Batikhäxa skrev 2025-10-10 14:09:02 följande:
Till viss del blir det så, vad gäller boendearrangemanget,eftersom ts inte äger bostaden. Jag upplever att du ser saker lite svart på vitt här. Jag ser det inte som antingen det ena eller andra. Utöver det har de en kärleksrelation och delar kanske ekonomi i övrigt helt eller delvis (men där gör alla olika). 

Ts bor i en bostad någon annan äger, och bör därmed betala drift, slitage och dylikt. Det arrangemanget är inte helt olikt att hyra av en hyresvärd eller vara inneboende. Men givetvis finns det också skillnader. Även i en kärleksrelation så bör man ju diskutera hur man vill ordna sin ekonomi. Inte så romantiskt kanske, men det är nog så nödvändigt. 

För övrigt just det som jag tror kan bli ett problem i de fall man inte äger tillsammans eller har olika förutsättningar. Det behöver inte bli så, men risken är nog rätt stor. 
Som inneboende, så är man just inneboende. Man betalar då sin egna mat, sina egna hygienartiklar, sina egna kostnader av abonnemang etc. Det man betalar är en regelrätt hyra. Och kanske även delar på toalett/hushållspapper och andra städartiklar. 
Det är inte samma som att ha en relation och vara sambo. 
Är man sambo så är man i en kärleksrelation. Man betalar 
inte hyra till sin sambo med man delar på gemensamma utgifter och drifts/boendekostander (minus bostadslån och reparationer/underhåll). 
Jag tolkar som att ts är hust sambo, eller numera mer särbo än sambo. 
Är man särbo så brukar man vanligen betala sina egna boenden och dela på kostnader som uppstår när man träffas.