Anonym (Tröttsamt) skrev 2025-12-02 10:43:43 följande:
Tänk att det ska vara så svårt att göra skillnad på vanliga fredliga demonstrationer och demonstrationer med hot och förföljelse av politiker, hyllning till terrorister, hets mot folkgrupp och i vissa fall våldsamheter.
Återigen smeetar man på mig och andra åsikter vi inte har. Jag talar klart och tydligt om att man i en demokrati måste människorna respektera varandra och att att vi lever i ett fritt land med fri åsiktsbildning. Jag talar inte om att åsikterna är bra eller dåliga. Jag har absolut ingenting tillövers för extremism av olika slag men för den skulle måste de fåtal människor som hyser dessa åsikter få göra sin röst hörd. Så länge man följer Sveriges lagar regler och förordningar står det var och en fritt att demonstrera sin åsikt.
Det finns några här som tydligen inte håller med om detta. De resonerar effter devisen -De som inte tänker som jag, tänker fel och får inte höras. Är det ingen av er som reagerar på detta? Vill ni verkligen att någon annan ska bestänma över vad ni ska tycka? Någon ska bestämma över vad som får sägas. Någon som får bestämma över vilka kläder du får bära? osv.
För mig är detta en mardröm.
För mig är det väldigt viktigt att varje människa respekteras och att vi möter varandra i samtal och diskussioner med respekt för varandra. Det kommer alltid att finnas människor som tänker annorlunda och som jag aldrig kan förstå men om vi inte möter varandra med respekt så uppstår konflikter och eskalering som tillslut leder detta till polarisering.
Då blir allting svart eller vitt. Mot eller för. acceptabelt eller förkastligt mm
Någon liknade den politiska debatten i Sverige vid längden på ett snöre. Ju kortare snöre desto närmare varandra ligger början och slutet av snöret.
Nu har snöret blivit mycket längre och åsikterna skiljer sig mycket mera från varandra . Långa snören tenderar att trassla sig och kanske blir det en och annan knut som måste knytas upp. Vet inte om det är en så bra liknelse men det ligger mycket tänkbart i den.