Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

arg man, säger till mig att kliva ur bilen..

Hos oss har det varit jag (mamman) som varit engagerad i alla barnens idrotter. Varit tränade i fotboll, skjutsat till det mesta o s v.

Mannen har varit mer som du. Jag hade också blivit sjukt irriterad om han försökte ta en sån här diskussion i bilen.

För så här har det varit hos oss. Barn är personer som lever i nuet. Om det är kul att leka med en kompis, hålla i en telefon, bygga en pärlplatta och nästan vara klar o s v så kan det mycket väl komma ett stön och vill inte när det är dags att åka till träning. Det är vad den som är hemma ser.

Den som åker med barnen till träningen ser barnet där, och på vägen dit och hem. Där ser man om barnet vill träna eller inte. Inte när den behöver bryta upp från något den håller på med.

Man kan om man är lite proaktiv styra så de hinner med kompisar också, för träningar tenderar att vara regelbundna saker.

Det är inte det minsta konstigt att barnen säger till dig när de inte är så sugna på att träna. De vet ju att du kan tänka dig att låta dem slippa. När man själv var barn och ringde hem på en fast lina för att fråga om man fick göra något hände det att man lade på och låtsades att något strulade för att prova igen 5 min senare och hoppas att den andre föräldern svarade. För man visste vem som lät en önska mat, sova hos en kompis, köpte hem godis om man bad, lät en baka så hela köket såg ut som ett slagfält o s v. Hade inget att göra med att man inte vågade. Men man ville optimera sina chanser.

Om han hanterade det bra som slängde av dig. Nej. Men jag kan faktiskt förstå hans frustration i att du valde att ta samtalet som du gjorde.

• cosinus
    Anonym (Py) skrev 2025-10-17 11:38:02 följande:
    Det är inte helt ovanligt att barn till föräldratränare faktiskt inte vågar säga ifrån heller. Jag har sett det i min ursprungsfamilj och nu bland barnens vänner. Även om barnen har kul på plats, kan det finnas annat som de hellre vill göra och hellre ägnar sin tid åt. Tyvärr tenderar tränande föräldrar ganska ofta att inte se det. Om barnen uttrycker att de vill göra annat, bör man ändå ta det på allvar och fundera på vad det beror på och vad man kan göra istället. Inte göra som du gör nu, och benhårt hävda att det bara är i stunden och att de minsann har kul på träningen. 
    Jag hävdar ingenting benhårt.

Men ett barn som inte vill hålla på med sin idrott pratar om det vid andra tillfällen än precis när man ska åka och den gör något eller precis när det råkar dyka upp nåt roligare som krockar.

Har fyra barn där vi provat hur många idrotter som helst genom åren. Vissa har passat barnen bättre än andra. Fotboll var det mest jag som tyckte var kul så där slutade tre av fyra rätt fort. Så nu är jag tränare i en sport jag aldrig hållit på med men som två av fyra valde själv och älskade.

Men att det valt själv och älskar sporten betyder inte att det alltid är tokpeppade varje enskild gång. Det är inte jag heller som tränar bara för min egen skull. 
Svar på tråden arg man, säger till mig att kliva ur bilen..