• EpicF

Övergrepp eller inte?

Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 09:12:31 följande:

Jag tror absolut att det var uträknat (om inte han också var jättefull) och det var svinigt gjort men ?tjatsex? är ju inte riktigt samma sak som våldtäkt (även om det inte heller är ok egentligen). Om det är så att han gjorde det fast hon sa nej eller visade att hon inte ville eller var helt utslagen så att hon inte kunde säga eller visa om hon ville eller inte.. eller var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt..  då var det ju våldtäkt. Men TS har inte skrivit något om ifall det var så eller inte. 

Skriver det för att jag själv har blivit våldtagen (längesen) och det känns inte så bra när massa människor i tråden likställer något som kan ha varit ett fylleligg som en eller båda ångrar med något så fruktansvärt som en våldtäkt. Våldtäkt betyder ju liksom ingenting längre om allt är våldtäkt. Hur ska våldtagna kvinnor få upprättelse då? 

Man kan ju säga att det var fult och vidrigt gjort av honom men det är oklart om det var olagligt, man behöver veta mer för att kunna säga det. 

Men ta det vidare på jobbet kan hon nog göra ändå om hon vill. 

Enligt brottsbalken så kan det mycket väl vara en vålstäkt, om ts inte gav samtycke. Och eftersom hon var full, inte vill att han blev med i taxin så har hon förmodligen inte givit något samtycke till sex. 

Det ts varit med om är inte "bara ett fylleligg". Har du ens läst vad ts har skrivit? 

Btw, så jag har också blivit våldtagen. Men både det du och ja var utsatt för är helt irrelevant för ts. 
  • EpicF
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-13 21:35:56 följande:
    Nej för guds skull, för att skydda sitt eget arbetsjag förstås. Inte skydda arbetsplatsen.

Om det efter hennes anmälan skulle bli en rättegång och han frikänns i brist på bevis. Blir klurigt att vara där då.

Å andra sidan så har TS det säkert jobbigt just nu med att vara på sin arbetsplats när han är där. För oavsett polisanmälan eller ej, så måste hon umgås med en beräknande typ som följde efter henne hem för att utnyttja att hon var full för att få sex. Hon måste ju vara rasande på honom. 
    Förmodligen är det han som får sluta om det kommer fram på arbetsplatsen. 
  • EpicF
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 09:22:48 följande:
    Vi har rätt stark arbetstrygghet. Det skedde på fritiden och det finns ingen dom mot honom. Ord står mot ord. Nej det blir inte så att han bara "får sluta".
    Eller så blir det så. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 23:11:26 följande:

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit någonstans att det inte kan vara en våldtäkt. Det kan ha varit en våldtäkt och det stämmer att det var det om hon inte gav samtycke. Men det kan också vara så att det inte var det, vi vet för lite för att svara på det. Hon har ju faktiskt inte skrivit om hon gav samtycke till själva sexet eller inte. 

Och det är svårt för främlingar på internet att veta exakt hur påverkade hon och killen var.. om hon var så full så att hon låg halvt utslagen och inte kunde säga varken ja eller nej och han hade sex med henne så var det ju som sagt definitivt våldtäkt men hon har ju inte skrivit mer än ?vi hade sex? och att de pratade i soffan innan så då tolkade jag det som att hon kanske inte var halvt medvetslös som några har skrivit. Men ja det kan absolut ha varit en våldtäkt som sagt om han hade sex med henne utan hennes samtycke men återigen, vi vet inte om det var så. 

Och minnesluckor betyder ju inte automatiskt att man låg helt utslagen (även om det kan göra det). Pratar inte just om TS nu men människor kan ju göra alla möjliga saker som de sen inte kommer ihåg när de är fulla och påverkade av annat. Hade en vän när jag var yngre som tyvärr drack mycket och tog tabletter , har många historier om saker hon gjorde och sa som hon inte mindes dagen efter. Och en gång när jag nyligen hade börjat dejta min nuvarande sambo kom han faktiskt inte ihåg att vi hade haft sex efter en ganska blöt kväll , jag blev helt chockad för det var han som tog initiativet och gjorde ?jobbet? så att säga och blev klar men han mindes inget. Han har lugnat ner sig med drickandet nu 2 barn senare som tur är.

Har sett det i andra trådar också, du misstolkar ju totalt vad folk faktiskt skriver och ska börja bråka om det. Gör du det med flit för att ha igång konflikter eller läser du slarvigt? 
    Och det är ett diskussionsforum, alla har rätt att skriva om sina egna erfarenheter också. 

Jag läste att du skrev och kommenterade. Varför aå upprörd? 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 23:11:26 följande:

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit någonstans att det inte kan vara en våldtäkt. Det kan ha varit en våldtäkt och det stämmer att det var det om hon inte gav samtycke. Men det kan också vara så att det inte var det, vi vet för lite för att svara på det. Hon har ju faktiskt inte skrivit om hon gav samtycke till själva sexet eller inte. 

Och det är svårt för främlingar på internet att veta exakt hur påverkade hon och killen var.. om hon var så full så att hon låg halvt utslagen och inte kunde säga varken ja eller nej och han hade sex med henne så var det ju som sagt definitivt våldtäkt men hon har ju inte skrivit mer än ?vi hade sex? och att de pratade i soffan innan så då tolkade jag det som att hon kanske inte var halvt medvetslös som några har skrivit. Men ja det kan absolut ha varit en våldtäkt som sagt om han hade sex med henne utan hennes samtycke men återigen, vi vet inte om det var så. 

Och minnesluckor betyder ju inte automatiskt att man låg helt utslagen (även om det kan göra det). Pratar inte just om TS nu men människor kan ju göra alla möjliga saker som de sen inte kommer ihåg när de är fulla och påverkade av annat. Hade en vän när jag var yngre som tyvärr drack mycket och tog tabletter , har många historier om saker hon gjorde och sa som hon inte mindes dagen efter. Och en gång när jag nyligen hade börjat dejta min nuvarande sambo kom han faktiskt inte ihåg att vi hade haft sex efter en ganska blöt kväll , jag blev helt chockad för det var han som tog initiativet och gjorde ?jobbet? så att säga och blev klar men han mindes inget. Han har lugnat ner sig med drickandet nu 2 barn senare som tur är.

Har sett det i andra trådar också, du misstolkar ju totalt vad folk faktiskt skriver och ska börja bråka om det. Gör du det med flit för att ha igång konflikter eller läser du slarvigt? 
    Och det är ett diskussionsforum, alla har rätt att skriva om sina egna erfarenheter också. 

Tror att en person som tackar nej till att en  manlig kollega blir med hem (redan där ett tydligt nej som debne inte föratod), denne sedan tvingar sig med och blir oombedd med upp i lägenheten frivilligt samtycker till penetrerande sex?
  • EpicF
    Anonym (Privat) skrev 2025-10-14 00:24:33 följande:
    Varför det?
    Varför är det alltid offret som ska behöva lämna? 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-10-14 11:50:12 följande:

Var han medveten om hur onykter du var?
    Vissa kan vara jätte fulla utan att det syns märkvärt.

Det var han nog. 
  • EpicF
    Anonym (HhH) skrev 2025-10-14 13:44:56 följande:

Om man blivit utsatt för våldtäkt så vet man, det är inget man behöver undra över. 

Nej, det behöver man verkligen inte veta. Finns många som har blivit utsatta med inte "vet" der och därmed ignorerar det. Ofta för att de känner skuld. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-14 13:41:31 följande:

Jag säger inte att det var så för TS och jag säger inte att det inte var våldtäkt för det vet jag inte.. Hon kan ha varit helt borta och utslagen men minnesluckor måste inte betyda att hon var det.
    Folk kan ju göra allt möjligt när de är fulla och påverkade av annat som de inte kommer ihåg.

Skrev om det redan men det var en gång när jag nyligen hade börjat dejta min sambo som han faktiskt inte kom ihåg alls att vi hade haft sex natten innan. Hans rumskompis hade hört och skämtat om det och frågade honom, då frågade han mig och jag blev helt chockad när han inte kom ihåg. Vi hade legat i sängen och pratat lite, båda hade druckit men ingen var helt borta . Han hade tagit en Xanor också tydligen (vilket inte jag visste). Han tog initiativet (började ta på mig), han gjorde ?jobbet? så att säga medan jag mest låg där, han blev klar.. Och mindes alltså ingenting dagen efter.

Vi skrattade mest åt det och nu många år och två barn senare har han som tur är lugnat ner sig med drickandet och tar inte annat heller vad jag vet. Men skulle du alltså säga att jag våldtog honom bara för att han inte kom ihåg det? Vad hade hänt om jag inte heller hade kommit ihåg? Man brukar ju se i filmer ibland när folk vaknar i sängen och inte minns att de har haft sex, det händer nog på riktigt också att båda har minnesluckor. 

Säger INTE att det måste ha varit så för TS. Men jag menade bara helt enkelt att minnesluckor inte måste betyda att man var halvt medvetslös eller utslagen. Det kan fortfarande ha varit så att hon var helt borta och utslagen men vi vet inte det.. Jag tror som sagt man behöver veta mer för att säga om det var en våldtäkt eller inte. Hon skulle ju kunna ringa en kvinnojour eller kanske prata med en kurator eller liknande för att försöka bena ut det om hon inte vill skriva fler detaljer här. Eller anmäla om hon vill och säga det hon kommer ihåg så får polisen och / eller åklagare avgöra. Men bara minnesluckona räcker nog inte för att det sjävklart ska vara våldtäkt. 

Xanor blandat med alkohol ger minnesluckor utan att man behöver varit utslagen. 

För de som inte är korkade att se blandar xanor med alkohol så betyder minnesluckor eller fragmetiska minnen att man inte var vid sina fulla sinnes bruk och faktiskt inte då ha kunnat ge ett samtycke till sex. 
  • EpicF
    Anonym (Orion) skrev 2025-10-14 18:47:27 följande:
    Tycker du övertolkar texten i TS. TS sa att 'det behövs inte' till mannen när han ville följa med ut till taxin. Det är inte ett otvetydigt Nej, mer en inbjudan till fortsatt uppvaktning där mannen kan spela omtänksam gentleman och intyga att det är minsann inte till minsta besvär. När han hoppade in i taxin tyckte TS tydligen mer att han var omtänksam än påträngande och gjorde inte något väsen ut av det. När dom steg av taxin skriver TS att 'han fick följa med' in vilket måste väl betyda att hon aktivt gjorde något som visade att han hade fått lov att följa med henne in.

Och själva sexhandlingen beskrivs som 'vi hade sex' som inte är det ordalag man normalt använder om man har sex mot sin vilja eller om man är så borta att man inte kan motsätta sig.

Men historien visar om inget annat hur farligt det är för bägge parter att ha ONS i fyllan. Det är något som hör en annan tid till. Folk måste helt enkelt sluta med det eftersom det är för mycket som kan gå snett och dagens lagstiftning och mentalitet ställer extrema krav på att man kan bedöma situationen korrekt i alla avseenden.
    Det är lika med ett nej tack. 

Men fortfarande så ville hon bara åka hem själv. 

"Vi hade sex" är bara en mening som betyder att de hade sex. Säger igent om det är med eller utan samtycke. Kan vara lika mycket med samtycke som utan samtycke. Så jo, det är absolut en formulering (för de som läser tråden och inte förstör 'ordalag') man kan använda även om man hade sex som inte var frivilligt. 
  • EpicF
    Anonym (Privat) skrev 2025-10-14 20:07:29 följande:
    Ingen behöver lämna. 
    Jaha. Få personer önskar att se sin förövare ögonen varje dag på jobbet. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-14 20:53:19 följande:

Så man är korkad om man blandar Xanor med alkohol men inte om man bara super sig redlös? 

Menar inte att TS är korkad för det kan hända alla att man blir för full. Men jag skulle inte säga att det ena nödvändigtvis är mer korkat än det andra. 

Och nej man behöver inte vara utslagen för att man har minnesluckor , väldigt berusad ja men inte utslagen. Eftersom folk faktiskt gör saker de inte minns när de är väldigt fulla , de ligger inte bara ner helt utslagna. Vid sina sinnens fulla bruk är man nog inte oavsett om man har druckit en massa eller druckit en massa och tagit benso. 

Men som sagt , ingen här veg exakt vad som hände och ingen vet exakt hur påverkade TS eller killen var. Det bästa hon kan göra är nog att prata med någon professionell eller eventuellt med polisen direkt och försöka komma fram till det isåfall, om hon själv är osäker. 

Man nog lite mer korkad om man blandar xanor med alkohol. Sedan är man inte speciellt smart om man super sig  redlös berusad. 

Jag skrev förvisso aldrig att man behövde vara utslagen... 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-14 23:20:37 följande:

Du skrev att man kan få minnesluckor när man blandar Xanor och alkohol utan att vara utslagen , tolkade det som att du menade till skillnad från när man bara är full.

Så då är vi överens om att man inte behöver vara utslagen för att man har minnesluckor på grund av alkohol utan man kan vara aktiv och göra saker. Frågan är ju då om minnesluckor automatiskt innebär att man inte kan samtycka till sex. Jag vet inte., Men det blir ju lite konstigt om man säger att minnesluckor på grund av benso + alkohol = man kan samtycka till sex. Men minnesluckor på grund av bara alkohol = man kan inte samtycka till sex? Hur är det isåfall med andra läkemedel och droger? 

Och tänk om killen också har minnesluckor då, vad händer då? 

Jag skulle nog säga att minnesluckor kan betyda att man var för full för att samtycka men det måste inte betyda det. Man kan inte automatiskt säga att ?Jag har minnesluckor från sexet och det betyder att jag blev våldtagen?. 

Här står det till exempel lite om hur det fungerar med minnesluckor orsakade av alkohol. Det står bland annat att man kan fullfölja en konversation eller till och med köra bil trots minneslucka men att minnena bara inte lagras. Men det står också att man såklart kan utsättas för brott som man inte minns. 

https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/promille-och-dagen-efter/minnesluckor-orsakade-av-alkohol/

Varför är det så viktig för dig att försvara att din sambo blandade (kanske fortfarande gör?) xanor med alkohol?
Svar på tråden Övergrepp eller inte?