• Tyra myra

Nu vill högern uppfostra oss

Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?

• Svar på tråden Nu vill högern uppfostra oss
  • Anonym (Abc)

Ska vi behöva googla fram diskussionsunderlaget?

• Anonym (M)
    Tyra myra skrev 2025-10-13 10:03:04 följande:
    Nu vill högern uppfostra oss

Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?

Ja, men det lät annorlunda när Paludan höll på. Då fick man tydligen använda sin yttrandefrihet, fast det ställde till med kaos. 
  • baaa
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 11:28:04 följande:
    Ja, men det lät annorlunda när Paludan höll på. Då fick man tydligen använda sin yttrandefrihet, fast det ställde till med kaos. 
    det lite svårt veta vad ni pratar om. När et gäller Palundan så ansökte han om tillstånd. Det kan du med göra. Yttrandefrihet är inte att skrika högst 
  • Anonym (SVT debatt)
    Anonym (Abc) skrev 2025-10-13 11:22:11 följande:

Ska vi behöva googla fram diskussionsunderlaget?

Det var partiledardebatt igår och det stod demonstranter utanför när partiledarna kom. Ebba Busch uttalade bland annat följande:

"Jag tycker att det är sanslöst att vi har så kallat svenska demonstranter som står här utanför och skriker allsköns okvädningsord mot oss folkvalda när vi kommer in här, trots att vi nu äntligen fått ett fredsavtal."

www.svt.se/nyheter/inrikes/partiledardebatt-i-agenda
  • Anonym (??)
    Anonym (SVT debatt) skrev 2025-10-13 11:57:57 följande:
    Det var partiledardebatt igår och det stod demonstranter utanför när partiledarna kom. Ebba Busch uttalade bland annat följande:

"Jag tycker att det är sanslöst att vi har så kallat svenska demonstranter som står här utanför och skriker allsköns okvädningsord mot oss folkvalda när vi kommer in här, trots att vi nu äntligen fått ett fredsavtal."

Det mest intressanta är att Busch tydligen tror att hon själv har varit med och ordnat fredsavtalet.
  • Anonym (Uuuuuuu)
    Anonym (??) skrev 2025-10-13 12:07:26 följande:
    Det mest intressanta är att Busch tydligen tror att hon själv har varit med och ordnat fredsavtalet.
    Nej, det tror hon inte och det tror du inte heller att hon tror att hon gjort.
    Däremot tror du väl att flertalet som läser här inte når upp till kriterierna för normal begåvning.eller?
  • Anonym (Högertrend)

Nu såg jag till min stora lycka i väljarbarometern att S åter är största partiet, och att de borgeliga med SD sjunkit, så det finns hopp om framtiden.

• Anonym (Abc)

Och detta ska vara att inskränka yttrandefriheten?

Vill man demonstrera mot något så bör man göra det mot de som äger problemet. Att skrika på svenska politiker som inte ens är inblandade i konflikten är ju bara infantilt.

Den här tråden har alltså inget konkret att gå på. Jag förväntade mig åtminstone någon slag lagändring som begränsade yttrandefriheten. Åtminstone i klass med den S försökte med för några år sedan.
  • Anonym (N)

Det kan ju inte vara det TS syftade på när hon skrev att "högern vill inskränka yttrandefriheten"

Att ha åsikter på ett gäng som skriver okvädningsord mot en är inte riktigt samma sak som att hota någon yttrandefrihet
  • Tyra myra

Nu togs detta med demonstrationsfriheten faktiskt upp och både L och KD ansåg att man skulle se över hur den kan "förändras", säkert i avsikt att regering och riksdagsledamöterna ska slippa se dem utanför riksdagshuset.

Om man upprörs av vilken halsduk man har på sig och att man befinner sig utanför riksdagshuset och samtidigt uttrycker sitt missnöje över hur palestinierna behandlas, så verkar det onekligen som om man vill begränsa yttrandefriheten. 

För lite mer än 100 år sedan trängde sig en hop kvinnor in i riksdagen och krävde rösträtt. Detta verkar Liberalerna ha glömt

Svar på tråden Nu vill högern uppfostra oss