Niqab, slöja mm
Är det vanligt att 9 åriga tjejer blir rvingade att bli nunnor så att män inte ska bli upphetsade?
She was nine when her family, living in a town outside of Iran's capital Tehran, made her start wearing the chador. One of the most conservative types of hijab, the chador is a full-body cloak that is often accompanied by a smaller headscarf underneath.
From the age of six, her parents had been preparing her to start covering.
"They kept telling me that I would have to wear the hijab, that it is my duty to God, and if I refused, I would be eternally punished after my death - not to mention, that I would bring my parents into disrepute and upset them," she tells the BBC.
She says that as a child, she dreamt of wearing shorts and T-shirts.
[....]
She used to envy other girls she saw in her community who wore a less conservative type of hijab
www.bbc.com/news/world-middle-east-66922061
Artikeln handlar om hijab/chador, plagg som inte föreslås bli förbjudna i Sverige. Har du något exempel på 9-åriga flickor som faktiskt tvingas bära burka eller niqab?
She was nine when her family, living in a town outside of Iran's capital Tehran, made her start wearing the chador. One of the most conservative types of hijab, the chador is a full-body cloak that is often accompanied by a smaller headscarf underneath.
From the age of six, her parents had been preparing her to start covering.
"They kept telling me that I would have to wear the hijab, that it is my duty to God, and if I refused, I would be eternally punished after my death - not to mention, that I would bring my parents into disrepute and upset them," she tells the BBC.
She says that as a child, she dreamt of wearing shorts and T-shirts.
[....]
She used to envy other girls she saw in her community who wore a less conservative type of hijab
www.bbc.com/news/world-middle-east-66922061
I ditt inlägg påstår du att åriga flickor i Iran bär niqab, men texten handlar egentligen om chador. Bilden du har valt visar däremot en niqab alltså ett helt annat plagg än det som barn faktiskt tvingas bära. En chador är ett löst hängande, heltäckande plagg där ansiktet är synligt, och det har tydliga likheter med den kristna nunnedräkten.
Jag är en stark förespråkare för att barn själva ska få välja sina kläder och debatten tjänar ingenting på att det sprids felaktigheter. Nedan först bild på en kristen nunnedräkt och därefter på en chardor.
Svensk kristen nunna

Musklimsk kvinna som bär chardor

Som jag har påpekat i flera inlägg tidigare, bör lagstiftningen riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt är frågan principiell: ska svensk lag behandla alla trosuppfattningar lika, eller inte? Den rör också grundläggande frihetliga värderingar: ska staten bestämma vad kvinnor får eller inte får bära?
De som vill att staten ska förbjuda vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.
Some Guidelines for Preparing a Child for Hijaab:

Some Guidelines for Preparing a Child for Hijaab:
Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.
Att påstå att burka och niqab inte är religiösa plagg är fel. De bärs av många kvinnor just som ett uttryck för tro och religiös övertygelse. Oavsett kulturella rötter är de i dag tydligt religiösa attribut.
Du har fortfarande inte vissat att 9 åriga flickor tvingas bära burka eller Niqab.
ClumsySmurf, varför svara du inte på mitt inlägg?
Jag upprepar min ståndpunkt:
Lagstiftningen bör riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt anser jag att alla trosuppfattningar ska behandlas lika.
Det handlar också om grundläggande frihetliga värderingar, ska staten verkligen bestämma vad kvinnor får eller inte får bära? Mitt svar är nej. Det är inte en fråga för staten att avgöra.
De som vill att staten förbjuder vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.
Ja det finns fler än hundra nunnor i sverige. I Sverige finns ett tiotal nunnekloster men bara 4 munkkloster. Nedan har du en lista med kloster:
Nunnekloster i Sverige
Katolska:
Protestantiska:
Munkkloster i Sverige
Katolska:
Ortodoxa:
Protestantiska:
Jag skriver "kvinnor" eftersom Ebba Busch riktat in sig på kvinnors klädsel.
Det är relativt få länder i världen där staten bestämmer vilka plagg en kvinna får eller inte får bära och de flesta av dessa styrs av mullor eller talibaner. Sverige bör inte bli ett av dem. Vi lever i ett fritt och frihetligt land där staten inte ska bestämma över vad kvinnor får eller inte får bära.
Hittar ingen exakt info om detta, 8-12 i Birgittaordern, 13 i ett av två Benediktinkloster och så finns det några fler kloster. Men inte en chans att det finns hundratals.
Nunnedoket är en slags uniform som väljs av dessa 50?? nunnor i Sverige. Personerna utövar sin religion fritt även innan de blir nunnor, doket symboliserar bara att de flyttar in på klostret och deltar i livet och arbetet där. Att vara nunna är ett slags yrke. Ingen tvingar dem direkt eller indirekt att bära detta plagg, ingen påstår att de är slampor som hamnar i helvetet om de inte tar på sig doket.
Du citerar på ett sätt som gör det svårt att förstå vad du vill säga.
Jag bad dig visa exempel på när 9?åriga flickor tvingas bära burka eller niqab, men i inlägg #172 länkar du till en text om en kvinna i Mellanöstern som tvingats bära chador från nio års ålder alltså inte burka eller niqab. Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka eller niqab?
Sedan kan jag inte se att du har svarat mig på vad det är för skillnaden mellan chador och en nunnedräkt (se bilder nedan). tacksam om du svarar med egna ord och inte gåänom att hänvisa tillo tidigare inlägg.
PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra som ska bestraffas
Nej, jag tycker att sexköpslagen är bra. Den riktar sig mot grunden till problemet alltså dem som köper sex och inte mot säljarna, som oftast är den svagare parten.
Samma princip bör gälla när det handlar om burka och niqab. Det är de som tvingar kvinnor att bära dessa plagg som ska straffas, inte kvinnorna själva. Att rikta lagstiftning mot dem som bär plaggen riskerar att straffa offren istället för förövarna.
Om burka och niqab förbjuds är det mycket troligt att kvinnor som frivilligt bär dem i praktiken skulle förhindras från att lämna hemmet, vilket knappast kan betraktas som önskvärt för dem som vill hjälpa dessa kvinnor.