Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Anonym (B) skrev 2025-10-14 06:55:53 följande:

Tänk dig en skala där autencitet är ena polen och attraktivitet den andra. Villkorslös kärlek är då när jag tycker att jag har rätt att bli älskad för den jag är, alltså när jag är hundra procent autentisk. 

Motsatsen till detta förhållningssätt är att förvänta mig kärlek när jag gör mig attraktiv, alltså strävar efter rikedom och ett så attraktivt ytte som möjligt men även lägger mig an om charm etc. som tilltalar det andra könet.

Vi lär ofta våra barn att de ska satsa på autencitet för att finna kärlek men det vore faktiskt ärligare om vi kommunicerade att en människa måste förhålla sig till båda dessa poler för att ha framgångar på kärleksmarknaden.

Och förmodligen är det till och med så att om en person står i valet att betona antingen autencitet eller attraktivitet för att finna en kärleksfull partner så är attraktivitet ett säkrare kort att satsa på.

Men man blir aldrig lycklig av en relation som inte bygger på att man är autentisk. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag skulle vilja säga att all kärlek är villkorslös . Även i en relation. Annars handlar det inte om kärlek. Då är det ren attraktion. Eller en transaktionsbaserad relation. Det har inget med kärlek att göra. 

Självklart sätter man gränser även i en relation med villkorslös kärlek. Om det behövs , men om båda parter verkligen älskar varandra lär det inte behövas. En person som konstant utnyttjar sin partner lär ju inte älska  partnern. En kärleksrelation kan ju inte vara ensidig, där en älskar och en utnyttjar. 

Villkorslös kärlek , riktig kärlek, handlar om att älska och stötta varandra i vått och torrt. Detta verkar många inte klara längre. Det handlar nog om att en väldigt stor del av svenskarna har otrygg anknytning och därför inte klarar att knyta an i en kärleksrelation. 

Anonym (Hmmm) skrev 2025-10-13 22:04:18 följande:

Jag skulle säga att jag älskar min nuvarande partner villkorslöst. Jag kräver inte mer av honom än han kan ge just nu. Jag vill inte ändra på honom, jag älskar ju honom för den han är. 

Jag har haft diskussionen om villkorslös kärlek med mina barn då deras far villkorar sin kärlek. Jag älskar dem oavsett vad och skulle aldrig säga vissa saker som mitt ex har sagt till dem. 

Och som jag sagt till barnen, så känner jag även gällande min nuvarande partner, dvs " jag kommer alltid att älska er oavsett vad men det betyder inte att jag kommer att acceptera allt ni gör om ni gör dumheter". 

Samma sak gällande min nuvarande partner, som är en gammal kärlek från 25 år tillbaka. Kärleken till honom har alltid funnits där sedan vi träffades, men i många år var den låst bakom en dörr. Sedan återfick vi kontakten efter separation från våra respektive och dörren öppnades igen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (B) skrev 2025-10-14 06:55:53 följande:

Tänk dig en skala där autencitet är ena polen och attraktivitet den andra. Villkorslös kärlek är då när jag tycker att jag har rätt att bli älskad för den jag är, alltså när jag är hundra procent autentisk. 

Motsatsen till detta förhållningssätt är att förvänta mig kärlek när jag gör mig attraktiv, alltså strävar efter rikedom och ett så attraktivt ytte som möjligt men även lägger mig an om charm etc. som tilltalar det andra könet.

Vi lär ofta våra barn att de ska satsa på autencitet för att finna kärlek men det vore faktiskt ärligare om vi kommunicerade att en människa måste förhålla sig till båda dessa poler för att ha framgångar på kärleksmarknaden.

Och förmodligen är det till och med så att om en person står i valet att betona antingen autencitet eller attraktivitet för att finna en kärleksfull partner så är attraktivitet ett säkrare kort att satsa på.

Jag tror det löser sig självt om man försöker vara en så bra person som möjligt. Om man sköter sin hälsa genom bra kost, hälsosamt leverne och träning då blir man ju mer fysiskt attraktiv . 

En man kan ju givetvis öka sin attraktivitet genom att ha en god försörjningsförmåga, det är något som är nedärvt i vårt DNA. Jag tror inte alls att det handlar om sociala mönster , det är instinkter. Man kan se i de få jögare och samlarpopulationer som finns kvar i världen att kvinnorna föredrar männen med utvecklad muskulatur, eftersom dessa tenderar att vara bättre jägare. 

Biologiskt och evolutionärt är det kvinnor som föder och tar hand om barn och män som jagar och försvarar . Därför måste en man ha dessa förmågor för att uppfattas som attraktiv. Att svenskarna nu har jämställdhet som ideologi förändrar inte detta faktum . 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 20:33:42 följande:
    Nej, jag skulle snarare kalla detta för rättvisa. Relationer handlar om att ge och få tillbaka. I annat fall så skapas ingen anknytning, om bara den ena ska ge och inte vänta sig något i retur. Då uppstår bara bitterhet i slutändan. Har inget med stränghet att göra utan rent förnuft.

Att barn får villkorslös kärlek är för att de är omogna och inte hunnit utveckla förmågan att älska och bry sig lika mycket i gengäld om en annan människa. De flesta växer upp. Några få barnsliga drömmare lever sig kvar som förvuxna mamas boys. 
    Jag tycker inte det är någon skillnad på kärleken tilll min man och till mina barn. De får alla min oändliga kärlek även om jag ibland kan bli förbannad på dem allihop!
    Att kärleken till barnen skall vara så villkorslös på det sätt ni beskriver tycker jag inte verkar sunt. Även barn bör lära sig tidigt att ge och inte bara ta emot. 
Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?