Anonym (S) skrev 2025-10-12 16:49:50 följande:
Men hur ska konsumtionminskning ske praktiskt? Ska ökat barnafödande men tillbaka till enkla hyddor med jordgolv vara vägen att gå? eller tror du mammor som vill ha senaste Bugaboo barnvagnen men som nöjer sig med en enklare andrahandsvagn kommer lösa konsumtionsproblemet?
Jadu, jag vet faktiskt inte. Hade jag haft svaret på det så skulle jag nog få nobels ekonomipris. Vi har målat in oss i ett hörn, alla våra samhällen bygger på konsumtion och att pengarna flödar runt. Man har pratat en del om cirkulär ekonomi, dvs att det vi tar ska sen tillbaka för att göras om till nytt och på så sätt användas igen, igen och igen. Men jag ser inte så mycket av det så jag misstänker att det inte går så bra.
Sen är detta inte bara ett problem för lilla sverige utan hela vår värld. Det kommer bla vara svårt att övertyga 1,5 miljarder indier som nu har en industri som jobbar för högtryck med hjälp av billig rysk olja som inte västvärlden vill köpa längre. Plötsligt blev Indien och ryssarna vänner efter alla år.