• Anonym (Carl)

Flera trådar om ekonomi i relationer nu

Varför tror vissa att man kan sko sig på andra? Flera aktiva trådar nu om partners som vill betala mindre del av kakan för att den andre har mer pengar/kapital eller av andra orsaker. På FL söker man mer eller mindre mandat av andra för att man ska ha rätt att komma undan ekonomiskt.

Om den ena partnern har mer pengar så är det fint att bjussa lite mer, men att kräva detta som vuxen människa är inte lika vackert enligt mig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu
  • Anonym (sköldmö)
    Postman skrev 2025-10-05 15:55:24 följande:
    Både män och kvinnor har med andra ord sysslor att göra i sin vardag. Det är liksom ingen tävling om vem som det är mest synd om. Båda könen bidrar men på olika sätt. 
    Mäns arbete och uppoffringar ska inte underskattas. Men ideellt engagemang är ändå inte lika tvingande som åtminstone en grundläggande nivå av hushållssysslor, eller se till att barnen kommer till skolan, samt är någorlunda hela och rena.

Vissa saker måste göras. Annat handlar mer om tid och intresse.

Men ja, det viktigaste är att båda bidrar ungefär lika mycket. Det måste inte vara på samma sätt.

Problemet är när man inte är överens om vem som ska göra vad, eller ha ansvar för vad. Samt om det blir skevt.

Är det ok att vara mamma och vilja satsa på karriären? Är det mindre ok än för en pappa?

Är det ok för en pappa att vilja jobba mindre och vara hemma med sina barn? Vad leder våra val till samt de förväntningar som finns?
  • Postman
    Anonym (Klasskillnader inom familjen) skrev 2025-10-05 16:01:30 följande:
    Men det ena är obligatoriskt och kan inte väljas bort om man inte skulle orka.
    Nej hushållssysslor kan inte helt väljas bort men det är inte så stor sak som du försöker göra det till. Det ena utesluter inte det andra. Idrottsföreningar kan inte heller väljas bort för de gör en för stor samhällsnytta för det. Båda behövs på sitt sätt. 

Fick upp detta när jag googlade, män gör en fantastisk insats här för ja, det är mest män i idrottsföreningar. 

Idrottsföreningar bidrar stort till samhället genom att främja folkhälsa, minska samhällskostnader för vård och brottslighet, skapa social gemenskap och integration, särskilt för ungdomar och nyanlända, samt stärka lokal identitet och näringsliv genom evenemang. Idrottsrörelsen är en viktig plattform för lärande, demokrati och jämställdhet och fungerar som en viktig fritidsmiljö för barn och unga
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Py) skrev 2025-10-05 14:34:54 följande:
    Det är ju så oerhört viktigt för dig att förklara att andra gör fel i sina val. Du etiketterar det som tråkigt och förklarar bestämt vad det leder till. Inte vad du TROR att det leder till. Vad har DU med andras personliga val att göra?

På vilket sätt menar du? 

Jag har mig veterligen inte påpekat att någon enskild individ gjort fel i sina val? 

• Anonym (Klasskillnader inom familjen)
    Postman skrev 2025-10-05 16:10:22 följande:
    Nej hushållssysslor kan inte helt väljas bort men det är inte så stor sak som du försöker göra det till. Det ena utesluter inte det andra. Idrottsföreningar kan inte heller väljas bort för de gör en för stor samhällsnytta för det. Båda behövs på sitt sätt. 

Fick upp detta när jag googlade, män gör en fantastisk insats här för ja, det är mest män i idrottsföreningar. 

Idrottsföreningar bidrar stort till samhället genom att främja folkhälsa, minska samhällskostnader för vård och brottslighet, skapa social gemenskap och integration, särskilt för ungdomar och nyanlända, samt stärka lokal identitet och näringsliv genom evenemang. Idrottsrörelsen är en viktig plattform för lärande, demokrati och jämställdhet och fungerar som en viktig fritidsmiljö för barn och unga
    Ingen har förnekat att det är värdefullt, men det går ändå att väljas bort, och mamman förväntas  göra hushållssyslorna när mannen väljer att vara fritidsledare.

Det finns en tråd här på FL där en kvinna har det just så och står ensam med resten. Hon kommer troligen att separera, det lät så. 
  • Anonym (sköldmö)
    Postman skrev 2025-10-05 16:10:22 följande:

Fast fortfarande är det frivilligt att engagera sig ideellt. Det gör ofta stor samhällsnytta, men sker oftast i mån av tid och intresse.

Dessutom finns det inget som säger att just DU måste engagera dig ideellt för att samhällsnyttan ska upprätthållas. Det kan lika gärna vara grannen, som kanske har mer tid och intresse än du. Som kanske inte har småbarn t ex. 

Däremot måste DU städa och tvätta i DITT hem, samt ta hand om DINA barn. Alternativt betala för dessa tjänster, eller lämna det till partnern. Då gäller det att partnern är ok med det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-05 16:19:29 följande:
    Fast fortfarande är det frivilligt att engagera sig ideellt. Det gör ofta stor samhällsnytta, men sker oftast i mån av tid och intresse.

Dessutom finns det inget som säger att just DU måste engagera dig ideellt för att samhällsnyttan ska upprätthållas. Det kan lika gärna vara grannen, som kanske har mer tid och intresse än du. Som kanske inte har småbarn t ex. 

Däremot måste DU städa och tvätta i DITT hem, samt ta hand om DINA barn. Alternativt betala för dessa tjänster, eller lämna det till partnern. Då gäller det att partnern är ok med det.
    När pappor engagerar sig i idrottsföreningar brukar det ofta innebära att de samtidigt tar hand om sina barn! Det gjorde i allafall min man, som tränade vår son i fotboll, fast han själv aldrig spelat fotboll. Det gjorde han enbart för sonens skull och det var jätteviktigt för vårt barn.
  • Postman
    Anonym (Klasskillnader inom familjen) skrev 2025-10-05 16:15:13 följande:
    Ingen har förnekat att det är värdefullt, men det går ändå att väljas bort, och mamman förväntas  göra hushållssyslorna när mannen väljer att vara fritidsledare.

Det finns en tråd här på FL där en kvinna har det just så och står ensam med resten. Hon kommer troligen att separera, det lät så. 
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-05 16:19:29 följande:

Som sagt allt behövs på sitt vis. Tvätt, städ och mat behövs men det gör också tex ideella insatser om vi vill att våra barn ska vara med i dessa. Det är ju klart att är man hemma och inte är engagerad ideellt så blir man den som i viss mån får ta hand om hushållet, därmed inte sagt att man behöver ta hand om allt i hushållet. Jag tror många kvinnor tar på sig ett allt för stort ansvar själva många gånger eller ska hinna allt för mycket på en osund kort tid. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Klasskillnader inom familjen) skrev 2025-10-05 15:17:11 följande:

Att vara idrottsledare är inte obligatoriskt, men det är alla sysslorna i hemmet. Tror att många killar tycker att det är kul.

Jag tycker det är mycket lättare och mer avkopplande att tvätta och städa än att vara idrottsledare på kvällarna. Jag har ett krävande jobb och orkar inte tänka på kvällen också. Min man var kassör i en stor idrottsförening,hade jag aldrig orkat. 
  • Anonym (sköldmö)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 16:25:51 följande:
    När pappor engagerar sig i idrottsföreningar brukar det ofta innebära att de samtidigt tar hand om sina barn! Det gjorde i allafall min man, som tränade vår son i fotboll, fast han själv aldrig spelat fotboll. Det gjorde han enbart för sonens skull och det var jätteviktigt för vårt barn.
    Få i tråden har påstått att pappor inte tar ansvar. Många pappor tar tvärtom ett stort ansvar och är utmärkta föräldrar.

Det är snarare du som har påstått att pappor är ovilliga att ta stort ansvar för sina barn eller gå ner i arbetstid t ex. Du skrev t om att det är vanligt att pappor överger familjen om barnen har npf.

Vilket gäller? Tar pappor ansvar eller inte? Är de fullvärdiga föräldrar eller inte? Kan kvinnor förvänta sig att slippa dra tyngsta lasset och att deras män steppar upp om det behövs, eller bör de hellre välja bort man och barn om de inte vill leva traditionellt eller dubbelarbeta?

Kommer vi att få se ännu lägre barnafödande framöver? Vad tror du?
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 16:38:34 följande:
    Jag tycker det är mycket lättare och mer avkopplande att tvätta och städa än att vara idrottsledare på kvällarna. Jag har ett krävande jobb och orkar inte tänka på kvällen också. Min man var kassör i en stor idrottsförening,hade jag aldrig orkat. 
    Precis så upplevde jag det med. Jag var mer än gärna hemma och fixade än att träna barn/lag på kvällarna och åka på matcher på helgerna. 
Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu