• Anonym (Så lessen)

Världens Barn!!!!!!!!

Hela denna vecka har det gått ut både i Radio och Tv att allt handlar om Världens Barn.

Ok det finns barn i hela världen som har det svårt, men vilka är det som väller ut med mest pengar till alla dessa barn? Jo Svenskarna, men det Svenskar som lägger ut 10000 tals kronor om inte miljoner till Världens Barn sänker inte en enda tanke till SVENSKA funktionshindrade BARN.

Funktionshindrade barn i Sverige har under lång tid fått det svårare och svårare. Resurser tas bort på skolorna och i Färdtjänsten. Medicinerna kostar mer och mer.

Habiliteringen fungerar inte som dom ska fungera för våra funktionshindrade. Assistenter får sämre betalt för att utföra ett viktigt arbete.

Föräldrar till funktionshindrade jobbar dygnet runt utan att någon bryr sig då samhället gett fan på att det ska bli sämre för funktionshindrade barn i SVERIGE.

När ska vi ha en insamling för Svenska funktionshindrade barn så att barnen får tillbaka resurser i skolan och färdtjänsten. Så att funktionshindrade barn får mer rätt i Samhället  När är frågan.....Denna insamling som pågår nu hamnar alla pengar UTOMLANDS. Tänk lite på våra egna barn i Sverige.

• Svar på tråden Världens Barn!!!!!!!!
  • Anonym (s)

Ojojojoj. Sunkigt att ställa dessa skilda grupper emot varandra. En årlig kampanj mot? Ja? Hur menar du att pengar från en insamling i den stilen skulle användas på ett sätt som hjälpte dessa funktionsnedsatta barn? Ser ingen bra lösning för att lösa de problem som du pratar om med insamlade medel.

• Anonym (Så lessen)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 20:18:45 följande:

Ojojojoj. Sunkigt att ställa dessa skilda grupper emot varandra. En årlig kampanj mot? Ja? Hur menar du att pengar från en insamling i den stilen skulle användas på ett sätt som hjälpte dessa funktionsnedsatta barn? Ser ingen bra lösning för att lösa de problem som du pratar om med insamlade medel.

Pengarna skulle hjälpa till att få tillbaka elevassistenterna på skolbussen/färdtjänsten.

Idag har inte kommunerna råd att ha elevassistenter under färd till och från skolan. Barn har olika funktionshinder som epilepsi anfall, självskadeproblem...Kan lossa sig från bältet under färd och göra sig illa. Chauffören har inge utbildning att göra nåt. Ingen alltså ingen bryr sig om barnet skadar sig på väg till skolan eller på vägen hem i bussen.

Pengarna ska gå till att fler resurser som får var med barnen under skoltid och till och från skolan. Funktionshindrade  barn ska ha tillgång till  olika aktiviteter i samhället som inte ska kosta skjortan för att vara med på.

Ja jag skulle kunna lägga till mer
  • Anonym (s)

Man kan inte bara ge pengar till kommuner på det viset. Vilka skulle få, det finns många? Några kronor extra till varje skulle inte göra något återkommande skillnad.

• Jhannis
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 20:49:27 följande:

Man kan inte bara ge pengar till kommuner på det viset. Vilka skulle få, det finns många? Några kronor extra till varje skulle inte göra något återkommande skillnad.

Nä man kan inte ha en insamling till hela Sveriges kommuner i Sverige , MEN man kan ha en insamling till  hela VÄRLDENS barn alltså hela världen.....Hör hur dumt det låter.

Om alla Svenskar som lägger miljontals kronor till Världens Barn skulle lägga det i Sveriges kommuner skulle göra en DJÄVLA skillnad.
  • Anonym (H)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 20:18:45 följande:

Håller med.
  • Anonym (Så lessen)
    Anonym (H) skrev 2025-10-03 21:05:37 följande:
    Håller med.
    NI som håller med om att inga insamlingar behövs i landet Sverige har ALDRIG haft funktionshindrade nära er, vare sig i familjen eller i släktskapet  eller ens närmaste vänner. Ni har ingen kunskap om hur Svenska funktionshindrade har det i samhället i dag.

Men för guds skulle skänk era pengar utomlands för då känner ni er nöjda att ni gjort ett bra val.
  • Anonym (Lokal välgörenhet)

Jag skänker pengar till svenska barn . Jag är med i ett ordenssällskap, 
    len form av förening, vi jobbar mycket med att samla pengar till lokal välgörenhet, till barn i vår stad. Tex till föreningen Majblomman, till funktionsnedsatta barn och sjuka barn. Det finns väldigt stora behov i Sverige som du skriver. 

• Anonym (Så lessen)
    Tow2Mater skrev 2025-10-03 21:36:44 följande:

Så varfor startar du inte en insamling då TS? Borja med EN kommun.

En enda person kan inte göra det även om jag ville det. Den här kommunen jag bor på skulle inte någon lyssna på mig....Inte många familjer som har funktionshindrade...ok det finns, men inte många....Men södra Sverige har dom stora problemen och det är bara att söka på nätet så ser alla ni som läser att resurserna på funktionshindrades skolor är BORTTAGNA på grund av att det inte finns pengar....(Nä skicka dom pengarna istället till Världens barn för dom är mer värda än Svenska funktionshindrade)
  • Finländsk

Varför du i det här sammanhanget tar upp insamling till barn i extremt svåra förhållanden i världen, som det i allmänhet handlar om, förblir oklart. Inte menar du väl att vi borde skära ner på hjälpen till dem som har det sämst?

Mer stöd till funktionshindrade barn håller jag däremot helt med att behövs, i Sverige såväl som i Finland där jag bor. Det här bör i första hand göras med lagstiftning och skatter. Alla vi som bryr oss om de som har det sämst måste jobba hårdare för att minska högerns makt i politiken.

Insamlingar till förmån för funktionshindrade barn är givetvis också behjärtansvärt. Men vem är du arg på? Så mycket oklart i trådstarten.

Svar på tråden Världens Barn!!!!!!!!