TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-13 13:36:37 följande:
Men TS vill inte dela med sig på något sätt.
Det kan uppfattas som snålt.
Jag har inte sagt att jag inte kan tänka mig att dela med mig, bara att jag inte vill ha gemensam ekonomi. Som någon var inne på, en partner som är en hejare på att fixa grejor eller steppar upp på annat vis, för att underlätta min vardag hade jag delat mycket mer med (eftersom jag måste jobba en del för mina pengar) än en som gör 50/50 av alla arbetsuppgifter samtidigt som den ska ta del av 50/50 av min inkomst. Det hade ju bara gjort mitt liv jobbigare och försvagat min ekonomi.
Men jag har alltid delat med mig innan, så också min partner. Vi har periodvis tjänat mer respektive mindre än varandra, sen har det växlat igen. Men den som tjänat pengarna har fått välja vad den önskar att sponsra, och såklart har det diskuterats. Bara för att du vill bjuda på en resa till Afrika så tycker kanske inte den andre det är läge. Tycker då den personen att pengarna nog gjort mer nytta i en badrumsrenovering så diskuterar man ju det, man är ju inte helt orimlig.
Om man träffas som ung och "växer upp ihop" tror jag att jag vore mer villig att dela. Nu är man ju där man är och alla har haft sin hand att spela ut, och valt att göra det på olika vis. Sen såklart vill man ju göra saker med den man tycker om och därför delar man med sig, men inte rakt av och inte med full tillgång. Precis som någon annan var inne på så har man kanske barn som tidigare, dem har man ju själv tillsammans med sitt ex ansvar för. Även som någon nämnde; om jag köper in vissa tjänster så är det för att jag jobbar mycket. Det andre jobbar kanske mer normalt, och då kanske har tid att göra saker utan att köpa in det. Då är det kanske fair att jag betalar för städning (som gynnar oss båda) men att den andre lägger lite mer tid på trädgården än jag kan göra.