på gården med kök och badrum så det är inte så att föräldrarna och tonåringen bor i samma hus. 

Tonåringen förstår inte vad som händer eller varför men packar sin väska och åker till en släkting där tonåringen sen blir kvar i många månader. Förälder B pratar inte ens med tonåringen under denna tid. Sen får tonåringen komma tillbaka på någon slags nåder men blir bara kvar i barndomshemmet i några månader och tar första chansen att flytta hemifrån till en egen lägenhet. 

Hur kan en förälder kasta ut sitt barn utan att diskutera, förklara eller ens ge en orsak till varför tonåringen inte får vara kvar hemma? 

Psykisk ohälsa hos förälder. Föräldern tar ut sitt dåliga mående på tonåringen och tycker att denne är problemet. 

Men vad säger socialen? Var socialen överhuvudtaget kontaktad? 
  • EpicF
    Anonym (Wtf?) skrev 2025-10-01 11:19:52 följande:

Låter helt sjukt! Men borde det inte bli orosanmälan då? Ett barn har laglig rätt att bo hemma till 18 år eller 21 om den studerar vidare. De kan inte bara slänga ut. 

Nja, inte laglig rätt att bo hemma. Men som förälder är man försörjningsskyldig tills barnet gått ut gymnasiet och då längst till 21 år. Går barnet inte gymnasiet är det till 18 år. 

Men försörjningskyldigheten innebär vara att man ska betala kost, logi och nödvändigheter (kläder, hygienartiklar etc). Man kan låta barnet flytta men då måste man betala för annat boende.
  • EpicF
    Anonym (Mysterium) skrev 2025-10-01 14:46:56 följande:

Intressant ändå att många av er förutsätter att tonåringen nog har gjort något fel ändå som jag bara inte vill skriva om för annars skulle föräldrar inte göra så här... Uppenbarligen finns det föräldrar som gör det!

Tro mig när jag säger att tonåringen de facto har levt ett fläckfritt perfekt liv som någon kallade det. Tonåringen är inte gay, har inte begått övergrepp på någon och vad annat som ni nu skrev, det finns ingenting som tonåringen har gjort fel. Jag lovar! 

Det har inte heller hänt något som föräldrarna har försökt prata med tonåringen om som tonåringen "inte har lyssnat på" och nu har föräldrarna fått nog och det är därför tonåringen blir utkastad med en timmes varsel. Tonåringen är rena drömtonåringen. Tro mig. 

Tonåringen har alltid varit extremt hårt hållen dessutom så det hade inte ens funnits utrymme för att kunna göra mindre bra saker. Men sen ligger det inte i tonåringens natur att göra dåliga saker oavsett. 

Förälder B är med 99% säkerhet både narcissist och borderline och förälder A låter B hållas och gör dessutom skitgörat åt B som att t ex slänga ut tonåringen trots att A inte håller med om att det bör göras men A gör som B säger bara. Tonåringens hela uppväxt har varit extremt turbulent pga förälder B främst men även A som egentligen aldrig har skyddat tonåringen från B. 

Varför har inte socialen kopplats in?
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-10-02 19:54:31 följande:

Men vad spelar det för roll om tonåringen har levt fläckfritt? Man slänger inte ut sitt barn oavsett om barnet beter sig perfekt eller har olika problem. 

Min son har haft en del tuffa perioder då han har betett sig riktigt illa eftersom han har gått igenom flera svåra händelser. Inte en chans att jag skulle ha kastat ut honom för det. Tvärtom behövde han mig som mest när han betedde sig som värst. 

Det är svårt att veta vad det är för fel på föräldrarna i trådstarten men det är en fruktansvärt beteende som sätter spår för livet hos tonåringen. 

Jag förstår inte hur man kan göra så men tyvärr är inte alla lämpade att vara föräldrar. 

Föräldrar med psykisk ohälsa tänker inte på samma sätt som oss som är friska föräldrar. 
Svar på tråden Tonåring utslängd hemifrån