• EpicF

Grannbråk

Det är din tomt och du bestämmer. Bara ta bort trädet. Ansök sedan om att få bygga pool om du vill det. 

Grannen har inget att säga till om vad gäller träder eller poolbygge. 

• EpicF
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 15:02:50 följande:
    Det som hindrar mig är i princip min granne. Trädet står på min tomt, men grannen motsätter sig att jag tar ner det och hotar med att överklaga eller skapa problem om jag gör det. Så även om det är mitt träd, kan jag inte agera utan att riskera en rättslig konflikt, och det är frustrerande eftersom det påverkar både trivsel och husets värde. Grannen vill inte att vi bygger en pool där istället vilket vi vill.
    Rättslig process hur då? 

Så länge trädet står på DIN tomt kan din granne inte göra något åt att du vill hugga ner det. 
  • EpicF
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-12 03:16:58 följande:

Hur kan värdet på ett hus minska pga ett träd?
    Hade jag köpt hus så hade ett rejält träd ökat min vilja att köpa huset. Tänk en vacker sekelskiftesvilla med stora höga träd som skänker lite skugga och ger insynsskydd istället för hus i något nybyggegetto med platta lertomter med utrullat gräs och ett magert nyplanterat träd.
    Pool hade varit trevligt också men den är ändå tömd när det mesta av löven faller.
    Och varför bryr man sig om värdet på huset om man ändå inte ska sälja?

Nu är det ändå ts tomt och ts träd. Alla gillar inte höga gamla träd och då ts äger marken gör ts som hen vill.
    Bli inte för brydd om husvärde bara utan gör det som passar dig och de andra som eventuellt bor i huset. Det är ni som ska trivas och bo där, ni bor inte där bara för att förvalta det åt nästa köpare. Eller för grannens skull.

Antagligen för att det skymmer utsikten. 

Vad säger att ts inte kommer att sälja om några år? 

Klart man bryr sig om värdet på sitt hus, även om man inte planerar att sälja de närmaste åren. 
  • EpicF
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-13 09:17:25 följande:
    Ja men visst är det så. Löv på marken är ingen fara men blir riktigt jobbigt att hålla efter skorsten och hängrännor. Stora träd gör sig nog bättre på stora tomter, en bit från huset.

Kan inte låta bli att fundera lite på om en pool inte vore för stor för en liten tomt? Liten pool?
    Oavsett, hoppas Ts har någon annan granne som vedeldar så kan grannen både köpa och frakta bort veden sen. 
    Ts har aldrig skrivit att hon har en liten tomt. 

Ja, eller så kanske ts använda veden om hon har en kamin. 
  • EpicF
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-16 10:09:26 följande:
    Om det inte får plats både träd och pool så är tomten nog liten. Inget fel i det. Många tomter i villa och radhuskvarter är små.

Ja det allra bästa vore ju om ts själv fick glädje av veden genom egen eldning. Men att få glädje av den genom att grannen betalar en liten slant och fraktar bort den är inte så dumt det hellerGlad
    Finns dock inget som säger att tomten är för liten för både träd och pool. Ts talar bara om att hon vill ha bor¹t trädet för att det drar ner värdet på huset, skuggar halva huser och släpper löv.

Det är inte ett träd många vill ha på sin tomten. 
Svar på tråden Grannbråk