• Tyra myra

Nu vill högern uppfostra oss

Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?

• Svar på tråden Nu vill högern uppfostra oss
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-11-27 15:23:32 följande:
    Nu visar du tydligt på hur polariserat du tänker och agerar.  Om alla skulle kategoriseras efter texten på sina T-skirts och tröjor så skulle vi få stora problem.  
    Polariserande att inte okommenterat få hylla en massaker....
  • Anonym (Antiextremist)
    När människor samlas för att protestera mot förtryck, ockupation och brott mot mänskliga rättigheter, vill högern plötsligt dra en gräns för vad som får sägas. De talar om ordning, säkerhet, men det handlar i grunden om att tysta kritik mot Israels politik, mot folkmordet i Gaza, den långvariga etniska rensningen och den olagliga ockupationspolitiken som förvägrar palestinier sina hem och sin framtid.

Att uttrycka solidaritet med ett folk under förtryck är inte hat, det är en moralisk skyldighet. Att kalla markstöld vid sitt rätta namn är inte extremism, det är att stå upp för folkrätten.
    När högern försöker inskränka rätten att demonstrera eller kriminalisera kritik mot staten Israel, borde varje demokrat reagera.

Det fria ordet tillhör folket, inte regeringen, inte mediernas ägare, och definitivt inte makthavarna som hellre ser tystnad än protest.
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-11-28 23:33:52 följande:
    Polariserande att inte okommenterat få hylla en massaker....
    Förstår inte vad du menar?  Förstår överhuvudtaget inte fixeringen vid  en enda händelse i en konflikt som pågått så länge. 

Men det är väl för mycket begärt att se hela skeendet och konflikten som ligger bakom.  

Varken jag eller någon annan här hyllar massakern och kidnappningarna. 

Jag hyllar överhuvud taget ingenting som har med mellanöstern att göra.  

Men att ensidigt utpeka syndabockar i en så tilltrasslad konflikt ger absolut ingenting annat än att öka polariseringen.  
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-11-29 15:37:33 följande:
    Förstår inte vad du menar?  Förstår överhuvudtaget inte fixeringen vid  en enda händelse i en konflikt som pågått så länge. 
    Du förstår inte problemet med att hylla en massaker?
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-11-30 20:20:39 följande:
    Du förstår inte problemet med att hylla en massaker?
    Men vem är det som hyllar massaker ?  Alla övergrepp  på palestinier som skett under årens lopp. Vem hyllar dessa ? 
    'Det spelar ingen roll för mig vem som hyllar vad i palestina-konflikten. 

Vi kan ha olika syn på vad konflikten handlar om men hur det påverkat civilbefolkningen i Gaza borde vi vara ganska ense om. Då detta har dokumenterats åtskilliga gånger av olika media från olika håll i världen.

Vi måste kunna säga vår mening genom att demonstrera på gatorna utan att vi ska betraktas som en pöbel.  Detta skulle Kristerson aldrig ha kunnat sagt innan Tidö avtalet.
  • Anonym (N)
    Nu visar du tydligt på hur polariserat du tänker och agerar.  Om alla skulle kategoriseras efter texten på sina T-skirts och tröjor så skulle vi få stora problem.  
    Ja, folk kategoriseras efter det budskap de stödjer. Ta på dig en tröja som hyllar massmord på judar och du blir bedömd därefter. Skulle det vara ett problem? 

Men du ser det som ett "personligt statement" och har inget annat att säga om saken.
    Alla människor kräver respekt för sina åsikter. Det gäller både både mig och dig men också kvinnan. Kan man inte respektera andras åsikter vet man inte vad åsiktsfrihet innebär.
    Menar du på allvar att vi ska "respektera" åsikten att den 7 oktober var en bra sak, något att hylla? Din relativisering, din förhoppning, här som i en annan tråd, att om vi bara visar hänsyn till dessa människor så kommer de att visa oss hänsyn tillbaka - det är ett misstag från din sida.
    Du talar om "den rörelse jag skulle tillhöra" inser du inte att jag inte tillhör någon rörelse alls,
    För att inte tillhöra en rörelse är du djupt engagerad i att försvara "palestina-aktivisterna". Du beskriver hur du inte gärna står på barrikaderna själv men väl kan heja på i bakgrunden. "Man gör väl vad man kan" skriver du.

.
    Klarar man inte av att ta avstånd från en individ som hyllar massmorden den 7 oktober så är man en polariserande kraft i samhället.

• Anonym (N)
    Tyra myra skrev 2025-11-29 15:37:33 följande:
      Förstår överhuvudtaget inte fixeringen vid  en enda händelse i en konflikt som pågått så länge. 
    * förstår inte "fixeringen" vid massmordet på 1200 judar *
  • Anonym (N)
    Tyra myra skrev 2025-11-30 22:05:47 följande:
    Vi måste kunna säga vår mening genom att demonstrera på gatorna utan att vi ska betraktas som en pöbel.  Detta skulle Kristerson aldrig ha kunnat sagt innan Tidö avtalet.
    Vem hindrar er?

Bara ge fan i att fysiskt angripa politiker, hota ministrar och sprida antisemitiska budskap så får ni demonstrera hur mycket som helst.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (N) skrev 2025-12-02 09:25:58 följande:
    Vem hindrar er?

Bara ge fan i att fysiskt angripa politiker, hota ministrar och sprida antisemitiska budskap så får ni demonstrera hur mycket som helst.

Tänk att det ska vara så svårt att göra skillnad på vanliga fredliga demonstrationer och demonstrationer med hot och förföljelse av politiker, hyllning till terrorister, hets mot folkgrupp och i vissa fall våldsamheter.

• Tyra myra
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2025-12-02 10:43:43 följande:

Tänk att det ska vara så svårt att göra skillnad på vanliga fredliga demonstrationer och demonstrationer med hot och förföljelse av politiker, hyllning till terrorister, hets mot folkgrupp och i vissa fall våldsamheter.

Återigen smeetar man på mig och andra åsikter vi inte har.  Jag talar klart och tydligt om att man i en demokrati måste människorna respektera varandra och att att vi lever i ett fritt land med fri åsiktsbildning. Jag talar inte om att åsikterna är bra eller dåliga. Jag har absolut ingenting tillövers för extremism av olika slag men för den skulle måste de fåtal människor som hyser dessa åsikter få göra sin röst hörd. Så länge man följer Sveriges lagar regler och förordningar står det var och en fritt att demonstrera sin åsikt. 

Det finns några här som tydligen inte håller med om detta. De resonerar effter devisen -De som inte tänker som jag, tänker fel och får inte höras.  Är det ingen av er som reagerar på detta?  Vill ni verkligen att någon annan ska bestänma över vad ni ska tycka? Någon ska bestämma över vad som får sägas. Någon som får bestämma över vilka kläder du får bära? osv.

För mig är detta en mardröm. 

För mig är det väldigt viktigt att varje människa respekteras och att vi möter varandra i samtal och diskussioner med respekt för varandra. Det kommer alltid att finnas människor som tänker annorlunda och som jag aldrig kan förstå men om vi inte möter varandra med respekt så uppstår konflikter och eskalering som tillslut leder detta till polarisering.
    Då blir allting svart eller vitt.  Mot eller för. acceptabelt eller förkastligt mm

Någon liknade den politiska debatten i Sverige vid längden på ett snöre. Ju kortare snöre desto närmare varandra ligger början och slutet av snöret.
    Nu har snöret blivit mycket längre och åsikterna skiljer sig mycket mera från varandra . Långa snören tenderar att trassla sig och kanske blir det en och annan knut som måste knytas upp. Vet inte om det är en så bra liknelse men det ligger mycket tänkbart i den.
Svar på tråden Nu vill högern uppfostra oss