Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Exets nya partner tar inte ansvar

Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-04 10:21:31 följande:
    Jag har pratat med mitt ex och hon tar hans parti helt. 

Det Det handlar om är att det har kommit upp saker att hans ska ha misshandlat tidigare flickvänner samt även uttryckt sig flera gånger att han inte tycker om andras barn förutom hans egna. 

Jag gjorde en orosanmälan på detta och det enda det resulterade i var att dem ringde mitt ex som sa att jag är bitter och hon är inte orolig. Sen att han har flera ärenden på sig hos soc sen tidigare och att det dessutom finns ett beslut på att han måste flytta till annat boende verkar inte spela nån roll då de la ner allt efter samtalet med mitt ex. 

Jag känner som sagt oro för barnen och erbjöd mig att lyssna på hans version I det hela för att reda ut det och han blockade mig då istället och kallade mig för en dålig pappa. 
    Beslut på att han måste flytta till annat boende? Vad är det för beslut och vad är det för boende han bor/ska bo på? 

Om du känne oro att dina barn inte mår bra så ska du orosanmäla. Och rent krasst så har du inget att göra med ditt ex nya partner. Det är inte honom du ska ha kontakt med eller samarbeta med kring barnen. 

Finns många som inte gillar andras barn, och det är något man får leva med. Det är du och ditt ex som har a svar över era barn. Exets nya är inte inblandad i det ansvaret. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 05:59:52 följande:
    Tack. Ja alltså jag tänker såhär att hade nån kommit med såna saker om mig och sagt att de var oroliga över sina barn så hade jag reagerat med att försöka försäkra personen att det inte stämmer om det nu inte gör det och att jag har full förståelse att man är orolig när man har barn. Jag hade inte gått till attack mot personen. 

Jag var väldigt tydlig med honom att jag inte anklagade honom utan bara ville höra hur det låg till för jag var orolig för barnen. Att jag gärna hörde hans version. Att han då istället gick till attack och påhopp direkt var faktiskt det som fick mig att göra en orosanmälan för det gjorde mig inte lugnare direkt. 

Nu är det här några månader sedan det hände och jag har inte haft nån som helst kontakt med honom sedan den enda gången. Han däremot sitter och dikterar vad mitt ex ska skriva till mig Så fort det händer nånting där hon inte får sin vilja igenom. 

Det hela jag kände med det här inlägget var att om man nu ska vara en annan vuxen I en annans barns liv har man då inte ett intresse av att faktiskt se till att man är en bra person för barnen
    En bra person för barnet kan man vara även om man inte vill ha någon kontakt med barnens pappa. Speciellt inte en pappa som med anklagelser det första denne gör (och ja, det var förmodligen så han upplevde det). 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 06:01:45 följande:
    Jag tog ju kontakt med mitt ex först, mrn när hon vägrade att över huvud taget lyssna på det jag sa då tog jag kontakt med honom. 
    Det skulle du inte gjort. Rent krasst har inget med hans liv att göra. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 06:04:56 följande:
    Vuxenansvar och föräldraansvar är det jag precis gjorde. Är man orolig för ens barn så gör man en orosanmälan, du kanske hör det på ordet OROSanmälan. Det är just det som det är till för. 

Hade nån haft samma oro över sina barn om de var med mig så hade jag ansett att det är deras skyldighet att göra en anmälan. 

Det är för många barn som far illa för att folk tänker att dem inte ska lägga sig i. 
    Göra en orosanmälan är en sak.

Men man behöver inte starta ett krig med sitt ex nya. Är man orolig för att ens barn far illa så gör man en orosanmälan. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 11:43:44 följande:
    Helt ärligt, det var precis det jag gjorde. Jag gjorde en orosanmälan, inte för att starta något ?krig?, utan för att jag är förälder och tar mitt ansvar.
    Men innan jag gjorde det försökte jag, som en vuxen människa, prata direkt och sakligt för att förstå situationen.
    När man då får ett aggressivt bemötande istället för att någon försöker lugna ens oro, då säger det en hel del.
    Så nej, jag ångrar inte ett dugg. Att agera för sina barns trygghet är inte att starta krig, det är att vara förälder.
    Du startade ett krig innan orosanmälan. Det skulle du inte ha gjort. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 11:53:31 följande:
    Där delar vi inte samma åsikt Du och jag. Att ställa en fråga är inte för mig att starta ett krig. 
    Att han upplevde att du kom med anklagelser. Det är att starta krig. 

Du skulle överhuvudtaget inte pratar med honom.
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 12:44:57 följande:
    Dem ringde ett samtal till henne där hon sa att jag var svartsjuk och hon inte var orolig och sen la de ner det. 
    Inte så konstigt att hon sa så. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:21:25 följande:
    Man kan inte göra nånting förän man har tillräckligt med kött på benen. 
    Det räcker att man har en misstanke om att barn far illa. 
Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar