• glasögon43

Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?

Jag är en över medelålders kvinna och har träffat en man som det känns helt rätt med och jag vill spendera resten av mitt liv med honom. Vi har varit tillsammans i några månader och båda är separerade. Jag har två barn på halvtid och han har tre barn på heltid. Vi kommer inte få några gemensamma barn.
    Vi diskuterar nu att flytta in till mig om 2-3 år då jag bor i ett större hus där vi alla skulle kunna få plats - huset har 6 sovrum.
    Nu till problemet. Mannen vill då äga 50% av mitt hus som är värt 20 mSEK, men vill bara betala 3 mSEK för den delen då han inte har mer pengar. Det skulle alltså innebära en värdeöverföring/gåva på ca 7 mSEK till mannen. Mannen resonerar att "delar man livet så delar man huset". Mannen vill absolut inte känns sig som en hyresgäst i huset.
    Jag har försökt med diverse enligt mig logiska argument men kommer ingenvart:
    - Det är ju mer rimligt att du får köpa den del av huset som du kan betala för
    - Det är alltså bättre om vi bor billigare/sämre bara vi äger samma del?
    - Tänk om det skulle skita sig, då kan jag inte bo kvar i huset med mina egna barn?
    - Vi kan ju renovera och ändra möbler och inredning så att du känner dig helt hemma?
    - Du kan få ha kvar ditt egna hus tomt (eller uthyrt) och bo gratis hos mig i flera år.
    Jag vill verkligen leva med denna man och tror på vår framtid. Men han är helt låst med att äga ca 50% av huset. Mannen öppnar för att "kompromissa" men att jag ens ska behöva gå in en förhandling exakt hur många miljoner mannen ska "få" av mitt hus känns helt befängt. Jag har jobbat ihop dessa pengar själv genom hårt arbete och mycket risk, och jag har fått offra mitt sociala liv, familj och vänner i många år. Det är inga pengar jag ärvt.
    Andra alternativ är att köpa billigare hus där vi äger 50% var men då blir det i betydligt sämre område. Mannen tycker detta också är ett bra alternativ, men det tycker inte jag.
    Vad ska jag göra? Är jag för känslig? Eller tänker jag rätt då jag tycker att det som mannen föreslår är helt orimligt?
  • Svar på tråden Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?
  • glasögon43
    Anonym (Grabb) skrev 2025-10-10 10:43:51 följande:
    Förstår. Förstår också att för somliga så är "samboskapet" en viktig del i en relation eller för "framtiden".

Men jag fastnar just på det du skriver att ni varit tillsammans i "ett par månader". Och ni verkar redan ha "stött på patrull" utifrån hur ni ser på ditt hus, hans hus, framtida boende, "ekonomin" kring boende.

Jag kan också förstå att för somliga så är det viktigt att känna att det är "50/50", på alla möjliga sätt, när man skall leva i en relation. 

Men om nu förutsättningarna skiljer sig åt så får man ju någonstans inse det... 

Det som stör, mig, och majoriteten av skribenterna i tråden är ju faktumet att det låter som att din blivande sambo driver frågan mot att du skall efterskänka ett betydande värde på din bostad - bara för att det skall bli "50/50".

Det låter för mig inte rimligt helt enkelt... 

Hur gamla är era barn..?
    I och med att han har sina barn på heltid så kan vi inte ses så ofta som om man hade barnen varannan vecka och kunde synka tiderna.

Ja, exakt majoriteten av skribenterna (inklusive jag) tycker att det är orimligt att föra över så stora ekonomiska värden bara för att det ska bli 50/50. Jag hade ju hoppas att mannen kunde se fördelarna istället med att "bara" behöva betala en liten del men få tillgång till hela.

Min yngsta är 8 år och hennes med så inte så lätt att flytta barnen.

Det var jag som tog upp frågan tidigt då jag ville veta om vi överhuvudtaget kan bo ihop. För mig är det en viktig del, iaf på halvtid, men helst heltid.
  • Anonym (Grabb)
    glasögon43 skrev 2025-10-10 11:00:18 följande:
    I och med att han har sina barn på heltid så kan vi inte ses så ofta som om man hade barnen varannan vecka och kunde synka tiderna.

Ja, exakt majoriteten av skribenterna (inklusive jag) tycker att det är orimligt att föra över så stora ekonomiska värden bara för att det ska bli 50/50. Jag hade ju hoppas att mannen kunde se fördelarna istället med att "bara" behöva betala en liten del men få tillgång till hela.

Det var jag som tog upp frågan tidigt då jag ville veta om vi överhuvudtaget kan bo ihop. För mig är det en viktig del, iaf på halvtid, men helst heltid.
    Okey. Lite fördomsfullt (eftersom jag själv är i övre medelåldern) så tänkte jag att ni kanske har något äldre barn (som snart kanske flyger ur boet)...

Men då förstår jag också att sambofrågan blir lite annorlunda, givet att ni har yngre barn...

Ja. Jag står fast i att det låter orimligt, rent ekonomiskt.

Själv så har jag alltid tyckt att det kan vara bra att vara "prov-sambos" en tid. Dvs, behålla båda fastigheterna/husen (som du verkar ha föreslagit). Hyr ut det ena.

Se om ni som vuxna och alla barn kan få en fungerande vardag till att börja med. Utan att kladda för mycket med ägande, stora ekonomiska frågor.

Lycka till!
  • Anonym (X)
    glasögon43 skrev 2025-10-10 11:00:18 följande:

Ja nu vet du, ni kan tydligen inte bo ihop, för han vill bara bo med dig om du ger honom 7 millioner. Påminner om en lyxprostituerad. 
  • Anonym (H)

Dumpa gold diggern. Maken till fräckhet...

• Anonym (Jag)
    Anonym (Stor varning ang denna man) skrev 2025-10-10 00:37:08 följande:

Som du själv skriver så är det ju helt befängt att ni hamnar i diskussion ang hur många miljoner du ska ge honom. Helt galet. Och att han till och med tycker att ni kan byta till ett sämre boende för att göra 50/50 ägande möjligt. Så resonerar inte en man som vill sin partner (och hennes barn) väl. Han resonerar snarare som en stor egoist. Allt handlar om vad HAN VILL HA, inte vad som är bäst för den han säger sig älska. Snälla TS, satsa inte långsiktigt på denna man, om du gör det så begår du ditt livs misstag. Kram

Men han äger ett hus nu? 

Jag tycker inte det är HELT orimligt att diskutera att flytta till ett sämre område och inte heller helt orimligt att det känns otryggt för honom att sälja sitt hus och sen bo hos TS och så kan han och barnen bli utslängda närsomhelst. Kanske han kan hyra ut sitt hus?

Och ?sämre? område.. alltså nu låter ni ju som att det skulle vara jättesynd om barnen att behöva bo någonstans där villorna inte kostar 20 miljoner utan ?bara? 6 miljoner. Jag tror du typ skulle få en hjärtattack om du fick höra att det finns barn som bor i hyresrätter. Och pratar vi 6 miljoners villor tror jag inte direkt det är Rinkeby vi pratar om.

Sen håller jag med om att jag inte tycker att TS bara ska ge honom 7 miljoner, det är inte rimligt heller. 
    Att han hyr ut sitt hus låter kanske mest rimligt , så har han en säkerhet om det tar slut. 

• Anonym (Oj!)

Nej, 50 % av alla äktenskap i Sverige slutar i skilsmässa. Separationerna är llte högre än så bland sambor. Särskild stor är risken för separation vid ett andra äktenskap.

Det kan gå jättebra för er! Men det kan bli en fälla om du vill separera, men är låst med hans stora andel i huset. 

Bara att han föreslår att han ska tjäna på att ni flyttar ihop är konstigt. Nu kan han i och för sig tänka sig en annan lösning också.

Nej bättre att köpa ett mindre hus tillsammans som ni båda har råd med i ett hyggligt område tycker jag. 

Sedan kan man naturligtvis ha gemensam ekonomi i vardagen. Men det man tar med sig in i boet är ens eget! Som man skapat under ett långt liv.

• Goneril
    Anonym (Oj!) skrev 2025-10-10 12:35:45 följande:

Nej, 50 % av alla äktenskap i Sverige slutar i skilsmässa. Separationerna är llte högre än så bland sambor. Särskild stor är risken för separation vid ett andra äktenskap.

Det kan gå jättebra för er! Men det kan bli en fälla om du vill separera, men är låst med hans stora andel i huset. 

Bara att han föreslår att han ska tjäna på att ni flyttar ihop är konstigt. Nu kan han i och för sig tänka sig en annan lösning också.

Nej bättre att köpa ett mindre hus tillsammans som ni båda har råd med i ett hyggligt område tycker jag. 

Sedan kan man naturligtvis ha gemensam ekonomi i vardagen. Men det man tar med sig in i boet är ens eget! Som man skapat under ett långt liv.

Tror inte alls att det kan "gå jättebra". Han har ju redan visat vem han är, att han vill dra fördel av TS. Om hon nu flyttar ihop med honom, vilket Gud förbjude, kommer det ekonomiska att skava och tynga relationen. Att han ens föreslår 50/50 när han inte kan bidra motsvarande! Att han vill åka snålskjuts på TS! Hennes barn blir ju snuvade på sitt arv, hur ska TS kunna rättfärdiga det?  Den här snubben hade jag kastat ut direkt när han visat vem han är, egentligen.
  • Anonym (T)

Det låter som att ni kanske ska vara särbo, han kan ta med barnen till dig på helger ibland och du kan övernatta hos honom den vecka du inte har barnen om ni tycker om varandra och vill vara tillsammans. Jag kan förstå mannen med 3 barn att han inte bara är beredd att flytta in hos någon med dem med risk att rycka upp dem från tillvaron igen om er relation inte håller eller om något skulle hända dig. Barnen verkar redan förlorat en förälder om han är ensamstående. 

Jag har hört andra som också resonerat så här för att de har barn sen tidigare som redan utsatts för flyttar och separationer. Resonemanget hade kanske varit annat om ni skulle bilda familj tillsammans och inte hade barn sedan tidigare. 

En kvinna jag vet om träffade en 15 år äldre man, han hade stora barn, hon yngre hemmaboende barn. Han ville inte flytta in i huset hon bodde ihop i med sitt ex av ren princip, han hade betydligt bättre ekonomi och ville köpa en dyr lägenhet som hon inte skulle ha råd att ta över varken vid separation eller dödsfall utan hans del skulle ärvas av hans barn då. De flyttade till slut till en dyr hyresrätt och det är ingen av dem nöjda med heller och hon funderar på att göra slut  och flytta tillbaka till sitt hus som hyrs ut nu. Ibland vill man helt enkelt prioritera trygghet och det är inte så konstigt när det finns barn i bilden. Kan tillägga att de bor i en region där det är svårt att få en hyresrätt i bra områden.

Jag förstår dig också, 7 miljoner är en stor summa, inget man bara ger bort. Därför kanske bästa lösningen ändå är att vara särbo och bo hos varandra när det är möjligt eller gå skilda vägar. Väldigt olika ekonomiska förutsättningar kan ställa till det ibland, men ibland kan beslut också behöva få växa fram över tid.

• glasögon43
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-10 12:18:15 följande:

Men han äger ett hus nu? 

Jag tycker inte det är HELT orimligt att diskutera att flytta till ett sämre område och inte heller helt orimligt att det känns otryggt för honom att sälja sitt hus och sen bo hos TS och så kan han och barnen bli utslängda närsomhelst. Kanske han kan hyra ut sitt hus?

Och ?sämre? område.. alltså nu låter ni ju som att det skulle vara jättesynd om barnen att behöva bo någonstans där villorna inte kostar 20 miljoner utan ?bara? 6 miljoner. Jag tror du typ skulle få en hjärtattack om du fick höra att det finns barn som bor i hyresrätter. Och pratar vi 6 miljoners villor tror jag inte direkt det är Rinkeby vi pratar om.

Sen håller jag med om att jag inte tycker att TS bara ska ge honom 7 miljoner, det är inte rimligt heller. 
    Att han hyr ut sitt hus låter kanske mest rimligt , så har han en säkerhet om det tar slut. 

Ja, han äger ett helt okej mindre hus i ett helt okej område där han bor med sina barn. 

Nej det skulle inte vara "synd" om mina barn att bo i ett sämre område. Men jag har ett ex också att förhålla mig till som bor här. Hans ex är något mindre relevant frågan då han tar hand om sina barn helt själv. Så att flytta mina barn är krångligare ur den aspekten.

Min lösning till mannen är att han har sitt hus uthyrt (eller till och med tomt till en början) så att det finns kvar de första åren om det inte skulle funka.

Hur som helst så bör frågan handla om han vill flytta till mig, och inte hur många procent av huset man kan äga.
  • Lynx123

Aldrig i livet!!! Att han ens föreslår detta känns som en enorm varningsflagga.

Svar på tråden Borde jag ge bort en stor del av huset till honom?