• EpicF

Äldre föräldrar?

Tom Araya skrev 2025-10-15 00:39:25 följande:
    Ja, det anser jag att det är.

Mina föräldrar var 35 och 40 när de fick mig, 10 respektive 12 år senare än mina syskon. Jag hatade att ha så gamla föräldrar och skulle inte utsätta egna barn för det. Max 35 har jag satt som gräns för mig själv och det har jag hållit.
    Gamla föräldrar? 

Att vara 35 respektive 40 när man blir förälder är verkligen inte gammalt. 
  • EpicF

Att som kvinna få barn vid 46 kan vara lite på gränsen, men absolut inte för gammal. Samma med att bli pappa vid 60. 
    Men i det stora hela så beror de på hur man är och hur ens hälsa är. Om man själv kommer att orka. 

Mina farföräldrar var 43 respektive 51 när de fick sista barnet (är över 20 års skillnad mellan min pappa och min farbror, och min farbror är 4 år äldre än mig).
    Men de var otroligt pigga och är det fortfarande. Kan nog säga att min 95-åriga farfar ofta är betydligt piggare än vad jag är som 41 🙈 Även min farmor är pigg för sin ålder. De bor hemma utan hemtjänst och är fortfarande aktiva i både arbetslivet och privat. 

• EpicF
    Anonym (S) skrev 2025-10-17 00:00:53 följande:

Jag tänker inte säga någon gräns men vill ni inte se era barn växa upp?? Finnas för era barn? Hänga med på aktiviteter, se deras utveckling, se dem ta studenten, kanske senare examina, skaffa familj om de vill det?
    Samt ett annat perspektiv att en ung människa inte ska behöva ta hand om sina åldrande föräldrar. Jag dejtade en kille, ensambarn, vars pappa var 74 och killen 23 och förvisso fick pappan cancer men det var väldigt mycket sjukdom, oro, pappa ramlade, ambulans, sjukhus, hjälpa pappa på toaletten, hjälpa pappa när han inte hann till toaletten och slutligen palliativ vård, död och sorg, fixa med transport, begravning etc. Det är kanske en sak om man är säg 50 men killen var ju knappt torr bakom öronen själv.
    Går det att undvika så bör man göra det. Min pappa är 75 och jag har tack gud sluppit det än så länge, men jag vet ju att det kommer komma, men jag är ändå över 40 nu.

Om man ska tänka så, då är det bäst att inte skaffa barn alls. 

En som får barn när denne är 46 kan absolut får uppleva att barnet tar studenten. Det är inte så alla dör vid 60+. 

Idag är det många som lever till 90+. 
  • EpicF
    Anonym (Eva) skrev 2025-10-17 09:39:28 följande:
    Hur menar du med - vill ni inte se era barn växa upp?
    När man är 46 är det inget alternativ att bestämma sig för att få barn vid 26. När man får barn som äldre finns det större risk att inte få uppleva barnbarn, men man kan inte få allt. 
    Den risken finns oavsett i vilken ålder man skaffar barn. 
  • EpicF
    Anonym (inte) skrev 2025-10-17 09:59:04 följande:
    Man har ju alltid möjlighet att avstå om man ser konsekvenserna som alltför stora. Det är ju sällan man blir tvingad att bli gravid, oavsett ålder. 

Konsekvenserna är ju inte bara för en själv, att man missar att få uppleva barnbarn. Utan främst är det ju konsekvenser för barnet, med gamla föräldrar som går bort när barnet fortfarande är ung osv. Man kan inte få allt, men man kan välja bättre eller sämre utifrån barnets behov. 
    Det är ingen rättighet att få barnbarn. Så argumentet att man kanske inte få se sina barnbarn växa upp håller inte. 

Man kanske inte få uppleva barnbarn ens om man får varn vid 18, om ens barn inte önskar egnabarn. 
  • EpicF
    Anonym (inte) skrev 2025-10-17 12:13:28 följande:
    Ja, jag tycker att det kan vara rimligt att tänka noga innan man skaffar barn. Och avstå om det man har att erbjuda barnet är undermåligt. 
    Vem ska bedöma vad som är undermåligt?
  • EpicF
    Anonym (inte) skrev 2025-10-17 15:52:18 följande:
    Om man inte klarar av att bedöma det själv så är det extra oroväckande.

Men det finns många faktorer som gör att det är olämpligt att bli förälder, just nu eller för alltid. Att skaffa barn är ett stort beslut, det ska inte tas lättvindligt och barnets bästa måste ju beaktas i alla steg.  
    Anledningen att jag frågade dig var för att det lät som att du menade att det var fastsatt vad som var undermåligt.... 
    Inte individuellt. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-17 18:35:39 följande:
    Om man har möjlighet är det ju bra att bilda familj lite tidigare. 
    Man ska även vilja bilda familj tidigare. 
Svar på tråden Äldre föräldrar?