• Anonym (Vetgirig)

Öppetförhållande hur funkar det?

Det här med öppna förhållanden hur funkar det egentligen och funkar det?
    Jag har en väninna som lever så och hon tycker det är toppen och att det går bra så länge det finns en fungerande kommunikation.

Vad händer om det kör ihop sig?
    Om någon blir svartsjuk mm.
    Hur löser ni det?
    Hur lade ni fram frågan om ett öppetförhållande?

• Svar på tråden Öppetförhållande hur funkar det?
  • Anonym (Nina)

Kul att du är intresserad av öppet förhållande ,) Jo, det kan funka med en mogen person, som har öppet sinne och varmt hjärta. Svartsjuka kan förekomma. Men om du älskar din partner och kommit överens om öppet förhållande är du trygg med att sexet utanför förhållandet inte är början till slutet för förhållandet, utan är en del av det överenskomna förhållandet. Viktigt här är också att tredje part är helt med på det innan sex. Sex blir då inte ett sätt att bryta eller påbörja ett förhållande utan bara sex. Svartsjuka ser jag som en sjuklig oro för att inte duga. Ska du ha ett öppet förhållande behöver du känna dej både trygg med förhållandet, men också med dej själv, att du duger. Jag föreslog öppet förhållande, för att rädda förhållandet. Han förstod mej.

• Anonym (Snyggmorsa)

Vi har öppet på så sätt att jag är fri att träffa andra så länge jag är helt öppen med vad jag gör. 
    Det var min man som tog upp det från början och min första tanke var såklart att det var för att han skulle få träffa andra. Men det var det inte, han har inget intresse av det även om han i rättvisans namn skulle få göra det utan han njuter av att jag njuter. Vårt bästa sex har vi efter att jag träffat någon annan. 
    Dealen är som sagt att jag är helt öppen med vad jag gör och vill någon inte längre, oavsett anledning så måste vi respektera det.
    Det har såklart varit gånger när det inte blivit bra men det har vi pratat om och är än så länge helt överens om att vi vill fortsätta.
    Det gäller att man är helt trygg med varandra men för oss har det bara fört oss närmare varann

• Dardi007skane
    Anonym (Nina) skrev 2025-10-10 04:46:25 följande:

Kul att du är intresserad av öppet förhållande ,) Jo, det kan funka med en mogen person, som har öppet sinne och varmt hjärta. Svartsjuka kan förekomma. Men om du älskar din partner och kommit överens om öppet förhållande är du trygg med att sexet utanför förhållandet inte är början till slutet för förhållandet, utan är en del av det överenskomna förhållandet. Viktigt här är också att tredje part är helt med på det innan sex. Sex blir då inte ett sätt att bryta eller påbörja ett förhållande utan bara sex. Svartsjuka ser jag som en sjuklig oro för att inte duga. Ska du ha ett öppet förhållande behöver du känna dej både trygg med förhållandet, men också med dej själv, att du duger. Jag föreslog öppet förhållande, för att rädda förhållandet. Han förstod mej.

Så smart!  Har ni vuxna barn eller ?
  • Dardi007skane
    Anonym (Snyggmorsa) skrev 2025-10-10 17:10:45 följande:

Vi har öppet på så sätt att jag är fri att träffa andra så länge jag är helt öppen med vad jag gör. 
    Det var min man som tog upp det från början och min första tanke var såklart att det var för att han skulle få träffa andra. Men det var det inte, han har inget intresse av det även om han i rättvisans namn skulle få göra det utan han njuter av att jag njuter. Vårt bästa sex har vi efter att jag träffat någon annan. 
    Dealen är som sagt att jag är helt öppen med vad jag gör och vill någon inte längre, oavsett anledning så måste vi respektera det.
    Det har såklart varit gånger när det inte blivit bra men det har vi pratat om och är än så länge helt överens om att vi vill fortsätta.
    Det gäller att man är helt trygg med varandra men för oss har det bara fört oss närmare varann

trevligt! vilket ålder är ni ?
  • Anonym (Provade)

Jag och min f.d. provade att ha ett öppet förhållande några år, vilket för oss innebar att vi fick sexa med andra så fort vi fick lust till det, utan att döma varandra. Jag var dock lite mer oförsiktig än han och gick ut på krogen asplakat några gånger, fick med mig en ganska sluskig man som jag följde hem och jag åkte på en könssjukdom av det allvarligare slaget. Så inga fler öppna förhållanden för mig. Men hade jag inte fått könssjukdom så hade jag nog fortsatt, för skönt var det att känna sig lite kåt och billig. :)

• Anonym (Nej)

Hade inte funkat alls för mig. 

• Dardi007skane
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 18:28:58 följande:

Hade inte funkat alls för mig. 

Får man fråga varför ? 
  • Anonym (Nej)
    Dardi007skane skrev 2025-10-10 18:34:31 följande:
    Får man fråga varför ? 
    För att jag är monogam och ser ner på promiskuitet.
  • Dardi007skane
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 18:37:44 följande:
    För att jag är monogam och ser ner på promiskuitet.
    right :)
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Snyggmorsa) skrev 2025-10-10 17:10:45 följande:

En smart man och jag känner igen mej :) Min man verkade i det närmaste lättad att jag blev nöjd med upplägget med öppet förhållande. Ingen big deal liksom och han är nöjd om jag njuter oavsett om det är med honom eller någon annan. En sån respons gör ju också att banden mellan oss stärks, precis som för er.
Svar på tråden Öppetförhållande hur funkar det?