• Anonym (Anonym undrande)

44 årig man med 25 årig kvinna

Tycker ni att det är okej om en 44 årig man träffar en 25 årig kvinna? Eller är det något ni hade tyckt var konstigt?

Är det vanligt att kvinnor är intresserade av män i den åldern och är det vanligt att män är intresserade av kvinnor i den åldern, eller brukar det upplevas som för ungt? 

• Svar på tråden 44 årig man med 25 årig kvinna
  • Anonym (Anonym undrande)

Mannen har barn sedan tidigare, bland annat en son som är 16. 

• Anonym (Bella)

En liten varningsflagga för att hon kanske kan vara i underläge på grund av åldersskillnaden. Men risken för det är inte jättestor.

• Anonym (Vad har man gemensamt?)

Min första fundering i relationer med stor åldersskillnad (typ 10 år eller mer) är "vad tusan har man gemensamt?" Och få tänker jag utanför det sexuella. Jag har vänner som är typ 15 år yngre än mig och de ser jag på ungefär som småsyskon. 

Att vara tillsammans med någon man skulle kunna vara förälder/barn till ser jag inte heller tjusningen i. 

Finns det 25-åriga kvinnor som är intresserade av 20 år äldre män? Absolut. Är de många? Nä, inte direkt. Är det vanligt att män över 40 vill ha en 25-årig kvinna? Definitivt. 

Jag tyckte att mitt ex nästan var i äldsta laget när vi träffades och jag var 25, han var 6 år äldre än mig och det höll i 22 år. I vanliga fall har jag alltid dragits till de som varit +-3 år. 

• Anonym (Undrarockså)
    Anonym (Vad har man gemensamt?) skrev 2025-10-13 11:48:36 följande:

Min första fundering i relationer med stor åldersskillnad (typ 10 år eller mer) är "vad tusan har man gemensamt?" Och få tänker jag utanför det sexuella. Jag har vänner som är typ 15 år yngre än mig och de ser jag på ungefär som småsyskon. 

Att vara tillsammans med någon man skulle kunna vara förälder/barn till ser jag inte heller tjusningen i. 

Finns det 25-åriga kvinnor som är intresserade av 20 år äldre män? Absolut. Är de många? Nä, inte direkt. Är det vanligt att män över 40 vill ha en 25-årig kvinna? Definitivt. 

Jag tyckte att mitt ex nästan var i äldsta laget när vi träffades och jag var 25, han var 6 år äldre än mig och det höll i 22 år. I vanliga fall har jag alltid dragits till de som varit +-3 år. 

Jag undrar också det. Om inte annat kommer hon ju snabbt att tröttna på honom, då han liksom är uppväxt i en annan tid och kommer att upplevas som gubbig och stofilisk. De par jag känt och känner med runt 10 års åldersskillnad har separerat ganska snart. 
  • klyban
    Anonym (Anonym undrande) skrev 2025-10-13 11:38:51 följande:

Tycker ni att det är okej om en 44 årig man träffar en 25 årig kvinna? Eller är det något ni hade tyckt var konstigt?

Är det vanligt att kvinnor är intresserade av män i den åldern och är det vanligt att män är intresserade av kvinnor i den åldern, eller brukar det upplevas som för ungt? 

Hur vanligt är det med denna åldersskillnad kring dig i övrigt, så har du redan svaret.
    Och ja, det är helt normalt, varför inbillar du dig ens annat för?

Kan det vara för du tror att du kan bestämma över andra människors kärlek?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • cosinus

Det vore ju att överdriva att säga att det är vanligt.

Men en 25-åring är vuxen. Om denne dejtar en 45-åring eller en 75-åring är inget jag lägger mig i. 

Svårt att relatera, ja, i båda fallen. 

Jag tycker det är problematiskt om en sen länge vuxen person blir tillsammans med någon direkt från gymnasiet som aldrig hunnit bygga sig ett eget vuxenliv. Aldrig bott själv, aldrig gjort sina egna bli-vuxen-misstag. 

Men en 25-åring är mest troligt förbi det. Eller borde iaf vara det. Är denne inte det så är det ett mycket större problem än val av en 44-åring pojkvän.

• Anonym (Vadå ok?)

Ok eller inte beror ju helt på relationen, sen vad spelar det för roll för andra, så länge de är lyckliga och mår bra så är det väl bra för dem. Jag har en granne som är 44, hon är gift med en "man" (pojke i mina ögon) som är 22, vad de kan ha gemensamt har jag ingen aning om men de verkar trivas så det är inte mitt problem.

Vem är du i situationen, mannen, kvinnan? Iså fall är det bara att skita i vad andra tycker så länge ni båda trivs i relationen, är du förälder till den yngre kvinnan så hade jag absolut varit lyhörd, hon är fri att träffa vem hon vill men det kan vara bra att vara lite extra vaksam utan att döma, är du en nära vän så samma där, var lyhörd ifall det kommer några varningssignaler men annars låter du dem ha sin relation, man är liksom inte lastgammal bara för att man är över 40 och människor i den åldern (är själv där) har väldigt olika mognadsgrad har jag märkt så om det är en mogen 25åring så är det inte extremt, att han har barn sen tidigare kan ställa till det oavsett ålder men det barnet kanske kan tycka att det är lite jobbigt så pappan bör ju ha en ordentlig konversation och förklara lite djupare än sexualkunskapen i skolan liksom.

Är du någon bekant, kollega etc så ska du bara skita i det helt

• Anonym (Polly Gås)

Jag var I den åldern och hade två barn och var frånskild. 

Jag gifte mig med en man med den åldersskillnaden och vi fick egna barn och var gifta i 15 år.  (Han hade också barn sedan tidigare) 

Då vi redan levde vardag med arbete och familj var åldern inga som helst problem och det var liksom den gemensamma nämnaren vi hade . Sen hade vi såklart andra gemensamma intressen också men förståelsen för småbarnstiden och vardagens pussel var så otroligt skönt att landa i. Det var aldrig tjafs nånstans på den biten 

Det jag dock blir irriterad på är att vi med åldersskillnad i allmänhetens ögon  inte "får" skilja oss , vi bara "ska" vara ihop i evigheter.. medan jämnåriga kan hoppa hit och dit mellan partners och det anses "normalt" att tröttna och tappa intressrt efter några år ...  tappar jag intresset efter några år och skiljer mig så får jag bara höra "vad var det jag sa"... 
    WTF? 

Hur många jämnåriga är gifta i 15 år? Nä just det..... 

• En glad tjej
    Anonym (Anonym undrande) skrev 2025-10-13 11:38:51 följande:

Spontant tänker jag att en 25-årig kvinna som är tillsammans med en 44-åring har daddy issues. För det första kan de inte relatera till samma saker om de pratar barndom till exempel och för det andra kommer han bli gammal när hon fortfarande är "ung". MEN, det kan ju fungera och det är inte upp till mig att avgöra. Dock skulle jag aldrig titta på män i den åldern när jag var 25.
  • Anonym (pieksän K-iina)

Nej, inget jag hade reagerat på. Gemenskaper behöver inte alltid bygga på långsiktighet, gemenskap är något som kan uppstå ur tillfälligheter med, de uppstår och löses upp och omvandlas. Allt behöver inte planeras.

Svar på tråden 44 årig man med 25 årig kvinna