• Anonym (Så lessen)

Världens Barn!!!!!!!!

Hela denna vecka har det gått ut både i Radio och Tv att allt handlar om Världens Barn.

Ok det finns barn i hela världen som har det svårt, men vilka är det som väller ut med mest pengar till alla dessa barn? Jo Svenskarna, men det Svenskar som lägger ut 10000 tals kronor om inte miljoner till Världens Barn sänker inte en enda tanke till SVENSKA funktionshindrade BARN.

Funktionshindrade barn i Sverige har under lång tid fått det svårare och svårare. Resurser tas bort på skolorna och i Färdtjänsten. Medicinerna kostar mer och mer.

Habiliteringen fungerar inte som dom ska fungera för våra funktionshindrade. Assistenter får sämre betalt för att utföra ett viktigt arbete.

Föräldrar till funktionshindrade jobbar dygnet runt utan att någon bryr sig då samhället gett fan på att det ska bli sämre för funktionshindrade barn i SVERIGE.

När ska vi ha en insamling för Svenska funktionshindrade barn så att barnen får tillbaka resurser i skolan och färdtjänsten. Så att funktionshindrade barn får mer rätt i Samhället  När är frågan.....Denna insamling som pågår nu hamnar alla pengar UTOMLANDS. Tänk lite på våra egna barn i Sverige.

• Svar på tråden Världens Barn!!!!!!!!
  • Anonym (s)
    Anonym (Så lessen) skrev 2025-10-03 21:10:35 följande:
    NI som håller med om att inga insamlingar behövs i landet Sverige har ALDRIG haft funktionshindrade nära er, vare sig i familjen eller i släktskapet  eller ens närmaste vänner. Ni har ingen kunskap om hur Svenska funktionshindrade har det i samhället i dag.

Men för guds skulle skänk era pengar utomlands för då känner ni er nöjda att ni gjort ett bra val.
    Nej, vi är realistiska. Sluta argumentera med enbart känsloargument eller tro att vi för den delen skänker till Världens barn.
  • Anonym (s)
    Anonym (Lokal välgörenhet) skrev 2025-10-03 21:45:14 följande:

Jag skänker pengar till svenska barn . Jag är med i ett ordenssällskap, 
    len form av förening, vi jobbar mycket med att samla pengar till lokal välgörenhet, till barn i vår stad. Tex till föreningen Majblomman, till funktionsnedsatta barn och sjuka barn. Det finns väldigt stora behov i Sverige som du skriver. 

Ja, det finns mycket lokala initiativ som även jag brukar stötta. Det är inte vad TS vill ha utan en massinsamling som sedan ska fördelas på hela Sveriges kommuner.
  • Anonym (s)
    Jhannis skrev 2025-10-03 21:03:35 följande:
    Nä man kan inte ha en insamling till hela Sveriges kommuner i Sverige , MEN man kan ha en insamling till  hela VÄRLDENS barn alltså hela världen.....Hör hur dumt det låter.

Om alla Svenskar som lägger miljontals kronor till Världens Barn skulle lägga det i Sveriges kommuner skulle göra en DJÄVLA skillnad.
    Nej. Bara administrativt är det en mardröm och skulle kräva flera löner till arbetare. Ska kommun A få lika mycket som kommun B? Vem har flest funktionshindrade barn? Till vad ska det gå? Stöd för resor? Hjälpmedel? Bostadsanpassning? Assistenter?
  • Anonym (Så lessen)
    Finländsk skrev 2025-10-03 22:03:36 följande:

Varför du i det här sammanhanget tar upp insamling till barn i extremt svåra förhållanden i världen, som det i allmänhet handlar om, förblir oklart. Inte menar du väl att vi borde skära ner på hjälpen till dem som har det sämst?

Mer stöd till funktionshindrade barn håller jag däremot helt med att behövs, i Sverige såväl som i Finland där jag bor. Det här bör i första hand göras med lagstiftning och skatter. Alla vi som bryr oss om de som har det sämst måste jobba hårdare för att minska högerns makt i politiken.

Insamlingar till förmån för funktionshindrade barn är givetvis också behjärtansvärt. Men vem är du arg på? Så mycket oklart i trådstarten.

VARFÖR!!! Ja det är extrema förhållande i världen, men det är OFTAST Sverige som verkar ta det största ansvaret  för världens barn, men skiter fullkomligt i sitt eget land. Alla i Sverige är miljonärer och kan hjälpa till runt om i världen och så kan vi skita i våra egna. Så är det.

Jag är halv finsk, men hur Sverige tar hand om funktionshindrade är USELT och det har inte med dagens sittande regering att göra för det var likadant med förra regeringen. 

Jag är arg på Hela Sverige att alla som är med och hjälper Världens Barn borde ha koll på hur det är i Sverige. Hur behandlas våra funktionshindrade barn i dagens samhälle. Varför tas resurser bort från barn med behov.....Kommunen säger att det inte har råd. Varför sparka på dom som redan har det svårt.

Nä jag förstår att alla som svarar har aldrig haft kontakt med funktionshindrade eller deras behov ....Det ska mörkas det finns inte ....Fy Fan
  • Anonym (s)
    Anonym (Så lessen) skrev 2025-10-03 22:35:46 följande:
    VARFÖR!!! Ja det är extrema förhållande i världen, men det är OFTAST Sverige som verkar ta det största ansvaret  för världens barn, men skiter fullkomligt i sitt eget land. Alla i Sverige är miljonärer och kan hjälpa till runt om i världen och så kan vi skita i våra egna. Så är det.

Jag är halv finsk, men hur Sverige tar hand om funktionshindrade är USELT och det har inte med dagens sittande regering att göra för det var likadant med förra regeringen. 

Jag är arg på Hela Sverige att alla som är med och hjälper Världens Barn borde ha koll på hur det är i Sverige. Hur behandlas våra funktionshindrade barn i dagens samhälle. Varför tas resurser bort från barn med behov.....Kommunen säger att det inte har råd. Varför sparka på dom som redan har det svårt.

Nä jag förstår att alla som svarar har aldrig haft kontakt med funktionshindrade eller deras behov ....Det ska mörkas det finns inte ....Fy Fan
    Tydligt att det var en tråd som sker på helgen från börjanSkrattande
  • Anonym (Så lessen)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 22:37:41 följande:
    Tydligt att det var en tråd som sker på helgen från börjanSkrattande
    Varför det????.....Det har varit påtalat hela veckan om att massor av program både på radio och tv utgår på grund av Världens barn.

Du som lägger inlägg har inte en susning om hur Sverige behandlar funktionsnedsatta. Så sluta och skriv och lev ditt fina liv du lever.
  • Anonym (s)
    Anonym (Så lessen) skrev 2025-10-03 23:14:26 följande:
    Varför det????.....Det har varit påtalat hela veckan om att massor av program både på radio och tv utgår på grund av Världens barn.

Du som lägger inlägg har inte en susning om hur Sverige behandlar funktionsnedsatta. Så sluta och skriv och lev ditt fina liv du lever.
    Ja precis, hur ska vi kunna diskutera när du inte vill diskutera och lägger på oss en massa åsikter som vi aldrig uttryckt? Du har ingen aning om våra bakgrunder så därav... helg
  • Anonym (Så lessen)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 23:26:46 följande:
    Ja precis, hur ska vi kunna diskutera när du inte vill diskutera och lägger på oss en massa åsikter som vi aldrig uttryckt? Du har ingen aning om våra bakgrunder så därav... helg
    Ursäkta vart har jag lagt på.....förklara gärna
  • Anonym (Lokal välgörenhet)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 22:06:31 följande:
    Ja, det finns mycket lokala initiativ som även jag brukar stötta. Det är inte vad TS vill ha utan en massinsamling som sedan ska fördelas på hela Sveriges kommuner.

Ja, men de initiativen, när man samlar in till funktionsnedsatta svenskar. De får inga TV-galor! 

Sanningen är ju att svenskar med funktionsnedsättning fått det mycket sämre efter massimmigrationen. Pengarna räcker inte till allt och våra nya invandrare har ofta så stora problem psykiskt och fysiskt att det överskuggar .

Jag kan ta ett exempel på barn med språkstörning , 7% av alla svenska barn har det. Förr ,  på 2000-talet, fick dessa barn bra hjälp i många kommuner med språkförskola, språkspår i grundskolan, talpedagoger i varje skola. 

Idag får dessa barn knappt någon hjälp. Alla resurser vad gäller språk går till invandrade  barn. Svenska barn med språkstörning nämns knappt. Många av dessa tillhör gruppen som helt misslyckas i skolan. 

• Anonym (Så lessen)
    Anonym (Lokal välgörenhet) skrev 2025-10-04 08:41:26 följande:

Ja, men de initiativen, när man samlar in till funktionsnedsatta svenskar. De får inga TV-galor! 

Sanningen är ju att svenskar med funktionsnedsättning fått det mycket sämre efter massimmigrationen. Pengarna räcker inte till allt och våra nya invandrare har ofta så stora problem psykiskt och fysiskt att det överskuggar .

Jag kan ta ett exempel på barn med språkstörning , 7% av alla svenska barn har det. Förr ,  på 2000-talet, fick dessa barn bra hjälp i många kommuner med språkförskola, språkspår i grundskolan, talpedagoger i varje skola. 

Idag får dessa barn knappt någon hjälp. Alla resurser vad gäller språk går till invandrade  barn. Svenska barn med språkstörning nämns knappt. Många av dessa tillhör gruppen som helt misslyckas i skolan. 

Håller med dig i det du skriver. Resurserna för Svenska barn med funktionshinder, språkstörningarna  och annat ha försvunnit. Det är som att dom barnen får inte synas eller höras. Sveriges befolkning känner mer för Världens Barn än det känner för sitt eget folk i samhället.
Svar på tråden Världens Barn!!!!!!!!