Anonym (tveksam) skrev 2025-10-07 21:32:05 följande:
Liten uppdatering. Tydligen hade hon ändrat sig i frågan efter att ha pratat med vänner som sagt att hon inte ska hamna i en typisk kvinnofälla att inte ha egna pengar. Jag frågade om kvinnofällan typisk sett inte är tvärtom. Att kvinnan jobbat för lite och antingen har kass pension eller blir fattig efter separation. Kändes som jag blev avancerat gas lightad när hon förklarade att båda är en kvinnofälla.

Men jag sade att om hon är orolig att gemensam ekonomi kan sätta henne i en fälla så ska vi givetvis inte ha det men att jag vill ha papper på att våra egna tillgångar är våra egna även i framtiden. Det gjorde henne förbannad och hon frågade om jag redan planerar för separation. Jag blev matt och hon var tyst resten av kvällen.

Idag på eftermiddagen kröp det fram att hon blev ledsen och tycker att det är orättvist att hon har lån (csn/lägenhet) och att hon tvingas betala av dom själv. Medan jag kan göra vad jag vill med mina pengar. Nu har vi tjafsat om det ett tag.

tl:dr 

Jag är dum, planerar för separation och oromantisk

Jag anser att hon försöker plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar.

Vet inte vart det går från här ärligt talat.
Det verkar som att ni inte är helt kompatibel.
Och ja, det kan bli en kvinnofälla att ha gemensam ekonomi. Speciellt där mannen tjänar mest. 
"Avancerad gas ligthat" har väl knappast blivit. 
Plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar? Nja, det gör hon väl inte heller. 
Däremot så ser hon efter sin egen ekonomi. 
Jag förstår varför hon tycker det är orättvist att hon betalar på både csn och lägenhetslån, men å andra sidan så det hennes val.