• Anonym (Hjälp)

Hur svartsjuk får man vara?

Har varit tillsammans med min tjej i snart två år. hon är vääääldig svartsjuk, hon analyserar varje blick och rörelse jag gör känns de som. häromdagen tyckte hon att jag var lite väl trevlig mot en kassörska som hon ansåg vara snygg, jag tänkte inte ens på om hon va snygg eller inte för de spelar ingen roll. men jag är exakt lika trevlig mot alla kassörskor även om de vore män, men de brukar hon förstås inte reagera på. 

droppen var väl igår, vi sov på ett hotell som hade bilder på snygga tjejer med brösten halvt ute i vårat hotellrum. Hon iakttog mig hela tiden och blev sur så fort jag råka slänga en blick mot tavlorna. I morse sa hon att jag hade kollat tavlorna hela 6 gånger när hon har sett på Och jag försökte förklara att de inte var med flit, kan inte rå för att ögonen drogs dit automatiskt. jag tänkte att de bara är en tavla, vad spelar de för roll om jag kollar på den flera gånger? mdn de roliga är väl att jag inte ens gjorde de medvetet 

de här är inte ens allt, hon triggas av allt, de kan va om jag kollar åt ett håll och så står de en tjej där, eller om jag skrollar på soviala medier och de dyker upp en tjej. hon ser allt som ett hot. men utöver hennes svartsjuka är hon den roligaste och sötaste jag vet, och hon har gått med på söka hjälp.  

Tycker ni hon har ?bra? anledningar till att vara svartsjuk? Blir ni svartsjuka på er partner om hen kollar på en tavla med än en gång😂 och kan jag ändra på mitt beteende för hon få henna att känna sig mer trygg? 

oxh innan någon frågar så ja, vi är unga! båda är i 20 års åldern.
  • Svar på tråden Hur svartsjuk får man vara?
  • Anonym (Hjälp)

Tack för era svar! jag har många gånger trott att jag bemöter henne fel och att jag måste sluta med vissa saker så att hon känner sig trygg. t.ex hotell incidenten, när hon blev så ledsen så tänkte att det var mitt fel och att jag inte borde ha kollat på tavlorna. men de är nog som ni skriver, ett problem hon har som hon måste söka hjälp för. hon har fått psykolgtid om en månad, så hoppas på en förändring. 

• Anonym (Oj)

Ja, hon är definitivt sjukligt svartsjuk!

Blicken dras till bilder med vackra människor i utmanande poser utan att man tänker på det. Ha inget dåligt samvete för det!

Hoppas verkligen att hon får hjälp, annars blir ert förhållande olidligt. Du kan inte gå omkring och blunda!

• Jemp

Jag tänker att hon behöver söka terapi för detta, och du får passa dig så du inte blir för begränsad eller nedtryckt. 

Det där är inte rimligt över huvud taget. 

• Anonym (Svartsjuka är inte kärlek)

Svaret på frågan är "inte alls" som någon skrev tidigare. 

Svartsjuka är inte ett bevis på kärlek. Svartsjuka visar inte på att man är rädd att förlora någon för att man älskar denna så mycket. Svartsjuka handlar om kontroll, om att vilja styra sin partner. Man är inte mer rädd om sin relation bara för att man är svartsjuk. 

Är svartsjuka en naturlig känsla? Absolut, men det betyder inte att det är en bra och hälsosam känsla. 

Hon behöver absolut hjälp att hantera detta. Dock tror jag att hon behöver göra detta utan att vara i en relation. Er relation är redan definierad av hennes svartsjuka. Ditt beteende i er relation är redan styrt av hennes svartsjuka. Ni behöver båda stöd i detta om ni ska försöka ha en chans tillsammans. 

• Anonym (Tjej)

Jag var extremt svartsjuk när jag var i den åldern. I mitt fall handlade det om otrolig osäkerhet hos mig själv och att jag blev sviken många ggr som barn. 
    Det spelade ingen roll hur fina mina pojkvänner var mot mig. Jag var svartsjuk ändå. 

Jag behövde jobba väldigt mycket med mig själv och med mina trauman för att bli den trygga, stabila människa jag är idag! 

Ts, jag tror inte du kan göra något i detta fallet. Hon behöver jobba med sig själv! 

• Anonym (.)

Skulle först vilja veta vad du menar med att hennes svartsjuka var valid i början. Såg att du skrivit det som att hon i början inte var svartsjuk, eller visade det, men tror att andra med mig tolkar att ?den var valid? som att det var befogat att hon var svartsjuk. Som att du då gjorde något för att ?förtjäna? den. 
    Detta tycker jag är ganska avgörande för hur svaret kommer bli, men jag kanske missade där du förklarar det? 🤔

MEN, oavsett viket så är detta något som ni behöver göra något åt. Eller hon, beroende på frågan ovan. 

Att t.o.m. reagera och t.o.m. räkna antal ggr som du råkat snegla på en tavla, som råkade ha bröst, är väldigt svartsjukt. 

Har själv nyss avslutat en relation efter lite kortare tid än er, just pga svartsjuka. Jag är också trevlig mot folk, och tex det faktum att jag med hantverkare om det de gjord ledde till svartsjuka. Om jag fick en vårdkontakt som råkade vara man så kom svartsjukan. Så fort jag öppnade munnen mot någon av motsatta könet blev det svartsjuka. Men han insåg iallafall att det var problematiskt, och tänkte börja jobba på det, men för att han skulle kunna göra det så borde vi åka åka skilda vägar, för att fokusera på sig och sitt och så att han kan bli bättre. 

Men du har ju en situation som är ännu värre. Långt värre mig skulle jag vilja säga. Och ni måste absolut prata om det. Vad är det som gör att det blir som det blir, inser hon att det inte är ett sunt beteende? är hon villig att jobba på det? Är du villig att stanna om hon är villig att jobba på det? Det är bara några av de frågor du behöver ställa dig själv just nu, för jag förstår verkligen att du inte orkar ha det som det är nu. Det känns helt orimligt att fortsätta som ni gör nu. Någonting måste ju hända?
    Och om du nu undrar, detta är sjuklig svartsjuka, inte bara lite, utan extremt svartsjuka. Däremot såg jag det. Viktigt att du pratar varsamt med. Försök att hålla diskussionen, mjuk och varm och öppen. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2025-10-12 08:43:32 följande:

Skulle först vilja veta vad du menar med att hennes svartsjuka var valid i början. Såg att du skrivit det som att hon i början inte var svartsjuk, eller visade det, men tror att andra med mig tolkar att ?den var valid? som att det var befogat att hon var svartsjuk. Som att du då gjorde något för att ?förtjäna? den. 
    Detta tycker jag är ganska avgörande för hur svaret kommer bli, men jag kanske missade där du förklarar det? 🤔

MEN, oavsett viket så är detta något som ni behöver göra något åt. Eller hon, beroende på frågan ovan. 

Att t.o.m. reagera och t.o.m. räkna antal ggr som du råkat snegla på en tavla, som råkade ha bröst, är väldigt svartsjukt. 

Har själv nyss avslutat en relation efter lite kortare tid än er, just pga svartsjuka. Jag är också trevlig mot folk, och tex det faktum att jag med hantverkare om det de gjord ledde till svartsjuka. Om jag fick en vårdkontakt som råkade vara man så kom svartsjukan. Så fort jag öppnade munnen mot någon av motsatta könet blev det svartsjuka. Men han insåg iallafall att det var problematiskt, och tänkte börja jobba på det, men för att han skulle kunna göra det så borde vi åka åka skilda vägar, för att fokusera på sig och sitt och så att han kan bli bättre. 

Men du har ju en situation som är ännu värre. Långt värre mig skulle jag vilja säga. Och ni måste absolut prata om det. Vad är det som gör att det blir som det blir, inser hon att det inte är ett sunt beteende? är hon villig att jobba på det? Är du villig att stanna om hon är villig att jobba på det? Det är bara några av de frågor du behöver ställa dig själv just nu, för jag förstår verkligen att du inte orkar ha det som det är nu. Det känns helt orimligt att fortsätta som ni gör nu. Någonting måste ju hända?
    Och om du nu undrar, detta är sjuklig svartsjuka, inte bara lite, utan extremt svartsjuka. Däremot såg jag det. Viktigt att du pratar varsamt med. Försök att hålla diskussionen, mjuk och varm och öppen. 

Det jag menande med valid var att hon inte visade sin svartsjuka så ofta även om hon kände den. Så när hon väl uttryckte sig om något hon kände svartsjuka över så var det inte hela världen eftersom det var så pass sällan jämfört med nu. jag tänkte där och då att det är okej att hon är lite svartsjuk då och då, att det är mänskligt och tyckte till och med att de var lite gulligt Men nu när det börjar handla om saker jag inte ens kan styra såsom tavlor så blir de väldigt överdrivet. 
  • Anonym (Hjälp)

Har pratat med henne och hon säger att hon ibland, efter ångesten har lagt sig så inser hon att hon överreagerar. men att ibland förstår hon inte varför jag ?måste? göra som jag gör. att hon inte tycker att jag har en rättighet att kolla på andra tjejer, och att jag borde nöja mig med henne bara. jag är nöjd med henne och ger henne komplimanger hela tiden men hon har så svårt att ta det. hon har riktigt dålig självkänsla och visst hon har sina anledningar. 

hon vägrar att lita på mig också, hon säger saker i stil med att alla män är otrogna osv, och när jag säger att jag inte kommer vara otrogen för att det är en snygg tjej på stan eller på en TAVLA eller för att en annan tjej gör god mat (hennes kompis lagade mat en gång och jag sa att det var gott och hon blev Sur) så svarar hon alltid att det är så alla otrogna säger innan de är det. 

hon har en sån skräck för just otrohet och hon fixerar sig vid situationer som egentligen  inte betyder något. hon ställer samma frågor om och om igen om samma sak som hon tyckte var jobbig och frågar alltid varför jag gör som jag gör men det spelar ingen roll vad jag säger, hon har redan en bild i huvudet om sanningen. och det värsta av allt är att hon kan ta upp samma sak och vilja prata om det i flera timmar flera månadrr efter det hände. 

har sagt till henne att hon får gå i terapi och blir det ingen bättring så vill jag inhe fortsätta relationen mer. har aldrig sagt något likande, har aldrig ?hotat? med att göra slut. hon blev ledsen och lovade att bli bättre för att hon verkligen älskar mig och är tacksam över stt jag har behandlat henne bra när hon haft sina svartsjuke utbrott 

• Anonym (G)
    Anonym (Svartsjuka är inte kärlek) skrev 2025-10-12 07:59:22 följande:

Svaret på frågan är "inte alls" som någon skrev tidigare. 

Svartsjuka är inte ett bevis på kärlek. Svartsjuka visar inte på att man är rädd att förlora någon för att man älskar denna så mycket. Svartsjuka handlar om kontroll, om att vilja styra sin partner. Man är inte mer rädd om sin relation bara för att man är svartsjuk. 

Är svartsjuka en naturlig känsla? Absolut, men det betyder inte att det är en bra och hälsosam känsla. 

Hon behöver absolut hjälp att hantera detta. Dock tror jag att hon behöver göra detta utan att vara i en relation. Er relation är redan definierad av hennes svartsjuka. Ditt beteende i er relation är redan styrt av hennes svartsjuka. Ni behöver båda stöd i detta om ni ska försöka ha en chans tillsammans. 

Håller inte med om att göra det utanför en relation för det är just i relationer våra gamla sår och problem triggas. Hon kanske inte överhuvudtaget kan jobba på detta om hon inte är i en relation. Sen är det ju upp till ts om han vill vara den hon får växa med. Sen är inte alla redo eller kapabla men det lär ju visa sig. 
  • Studentpappa

Jag hade en svartsjuk tjej en kort period som ung. Helt omöjligt att leva med så jag dumpade henne vid det första utbrottet.

Tänk hur det blir om du har snygga kollegor på jobbet, och än värre att du behöver resa ihop med kvinnliga snygga kollegor.

Sånt måste ju fungera utan att partnern blir galen. Jag har många unga snygga tjejer som kollegor och vi har rest ihop och badat etc. i andra länder på kvällarna. Det blir ju inte automatiskt pippa för att det är olika kön, vi pratar har trevligt sen går och lägger oss oavsett om det är män eller kvinnor jag reser med.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur svartsjuk får man vara?