• EpicF

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Batikhäxa skrev 2025-10-04 19:45:22 följande:
    TS bor där och bidrar till slitage. Dessutom förbrukning av el, vatten, behov av sophämtning. Räntan är en kapitalkostnad för att ha boendet. Amortering är väl rimligt att inte betala, liksom renoveringar (annat än en summa för slitage) . I en hyresrätt betalar ju en hyresgäst värdens kostnader, dvs sponsrar värdens hus. Varför ska ts bo gratis eller enbart betala förbrukning?

Med det sagt så tror jag inte på sammanboende om man inte gör det på lika villkor, dvs äger gemensamt eller hyr. Men ska man prompt bo i någons bostad blir det som inneboende, och då blir man ju hyresvärd och hyresgäst, åtminstone vad arrangemanget för boendet anbelangar. 
    Du kan inte jämföra sambo-boende med hyresvärd och hyresgäst. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 20:00:04 följande:
    Har du något bättre uttryck för situationen där en är sambo-ägare-betalar amortering och renoveringar och en är sambo-inte ägare-betalar en summa för underhåll pga slitage och räntekostnad? Just den ekonomiska situationen med ägande och betalningar liknar förhållandet hyresvärd-hyresgäst. 
    Det kallas sambo. Dvs, man är ett par som bor ihop. 

Annars är man inte ett par och då inneboende. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 20:35:49 följande:

Räntekostnad kan potentiellt vinnas tillbaka vid försäljning ja, men man kan även gå back på en försäljning. Huvuddelen av insatsen vid en försäljning är handpenning och amorteringar man gjort.

Och eventuell vinst är inte öronmärkt som återvinning av räntekostnad, det är bara en summa pengar. Räntekostnad är en kostnad för att ha tillgång till lånet och därigenom huset, det är inte en investering. 

Du tycker alltså att en vuxen person ska få bo i ett hus med trädgård till en kostnad av endast hälften av el, värme, sopor och bredband? Det tyckte min ex-sambo, stod ut i tre år innan han blev utkastad. 

Räntan kan inte vinnas tillbaka, det är en kostand för att man får låna pengar av banken. Amortering däremot är något man tjänar på vid ej vist. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-05 07:16:07 följande:
    Varför inte? Ge gärna lite argument :) 

Till viss del är det så. Ena parten äger ett hus som den andre bor i. För den som äger det innebär det en del kapitalkostnad (oftast), denne är även ansvarig för underhåll. Den inneboende parten bor där och tar del av bekvämligheter, sliter på boendet och bidrar till underhållsbehov. Därför är det rimligt att den inneboende betalar en viss summa för detta, för det är inte gratis att ha en bostad. Fördelen för denne är att den slipper risken det innebär att äga en bostad, med alla ekonomiska och praktiska bajsmackor det kan innebära. Nackdelen att denne inte får ta del av de potentiellt fina vinstmackorna. Notera att jag inte sa atr det var identiskt med hyresvärd-hyresgäst. 

Utöver detta har man en kärleksrelation, med allt vad det innebär. Det gör ju såklart att det ovan ställs i annat ljus. Men principerna liknar varandra. Det går liksom ha flera tankar i huvudet samtidigt. Jag vill också framhålla att jag personligen inte tror på sådana arrangemang. Äga lika är bäst för jämvikten i förhållandet.
    Därför att en hyresgäst och en hyresvärd inte har en kärleks relation. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-05 08:41:36 följande:
    Man tjänar inte på det man amorterat. Det är pengarmam betalar av på kapitalbeloppet. Det man tjänar på är värdeökningen. Den finns ju oavsett amortering. Sedan kan beloppet man betalar tillbaka vid försäljning bli mindre om man amorterat. Men pengarna du amorterar ökar ju så att säga inte i värde. 
    Ju mer du betalar av lånet ju mer vinst kan man förvänta när man säljer. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-05 11:16:58 följande:

Det underlättar om du läser hela mitt inlägg, och i relation till det inlägget jag svarat på. 

Inlägget jag svarade på tyckte att alla kostnader för ett lån ska bekostas av ägaren, eftersom ägaren potentiellt kan få en vinst som täcker utläggen för dessa kostnader. 

Jag svarade att räntekostnaden (=det belopp man betalat för räntan) kan täckas av en vinst vid försäljningen men att man kan även gå back vid en försäljning. 

Vidare skrev jag att räntekostnaden är en kostnad för att ha tillgång till lånet och därigenom huset, och den är inte del av investeringen. 

Amortering är inte en kostnad utan en utgift, en återbetalningen av lånet. Man tjänar inte nödvändigtvis på amorteringar vid en försäljning.

Om man amorterar mycket, har lånet minskat mer och vinsten blir större vid en försäljning (eller förlusten blir mindre). Om man däremot amorterar lite och i stället skulle investera pengar till hög ränta, kanske man får mindre vinst vid en försäljning men har ökat sitt totala kapital och därigenom tjänat bättre på låg amortering. 

Återigen, räntekostnader har inget att göra med en eventuell försäljning. Det är en kostand du betalar för att få låna pengar av banken. Den kostnaden kann aldrig vinnas tillbaka vid en försäljning. Däremot kan man göra ränteavdrag i deklarationen, men det har inget med en försäljning och ev vinst att göra. 
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-10-05 14:12:25 följande:
    Haha, det kan de mycket väl ha.
    Då är man inte en relation och sambo och inte hyresvärd respektive hyresgäst. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-05 17:50:15 följande:
    Och kanske även typiskt svenska kvinnor, jag slängde till slut ut min sambo från mitt hus, för han bidrog endast minimalt till boendekostnaderna, endast hälften för el, värme, sopor och vatten, för ett stort hus med liten trädgård. Jag räknade kronor, det var många han inte betalade. 
    Ja, det är det han skulle betala. Och ev räntan, om han får göra ränteavdraget. 

Om du har råd med ditt egna hus, så får du sälja. Du kan inte begära att din sambo, som inte för ut et skit vid en försäljning med vinst, ska bidra med pengar som höjer värdet på DITT hus. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-06 21:57:26 följande:

Det hade inte höjt värdet på mitt hus om han betalat halva räntan (fick göra avdrag), plus halva hemförsäkringen och bredbandet.

Eller om han betalat halva kostnaderna för barnets kläder och prylar, saker till hemmet, bil, mat etc för den delen. 

Så du tycker det är en rimlig boendekostnad för ett stort hus med fina möbler och prylar, att betala för en vuxen person med bra lön, en summa mindre än hyran och driftskostnader för en liten lägenhet? Ok. 

Halva hemförsäkring och ex bredband ingår normlar i boende/driftskostnaderna. Även räntan ingår där. 

Om han ska betala saker till hemmet är upp till er att bestämma. Mat och ev bilkostnader delar man också normalt på som sambo. 

Kläder och brytare till barnet delar man som föräldrar. Är han pappa till dina barn är detta självklart något han ska vara med att bidra med. 

Däremot ska han inte betala lånet eller renoveringar/underhåll så långe han inte är delägare i huset. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-06 22:53:01 följande:
    Förstår förresten inte att när jag skriver exakt vad min ex-sambo betalade i boendekostnader (hälften för el, värme, vatten, sopor) så säger du först att det är exakt vad han skulle betala, och sen drar du upp en massa annat. 
    Jag drog upp det som man normalt sätt räknar in i boendekostnader. Att du inte har räknat in det får stå för dig. Men då heller inte komma i efterhand och mena att du skulle haft betalt för det med. 

Du får helt enkelt skylla dig själv där. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-06 22:39:18 följande:
    Varför drar du upp lån och renovering? Har aldrig skrivit ett ord om det. Det har aldrig varit aktuellt. 
    Vilket var precis det jag skrev...
  • EpicF
    nihka skrev 2025-10-06 23:18:06 följande:
    Försäkringen för ett hus som brukar vara tusentals kronor, ökar bara med hundralappar om en till person flyttar in så det tjänar husägaren på om man delar kostnaden lika. Ofta är de fasta kostnaderna högre än själva förbrukningen så det är också en fördel för husägaren om man splittar lika.

Ränta är en följd av att ha lån och då ska en sambo som inte äger del i huset betala mer om det finns lån och inget om huset är betalt?
    Är huset betalat, dvs inte har några lån, så blir också boendekostnader mindre vilket då medför att ens sambo självklart ska betala mindre. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-06 23:34:04 följande:

Naturligtvis har jag bara mig själv att skylla att han inte blev utkastad tidigare, och naturligtvis tog jag upp alla olika kostnader då, det är ingen eftertanke. 

Bara underligt att du först säger att han betalade vad han skulle och sen drar upp en massa annat som du säger att det också skulle varit normalt att dela på. Alltså tycker inte ens du att det var rimligt som det var. 

I min värld så ingår bla ränta och försäkringar i en biendekostand och är en självklarhet att man delar på (om man ska dela på boendekostanderna). Men tydligen så var det inte så för dig...
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 05:20:19 följande:
    Precis som att ts själv satt sig i inneboende-sitsen. Glädjen att någon vill vara tillsammans med en och åtrår en sexuellt borde väl vara ömsesidig, inte något som motiverar att bo billigare. Eller menar du att män generellt ska känna tacksamhet? Varför bara män i så fall? 

Smakar det så kostar det. Är man inneboende så äger man inget, men man nyttjar och har tillgång. Man slipper även risken det innebär att ägs ett hus. 
    Sedan när blev ts inneboende? Jag har hela tiden tolkat att ts är sambo, och inte inneboende. 

Är hon inneboende så blir det något helt annat. Då är det en rimlig hyra för rummet hon hyr samt att hon har tillgång till käk, vardagsrum och bad (eller vad det är hon har tillgång till). Sedan kanske man delar på toalett/hushållspapper och städartiklar. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 14:09:02 följande:
    Till viss del blir det så, vad gäller boendearrangemanget,eftersom ts inte äger bostaden. Jag upplever att du ser saker lite svart på vitt här. Jag ser det inte som antingen det ena eller andra. Utöver det har de en kärleksrelation och delar kanske ekonomi i övrigt helt eller delvis (men där gör alla olika).

Ts bor i en bostad någon annan äger, och bör därmed betala drift, slitage och dylikt. Det arrangemanget är inte helt olikt att hyra av en hyresvärd eller vara inneboende. Men givetvis finns det också skillnader. Även i en kärleksrelation så bör man ju diskutera hur man vill ordna sin ekonomi. Inte så romantiskt kanske, men det är nog så nödvändigt. 

För övrigt just det som jag tror kan bli ett problem i de fall man inte äger tillsammans eller har olika förutsättningar. Det behöver inte bli så, men risken är nog rätt stor. 
    Som inneboende, så är man just inneboende. Man betalar då sin egna mat, sina egna hygienartiklar, sina egna kostnader av abonnemang etc. Det man betalar är en regelrätt hyra. Och kanske även delar på toalett/hushållspapper och andra städartiklar. 

Det är inte samma som att ha en relation och vara sambo. 
    Är man sambo så är man i en kärleksrelation. Man betalar inte hyra till sin sambo med man delar på gemensamma utgifter och drifts/boendekostander (minus bostadslån och reparationer/underhåll). 

Jag tolkar som att ts är hust sambo, eller numera mer särbo än sambo. 

Är man särbo så brukar man vanligen betala sina egna boenden och dela på kostnader som uppstår när man träffas. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 20:01:04 följande:
    Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 

Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 

I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet. 
    Man delar på drifs/bostadskostnaderna, dvs man betalar inte till sin sambo. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 20:01:04 följande:
    Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 

Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 

I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet. 
    Räntan ingår väl i boendekostnaderna....
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?