• EpicF

Fråga angående gemensam ekonomi

Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:05:55 följande:
    Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

Rätt logiskt att hon inte vill ha gemensam ekonomi om hon ska bidra med 35k mot dina 15k. För det är inte rättvist. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:23:51 följande:
    Jag var ok med att ha gemensam ekonomi även om jag tekniskt sett får ut 7 tusen mer än henne i månaden. Men efter vår senaste diskussion har jag börjat tveka.
    Du får alltså egenligen ut 42k, men du investerar 27k varje månad och hon tror att du enbart har ut 15k?

Kanske är på tiden att du är ärlig med henne om dun faktiska inkomst, innan ni planerar att köpa hus och ha gemensam ekonomi?

De 27k du investerar, ska de också vara gemensamma pengar? 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:38 följande:
    Problemet är att hon gjorde en 180 graders svängning över en natt och att jag grubblar över varför. Vilket gjorde att jag ställde en fråga här innan jag tar upp det hela med henne.
    Kan vara så att hon har tänkt på det länge. Dessutom så tror hon att hon tjänar mer än dig och upplever kanske därför att det blir hon som får betala mer. 

Men att inte ha gemensam ekonomi innebär inte att hon inte vill satsa på er. Det är enbart att hon inte vill ha gemensam ekonomi. 

Släpp det. Har varsin ekonomi som alltid haft.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:52 följande:
    Ja
    Och varför vill inte du det?
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:32:29 följande:
    Jag är ok med en sådan lösning. Även i att vara i en relation där jag tar ansvaret för utgifterna. Om det känns rätt. Men jag kan inte längre låta bli att fundera över hur smart det är att gå in i ett giftermål t.ex. om hon är lika tydlig med vems pengar som är vems om det skulle sluta i skilsmässa. Känner att jag varit naiv och behöver fundera över sådana saker. Vilket är varför jag startade tråden.
    Man kan ha skild ekonomi även som gifta. Skriva äktenskapsförord att dina pengar är dina pengar och hennes pengar är hennes pengar. 
  • EpicF
    Kvittning skrev 2025-10-05 10:49:01 följande:
    Fast han har ju inte aktivt undanhållit något, och det verkar som att han löpande har betalat mer för deras gemensamma kostnader. 

Skulle vara skillnad om han medvetet undanhöll saker och lät henne betala mer för att hon tror att hon har mer pengar, men det finns ju verkligen ingenting i ts text som tyder på det. 

De bor gratis och har därför väldigt låga utgifter, så det är väl inte så konstigt att den exakta ekonomin inte kommit på tal för de har båda haft pengar över och ts har betalat mer och inte haft några problem med det. 

Och ingen av dom verkar ha haft några problem med att ha gemensam ekonomi när ts tjänar mer, men direkt när hans sambo får en lönehöjning och tror att hon tjänar mer än ts så börjar hon prata om att hon inte längre vill ha gemensam ekonomi. 

Jag har i typ 15 av 20 år tillsammans med min man betalat mer till den gemensamma ekonomin. Skulle bli tokig om han i samband med hans senaste löneökning som innebär att han började betala mer började prata om att inte längre ha gemensam. 
    De har aldrig haft gemensam ekonomi. Men hon har pratat om att hon vill det den dagen de köper hus. Nu när hon fått löneökning har hon ändrat sig för att hon i te tycker att den som tjänar mest betala mest, vilket är helt ok att hon gör. Hon tror nämligen att ts enbart för ut 15k i lön, och med hennes numera 35k så tjänar högst. 

Ts drar för stora växlar. Han borde från första början varit ärligt med sin lön. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 19:31:36 följande:

Oj, det var många hårda ord i tråden.

För det första. Min exakta lön har aldrig kommit upp eftersom hon bor gratis hos mig, jag betalar för mesta delen av maten vi äter ihop. Jag har bjudit henne på en resa när hon fyllde år som kostade en hel del. Hon vet min jobbtitel. Hon vet att jag har mer än 15k helt enkelt.

För det andra. Jag vet hennes lön eftersom hon jublade över att gå från 25 till 35 när det var klart att hon fick nytt jobb. Jag har aldrig sett hennes kontoutdrag men tar för givet att hon talar sanning.

Mitt problem är inte att ha gemensam ekonomi. Problemet är att hon pratade så mycket om vikten av att "allt mitt är ditt" när man gifter sig, precis som hennes föräldrar alltid har gjort. Men ändrade sig en månad efter sitt nya jobb.

Min magkänsla är att det beror på att hon inte längre är säker på att jag tjänar mer. Om det stämmer behöver jag ta en funderare över framtiden. Om hennes intentioner. Det var allt. Ville ha lite tankar om detta. Inte om hur man sätter upp en gemensam ekonomi. Tror det eller ej. Jag förstår redan det.

För din del så är det väl bara positivt att inte ha gemensam ekonomi. 

Hon tror att hon tjänar mer, vilket då innebär att hon förlorar på att ha helt gemensam ekonomi med dig. Inte alls konstigt att hon inte vill det när hon fått upp sin egna lön. 

Hon verkar inge veta att du investerar 7k på månad och vet då inte att din lön är betydligt mer än hennes. Förmodligen så tror hon att hon nu tjänar något över dig, jämfört med tidigare. 

Ja, uppenbarligen så har hon inga intentioner av att leva på dig iallfall. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 20:38:15 följande:
    Så om du var i min situation där alla samtal tidigare handlat om värdet på att ha en familj där "allt ditt är mitt" (OCH TVÄRTOM). Om hur viktigt det var när man är gift och har familj. Ni var båda överens om att det var en ideal situation. Men din man får stor löneökning och han ändrar sig nästan direkt efteråt och vill ha delad ekonomi. Du skulle inte börja fundera på vad det innebär för hans känslor för dig?

Du verkar inte förstå att det för mig inte handlar om vem som vinner eller förlorar på gemensam ekonomi. Jag skulle förlora på det tekniskt sett oavsett hennes lön. 27k i månaden i runt 10 år innebär på en börs, som gått starkt, att jag går in med en betydlig andel pengar. Vilket jag var beredd att göra.

Men jag är inte säker på det längre.
    Personligen hade jag inte brytt mig alls, eftersom  jag är den i våran familj som tjänar mest. Vi har något typ av gemensam ekonomi, på hans initiativ. För min del hade vi kunna ha gemensam. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 21:17:38 följande:
    så om din man går om dig i lön och hans första reaktion var att nu blir det helt delad ekonomi så skulle inte du fundera på varför?
    Den ända skillnaden det hade gjort hade varit att han haft mer egna pengar än nu. Men i övrigt att det inte spelat någon. Jag hade blitt superglad om min sambo hade fått löneökning, även om han hade gått om mig i lön. 

Vi betalar gemensamma kostnader för boendet, hushållet, mat och vårat gemensamma barn. Annars har var och en sina pengar. Men vi tjafsar aldrig om pengar, eller ska ha milineterrättvisa vid ex restaurangbesök.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 21:43:05 följande:
    Helvete vad folk har läsproblem.

Vi har haft delad ekonomi under hela förhållandet tills hon flyttade in hos mig för ett år sedan och då har jag betalat för det mesta och inte tagit ut någon hyra. I våra diskussioner om framtiden så är det HON som tryckt på värdet av att ha gemensam ekonomi när barn och hus är inblandat. Sen fick hon nytt jobb och ändrade sig direkt. 

Så du tycker det är konstigt att fråga sig varför?
    Det är inte oss du ska fråga, utan henne. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 22:14:18 följande:
    Det kanske hade stämt om hon samtidigt som hon förklarade att vi ska ha delad ekonomi erbjöd sig att betala för sin del av vatten/värme/bil siom hon använder. Vilket  hon inte gjorde.
    Har du bett om att ni ska dela på gemensamma utgifter? 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 22:19:52 följande:
    Vad tror du ett forum är till för? Lika bra att plocka bort det antar jag eftersom alla problem kan diskuteras med sin partner och att tänka över situationen och få lite nya tankar innan man tar diskussionen inte behövs. Eller?
    Direkta frågor till sin parter, tar man med sin parter eftersom det är partnen som har svaret. Inte vi på fl. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-07 21:32:05 följande:

Liten uppdatering. Tydligen hade hon ändrat sig i frågan efter att ha pratat med vänner som sagt att hon inte ska hamna i en typisk kvinnofälla att inte ha egna pengar. Jag frågade om kvinnofällan typisk sett inte är tvärtom. Att kvinnan jobbat för lite och antingen har kass pension eller blir fattig efter separation. Kändes som jag blev avancerat gas lightad när hon förklarade att båda är en kvinnofälla.

Men jag sade att om hon är orolig att gemensam ekonomi kan sätta henne i en fälla så ska vi givetvis inte ha det men att jag vill ha papper på att våra egna tillgångar är våra egna även i framtiden. Det gjorde henne förbannad och hon frågade om jag redan planerar för separation. Jag blev matt och hon var tyst resten av kvällen.

Idag på eftermiddagen kröp det fram att hon blev ledsen och tycker att det är orättvist att hon har lån (csn/lägenhet) och att hon tvingas betala av dom själv. Medan jag kan göra vad jag vill med mina pengar. Nu har vi tjafsat om det ett tag.

tl:dr 

Jag är dum, planerar för separation och oromantisk

Jag anser att hon försöker plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar.

Vet inte vart det går från här ärligt talat.

Det verkar som att ni inte är helt kompatibel.

Och ja, det kan bli en kvinnofälla att ha gemensam ekonomi. Speciellt där mannen tjänar mest. 

"Avancerad gas ligthat" har väl knappast blivit. 

Plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar? Nja, det gör hon väl inte heller. 

Däremot så ser hon efter sin egen ekonomi. 

Jag förstår varför hon tycker det är orättvist att hon betalar på både csn och lägenhetslån, men å andra sidan så det hennes val. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 01:12:41 följande:
    Allt är en kvinnofälla uppenbarligen. Hon trodde inte att hon tjänade mindre. Just den specifika kvinnofällan i detta fall är, enligt henne och hennes vänner, att hon skulle behöva dela på sin lön nu när den är betydligt större än innan.

Jag ska uppenbarligen vara nöjd med att gå 50/50 men ha delat ansvar för ekonomiska beslut hon tog innan vi träffades och inte vara oromantisk och kräva äktenskapsförord.
    Nej, hon tror hon tjänar mer eftersom du inte är ärlig med vad du får ut. 

Gemensam ekonomi fungerar nästan bäst om man har lika län, inte vid stora löneskilader. 

Gemensam ekonomi behöver faktiskt inte betyda att ni även ska dela på hennes csn och bostadslån. Det är lika vanligt att man betalar det själv med sina enga fickpengar och andra personliga kostnader. 

Men jag anser fortfarande att ni inte är kompatibla som par. Du är oärlig med din ekonomi vilket gör att hon inte har lust att ha gemensam ekonomi. Vilket faktiskt är förståeligt eftersom hon tror det skiljer runt 15-20' mellan era löner. 

Äktenskapsförord är en självklarhet när man går in i ett äktenskap med olika ekonomiska förutsättningar. 
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 11:35:03 följande:
    Jag är inte oärlig med min inkomst. Efter att jag sa att 50/50 är ok men att jag vill ha äktenskapsförord i sådana fall så fick hon se konto/ISK och crypto-wallet. Hon visade sina konton.

Finns inte en chans att hon tror att jag bara får ut 15 tusen innan heller. Fattar inte varför du hakar upp dig på det.
    Hackar upp mig gör jag knappast. Men jag förstå henne. 
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi