• Leia81

Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom.

Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom under februari lovet av hennes kompis föräldrar. Hon har känt sin kompis sen 1a klass och dom gick i samma klass från 0:an - 6:an. Nu har dom blivit bästa kompisar sen 2 år tillbaka och umgås jämt och min dotter sover hos henne ibland. Föräldrarna reser mkt och är i 60 ård åldern. Vi föräldrar vet inte om vi vill skicka iväg henne på resa än då vi tycker hon är för ung. Va har ni för åsikter? Någon som vart med om detta? Vi sa nej till vår dotter och hon accepterar de utan att bli varken arg/ledsen. Men idag fick vi sms från föräldrarna att dom snart ska boka resa och undrar om dom får bjuda med henne. Hennes kompis är ensam barn och reser t.o.m själv som aupair till England. Hjälp mig! Ja? Nej?

• Svar på tråden Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom.
  • Leia81
    Leia81 skrev 2025-10-05 18:27:27 följande:

Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom under februari lovet av hennes kompis föräldrar. Hon har känt sin kompis sen förskoleklass och dom gick i samma klass från 0:an - 6:an. Nu har dom blivit bästa kompisar sen 2 år tillbaka och umgås jämt och min dotter sover hos henne ibland. Föräldrarna reser mkt och är i 60 ård åldern. Vi föräldrar vet inte om vi vill skicka iväg henne på resa än då vi tycker hon är för ung. Va har ni för åsikter? Någon som vart med om detta? Vi sa nej till vår dotter och hon accepterar de utan att bli varken arg/ledsen. Men idag fick vi sms från föräldrarna att dom snart ska boka resa och undrar om dom får bjuda med henne. Hennes kompis är ensam barn och reser t.o.m själv som aupair till England. Hjälp mig! Ja? Nej?

• Leia81

Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom under februari lovet av hennes kompis föräldrar. Hon har känt sin kompis sen 1a klass och dom gick i samma klass från 0:an - 6:an. Nu har dom blivit bästa kompisar sen 2 år tillbaka och umgås jämt och min dotter sover hos henne ibland. Föräldrarna reser mkt och är i 60 års åldern. Vi föräldrar vet inte om vi vill skicka iväg henne på resa än då vi tycker hon är för ung. Va har ni för åsikter? Någon som vart med om detta? Vi sa nej till vår dotter och hon accepterar de utan att bli varken arg/ledsen. Men idag fick vi sms från föräldrarna att dom snart ska boka resa och undrar om dom får bjuda med henne. Hennes kompis är ensam barn och reser t.o.m själv som aupair till England. Hjälp mig! Ja? Nej?

• cosinus

barn som känner varandra väl

föräldrar som verkar vettiga och har koll

Ja, min 15-åring hade fått åka. 

• Jemp

Är föräldrarna med? Är kompisen och din dotter skötsamma?

• Anonym (s)

Hur går det ens ihop, kompisen reser som au-pair själv men reser nu med föräldrarna?

Självklart ska du inte neka ditt barn denna möjlighet.

• Spucks

Jag förstår inte vad ni tycker hon är för ung för? Att tillbringa några dagar eller en vecka med sin bästa kompis och dens föräldrar? Självklart hade mitt barn fått följa med, om det nu inte är så att jag har ett problem med kompisen eller föräldrarna.

• Anonym (Teens be teens)

Jag tror det kan vara en fantastisk erfarenhet men jag hade också gjort ett överslag i min tanke om hur avancerad min 15- åring kan tänkas bli med killar på resan. Och tvingat henne ta med ett paket kondomer. 

Min mor var i Italien som blond 17-åring och hon fick ett missfall efteråt. Och stor tur var det, på den tiden...

• Anonym (va??)

Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom under februari lovet av hennes kompis föräldrar. Hon har känt sin kompis sen 1a klass och dom gick i samma klass från 0:an - 6:an. Nu har dom blivit bästa kompisar sen 2 år tillbaka och umgås jämt och min dotter sover hos henne ibland. Föräldrarna reser mkt och är i 60 ård åldern. Vi föräldrar vet inte om vi vill skicka iväg henne på resa än då vi tycker hon är för ung. Va har ni för åsikter? Någon som vart med om detta? Vi sa nej till vår dotter och hon accepterar de utan att bli varken arg/ledsen. Men idag fick vi sms från föräldrarna att dom snart ska boka resa och undrar om dom får bjuda med henne. Hennes kompis är ensam barn och reser t.o.m själv som aupair till England. Hjälp mig! Ja? Nej?

För ung för att resa helt ordnat med en kompis och kompisens föräldrar? När tänker du att hon är mogen för det? När hon är 35 år?

När jag var barn åkte jag ofta med kompisar på olika resor, plus reste på språkresa och kollo i olika konstellationer. 

Undra på att unga idag är så totalt osjälvständiga när de inte får göra nånting alls. 
  • Anonym (sköldmö)

Min mamma hade aldrig släppt iväg mig själv med en kompis i den åldern, men i sällskap med pålitliga föräldrar hade inte varit några problem. Jag var 14 när jag och min bästa kompis tältade på Åland med hennes pappa. Inte samma sak som att åka ända till Rom, men ändå.

Språkresa eller dylikt hade också gått bra. Det är ju inte samma sak som att resa helt själv eller enbart med jämnåriga.

Sen tycker jag att vissa i tråden överreagerar. Man är inte överbeskyddande för att man funderar på om en tonåring är mogen för att resa utomlands med en annan familj. Det betyder inte att man kommer att hålla ungen i strama tyglar resten av livet. När man fyller 18 är man ändå myndig och gör som man vill, så länge man kan betala för det. 

• Anonym (va??)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-06 08:44:49 följande:

Min mamma hade aldrig släppt iväg mig själv med en kompis i den åldern, men i sällskap med pålitliga föräldrar hade inte varit några problem. Jag var 14 när jag och min bästa kompis tältade på Åland med hennes pappa. Inte samma sak som att åka ända till Rom, men ändå.

Språkresa eller dylikt hade också gått bra. Det är ju inte samma sak som att resa helt själv eller enbart med jämnåriga.

Sen tycker jag att vissa i tråden överreagerar. Man är inte överbeskyddande för att man funderar på om en tonåring är mogen för att resa utomlands med en annan familj. Det betyder inte att man kommer att hålla ungen i strama tyglar resten av livet. När man fyller 18 är man ändå myndig och gör som man vill, så länge man kan betala för det. 

Om man aldrig får öva på självständighet innan man är 18 år så kan det bli väldigt svårt.

Antingen slår man sig fri totalt och utsätter sig för en massa farliga saker, eller så vet man inte hur man gör i den stora världen och klarar inte att ta sig ut hemifrån och göra saker på egen hand. 
Svar på tråden Min 15 åriga dotter har blivit bjuden på resa till Rom.