• Anonym (Träd)

Grannbråk

Alltså, jag orkar snart inte mer! Vi har ett stort träd på vår tomt som skuggar halva huset, släpper löv överallt och, som om det inte vore nog, sänker värdet på vårt hus rejält. Jag har velat ta ner det i flera år, men min granne motsätter sig det helt och hållet!

Det känns helt orimligt, det är ju MITT träd på MIN tomt. Jag betalar för marken, jag sköter om huset och tomten, ändå ska jag tvingas stå ut med detta monster av ett träd för grannens skull?! Varje gång jag nämner att jag vill ta ner det och vill ha en pool istället får jag höra: ?Men det är ju fint för oss att titta på och vi vill inte ha pool? JA TACK, men jag bor här! Inte de! Och vi vill ha pool!

Hur kan ett enda träd göra så mycket kaos? Jag vill inte bara bli av med det för min egen trivsel, utan också för att det faktiskt påverkar husets värde när vi någon gång vill sälja. Är det bara jag som tycker att detta är helt orimligt? Jag känner mig helt maktlös och frustrerad.

Någon som har varit med om liknande grannfejd? Hur fan hanterar man en granne som sätter sitt ?utsiktspoäng? framför andras rättigheter på sin egen tomt?

• Svar på tråden Grannbråk
  • Anonym (Flisan)

Vad är det för ett träd? 

Tänker att vissa träd kan man beskära och så kan ni ju börja med det (för en pool bygger man ändå inte på en dag ) Så hinner grannen se att ni beskär det. 

Är det dessutom väldigt högt kan det vara läge att delbeskära det för alla parter. 

Sedan kan ni ju råka upptäcka att trädet är "helt dött" inuti. Grannen behöver ju inte veta. Har ni en egen braskamin så är det ju också gratis ved i längden. 

• Nordinni

Varför ens prata med dina granne om DITT eget träd? 
    Så länge trädet inte står på grannens tomt så har dom inget att säga till om. Vars ska dom överklaga det menar dom? "hej jag vill överklaga för min granne har tagit ner sitt träd på sin trädgård. ".  Äsch, strunta i vad dom vill, kapa ner den bara. 

• Core

Ska jag vara ärlig låter det inte som en grannfejd, utan grannen säger vad denne tycker när du frågar. Fråga inte mer, utan gör bara.

• Anonym (H)
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 18:42:55 följande:

Tack för ditt kloka svar! Du har helt rätt. Vi kommer såklart att följa alla regler och söka de tillstånd som behövs. Jag vill verkligen göra allt på rätt sätt, men det känns frustrerande när grannen försöker lägga sig i beslut som bara rör vår tomt.

Jag ska försöka prata med dem igen och förklara lugnt varför trädet behöver tas ner, och att utsikten tyvärr förändras lite för oss båda men att det inte går att ha det kvar som det är nu. Ett plank är faktiskt en bra idé, både för insynsskydd och trygghet runt poolen. Kanske blir det till och med lugnare för alla i längden. 

Skit i att prata med grannen. Kontakta berörda myndigheter och få ok på allt. 
  • Anonym (x)
    Anonym (H) skrev 2025-10-11 14:13:20 följande:
    Skit i att prata med grannen. Kontakta berörda myndigheter och få ok på allt. 
    Håller med, ta reda på vad som gäller och strunta i grannen.
  • EpicF

Det är din tomt och du bestämmer. Bara ta bort trädet. Ansök sedan om att få bygga pool om du vill det. 

Grannen har inget att säga till om vad gäller träder eller poolbygge. 

• EpicF
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 15:02:50 följande:
    Det som hindrar mig är i princip min granne. Trädet står på min tomt, men grannen motsätter sig att jag tar ner det och hotar med att överklaga eller skapa problem om jag gör det. Så även om det är mitt träd, kan jag inte agera utan att riskera en rättslig konflikt, och det är frustrerande eftersom det påverkar både trivsel och husets värde. Grannen vill inte att vi bygger en pool där istället vilket vi vill.
    Rättslig process hur då? 

Så länge trädet står på DIN tomt kan din granne inte göra något åt att du vill hugga ner det. 
  • Anonym (Det är inte en grannfejd)

Asså, jag fattar verkligen inte varför du tror att du behöver grannens godkännande, skit I att diskutera med honom bara, jag har en granne som jag tycker har fula tapeter, inte tapetserar de om för det. Nu har jag ju givetvis inte att detta till dem men för att säga lite perspektiv ;)

• Anonym (Tr)
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 14:59:15 följande:
    Grannbråk

Alltså, jag orkar snart inte mer! Vi har ett stort träd på vår tomt som skuggar halva huset, släpper löv överallt och, som om det inte vore nog, sänker värdet på vårt hus rejält. Jag har velat ta ner det i flera år, men min granne motsätter sig det helt och hållet!

Det känns helt orimligt, det är ju MITT träd på MIN tomt. Jag betalar för marken, jag sköter om huset och tomten, ändå ska jag tvingas stå ut med detta monster av ett träd för grannens skull?! Varje gång jag nämner att jag vill ta ner det och vill ha en pool istället får jag höra: ?Men det är ju fint för oss att titta på och vi vill inte ha pool? JA TACK, men jag bor här! Inte de! Och vi vill ha pool!

Hur kan ett enda träd göra så mycket kaos? Jag vill inte bara bli av med det för min egen trivsel, utan också för att det faktiskt påverkar husets värde när vi någon gång vill sälja. Är det bara jag som tycker att detta är helt orimligt? Jag känner mig helt maktlös och frustrerad.

Någon som har varit med om liknande grannfejd? Hur fan hanterar man en granne som sätter sitt ?utsiktspoäng? framför andras rättigheter på sin egen tomt?

Säg till grannen att hen planterar en prydnadsapel, en pil eller ett körsbärsträd på sin tomt, i den "siktlinje där ditt jätteträd står idag. För att de vill kunna se ett grönt träd. Det blir ju inte samma träd, men det blir grönt.  
  • Anonym (Träd är vackra)

Hur kan värdet på ett hus minska pga ett träd?
    Hade jag köpt hus så hade ett rejält träd ökat min vilja att köpa huset. Tänk en vacker sekelskiftesvilla med stora höga träd som skänker lite skugga och ger insynsskydd istället för hus i något nybyggegetto med platta lertomter med utrullat gräs och ett magert nyplanterat träd.
    Pool hade varit trevligt också men den är ändå tömd när det mesta av löven faller.
    Och varför bryr man sig om värdet på huset om man ändå inte ska sälja?

Nu är det ändå ts tomt och ts träd. Alla gillar inte höga gamla träd och då ts äger marken gör ts som hen vill.
    Bli inte för brydd om husvärde bara utan gör det som passar dig och de andra som eventuellt bor i huset. Det är ni som ska trivas och bo där, ni bor inte där bara för att förvalta det åt nästa köpare. Eller för grannens skull.

• Anonym (Helene)
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-12 03:16:58 följande:

Hade jag köpt hus så hade ett rejält träd ökat min vilja att köpa huset. Tänk en vacker sekelskiftesvilla med stora höga träd som skänker lite skugga och ger insynsskydd istället för hus i något nybyggegetto med platta lertomter med utrullat gräs och ett magert nyplanterat träd.
    Pool hade varit trevligt också men den är ändå tömd när det mesta av löven faller.

Nu är det ändå ts tomt och ts träd. Alla gillar inte höga gamla träd och då ts äger marken gör ts som hen vill.
    Bli inte för brydd om husvärde bara utan gör det som passar dig och de andra som eventuellt bor i huset. Det är ni som ska trivas och bo där, ni bor inte där bara för att förvalta det åt nästa köpare. Eller för grannens skull.

Nu vet vi ju inte hur det ser ut där TS bor. Förmodligen är det inte så mysigt som den där sekelskiftesvillan du föreställer dig.

Tänk dig en liten miljonprogramsvilla på en liten tomt med ett stort träd som skuggar en stor del av tomten och huset, och som fyller hängrännorna med löv, flera gånger om, om höstarna. 

Träd är trevligt, men det kan bli för mycket av det goda.
  • Anonym (du)
    Anonym (Träd) skrev 2025-10-10 14:59:15 följande:
    Grannbråk

Hur blir det kaos och grannbråk av att grannen uttrycker att de gillar trädet? Kan inte se att det är något du måste bry dig om, inte heller att grannen aktivt motsätter sig att du tar ned trädet. Att få säga vad man tycker är inte direkt att
    bråka... Vad är det för kaos du menar att det blir?

Ta ned trädet och lugna ner dig.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (du) skrev 2025-10-13 08:18:16 följande:
    Hur blir det kaos och grannbråk av att grannen uttrycker att de gillar trädet? Kan inte se att det är något du måste bry dig om, inte heller att grannen aktivt motsätter sig att du tar ned trädet. Att få säga vad man tycker är inte direkt att
    bråka... Vad är det för kaos du menar att det blir?

Ta ned trädet och lugna ner dig.
    Tydligen har grannen hotat med att göra livet svårt för TS om hen tar ner trädet.

Vet man inte sina rättigheter är det lätt att bli skrämd av tomma hot.

www.familjeliv.se/forum/thread/83544974-grannbrak/1/nick/83544974
  • Anonym (du)
    Anonym (Helene) skrev 2025-10-13 08:59:10 följande:
    Tydligen har grannen hotat med att göra livet svårt för TS om hen tar ner trädet.

Vet man inte sina rättigheter är det lätt att bli skrämd av tomma hot.

www.familjeliv.se/forum/thread/83544974-grannbrak/1/nick/83544974
    Grannen har ju inget att komma med, så jag fattar inte varför TS blir så himla skrämd av det. 
  • Anonym (Träd är vackra)
    Anonym (Helene) skrev 2025-10-12 10:29:22 följande:
    Nu vet vi ju inte hur det ser ut där TS bor. Förmodligen är det inte så mysigt som den där sekelskiftesvillan du föreställer dig.

Tänk dig en liten miljonprogramsvilla på en liten tomt med ett stort träd som skuggar en stor del av tomten och huset, och som fyller hängrännorna med löv, flera gånger om, om höstarna. 

Träd är trevligt, men det kan bli för mycket av det goda.
    Ja men visst är det så. Löv på marken är ingen fara men blir riktigt jobbigt att hålla efter skorsten och hängrännor. Stora träd gör sig nog bättre på stora tomter, en bit från huset.

Kan inte låta bli att fundera lite på om en pool inte vore för stor för en liten tomt? Liten pool?
    Oavsett, hoppas Ts har någon annan granne som vedeldar så kan grannen både köpa och frakta bort veden sen. 
  • EpicF
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-12 03:16:58 följande:

Antagligen för att det skymmer utsikten. 

Vad säger att ts inte kommer att sälja om några år? 

Klart man bryr sig om värdet på sitt hus, även om man inte planerar att sälja de närmaste åren. 
  • EpicF
    Anonym (Träd är vackra) skrev 2025-10-13 09:17:25 följande:
    Ja men visst är det så. Löv på marken är ingen fara men blir riktigt jobbigt att hålla efter skorsten och hängrännor. Stora träd gör sig nog bättre på stora tomter, en bit från huset.

Kan inte låta bli att fundera lite på om en pool inte vore för stor för en liten tomt? Liten pool?
    Oavsett, hoppas Ts har någon annan granne som vedeldar så kan grannen både köpa och frakta bort veden sen. 
    Ts har aldrig skrivit att hon har en liten tomt. 

Ja, eller så kanske ts använda veden om hon har en kamin. 
Svar på tråden Grannbråk