• Anonym (Hjälp)

Hur svartsjuk får man vara?

Har varit tillsammans med min tjej i snart två år. hon är vääääldig svartsjuk, hon analyserar varje blick och rörelse jag gör känns de som. häromdagen tyckte hon att jag var lite väl trevlig mot en kassörska som hon ansåg vara snygg, jag tänkte inte ens på om hon va snygg eller inte för de spelar ingen roll. men jag är exakt lika trevlig mot alla kassörskor även om de vore män, men de brukar hon förstås inte reagera på. 

droppen var väl igår, vi sov på ett hotell som hade bilder på snygga tjejer med brösten halvt ute i vårat hotellrum. Hon iakttog mig hela tiden och blev sur så fort jag råka slänga en blick mot tavlorna. I morse sa hon att jag hade kollat tavlorna hela 6 gånger när hon har sett på Och jag försökte förklara att de inte var med flit, kan inte rå för att ögonen drogs dit automatiskt. jag tänkte att de bara är en tavla, vad spelar de för roll om jag kollar på den flera gånger? mdn de roliga är väl att jag inte ens gjorde de medvetet 

de här är inte ens allt, hon triggas av allt, de kan va om jag kollar åt ett håll och så står de en tjej där, eller om jag skrollar på soviala medier och de dyker upp en tjej. hon ser allt som ett hot. men utöver hennes svartsjuka är hon den roligaste och sötaste jag vet, och hon har gått med på söka hjälp.  

Tycker ni hon har ?bra? anledningar till att vara svartsjuk? Blir ni svartsjuka på er partner om hen kollar på en tavla med än en gång😂 och kan jag ändra på mitt beteende för hon få henna att känna sig mer trygg? 

oxh innan någon frågar så ja, vi är unga! båda är i 20 års åldern.
  • Svar på tråden Hur svartsjuk får man vara?
  • Mariasmorgon
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-08 16:26:37 följande:
    Japp, hon tycker dock att jag tar på henne för mycket. Men ja jag ger henne komplimanger dagligen och visar att jag är attraherad av henne, vilkef jag är. svårt för mig att inte ta på henne osv, tycker hon är jätte attraktiv 
    Låter mer och mer som en diagnos tycker jag!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (?) skrev 2025-10-08 16:24:45 följande:
    Hon är så svartsjuk som du tillåter och accepterar. Ger det hene sen något poitivt tillbaka lär det inte ta slut
    Hur ska jag bemöta henne istället? hon blir ju ofta ledsen och ångestfylld när hon känner svartsjuka och jag tycker då genuint synd om henne och vill trösta henne även fast jag inte har gjort något ?fel?
  • Anonym (Hjälp)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 16:27:33 följande:
    Låter mer och mer som en diagnos tycker jag!
    Vilken diagnos? 
  • Mariasmorgon
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-08 16:28:54 följande:
    Vilken diagnos? 
    Borderline. Sådana vet man aldrig var man har.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-08 16:28:06 följande:
    Hur ska jag bemöta henne istället? hon blir ju ofta ledsen och ångestfylld när hon känner svartsjuka och jag tycker då genuint synd om henne och vill trösta henne även fast jag inte har gjort något ?fel?
    Ett - ge henne inget positivt, fjäska inte, var inte extra snäll, sluta inte med saker för att hon inte ska bli svartsjuk

Två - säg ifrån istället för att förneka. "Sluta upp med det där, du är bara löjlig nu" för att i nästa steg säga "Nu räcker det, jag åker hem. Just nu är du inte kul att vara med"

• Anonym (e)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 16:29:41 följande:
    Borderline. Sådana vet man aldrig var man har.
    Men lägg av... Det kan också vara något skit från barndomen. Låt henne söka hjälp och inte försöka styra TS till att hon nödvändigtvis måste ha en allvarligare diagnos.
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2025-10-08 16:40:23 följande:
    Ett - ge henne inget positivt, fjäska inte, var inte extra snäll, sluta inte med saker för att hon inte ska bli svartsjuk

Två - säg ifrån istället för att förneka. "Sluta upp med det där, du är bara löjlig nu" för att i nästa steg säga "Nu räcker det, jag åker hem. Just nu är du inte kul att vara med"

Som kvinna med svartsjuketendenser håller jag inte med.

TS: bekräfta, bekräfta, bekräfta! Alltså, få henne att känna sig sedd och älskad. Du kanske inte gör det som du tror. Det är vanligt att sluta se varandra efter ett tag i en relation. 

Sen tycker jag absolut det med tavlan var överdrivet och inget sånt beteende ska uppmuntras men står du bara trygg och stabil borde hon lugna sig över tid. Ni är unga och lär er. 

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2025-10-08 17:04:37 följande:

TS: bekräfta, bekräfta, bekräfta! Alltså, få henne att känna sig sedd och älskad. Du kanske inte gör det som du tror. Det är vanligt att sluta se varandra efter ett tag i en relation. 

Sen tycker jag absolut det med tavlan var överdrivet och inget sånt beteende ska uppmuntras men stårh du bara trygg och stabil borde hon lugna sig över tid. Ni är unga och lär er. 

Självklart ska man bekräfta men inte när anklagelserna kommer. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (G) skrev 2025-10-08 17:04:37 följande:

Sen tycker jag absolut det med tavlan var överdrivet och inget sånt beteende ska uppmuntras men står du bara trygg och stabil borde hon lugna sig över tid. Ni är unga och lär er. 

Jag bekräftar henne dagligen och har gjort det i snart två års tid, jag tycker om henne så mycket så de är inte ens något jag behöver tänka på att göra. jag ger komplimanger både om hennes utseende men även prestationer på jobbet eller om hon har gjort de extra fint hemma. Och när hon blir ledsen och arg på mig för att hon känner sig svartsjuk, så håller jag om henne, tröstar och är tålmodig och försöker så gott jag kan stå stadigt. jag upplever dock inte att jag får samma tillbaka. 

men ibland brister det, som igår fick jag lite nog när de gällde tavlorna, hon var på mig varje gång jag råka titta. inte direkt mitt problem att de hänger ett par tavlor på ett par bröst över sängen, klart man kollar medvetet nån gång men mest omedvetet, hon kollade ju också på den snygga manliga modellen på en av tavlorna. jag förstod bara inte hur man kunde bli så svartsjuk på en person som är på en bild som jag aldrig kommer se i verkliga livet och som utgör inget hot alls. 
  • Anonym (Baby is broken)

Hon borde gå i terapi, du kan inte fixa hennes problem och du ska inte behöva leva med följderna av det på den här nivån.

Tavlor....bottenlöst sorgligt och pinsamt.

Svar på tråden Hur svartsjuk får man vara?