• Anonym (Oviktig)

Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga

Jag har en sak som jag stör mig mycket på. Jag och min partner är särbos och varit tillsammans några år. Mitt problem är att han inte svarar på SMS som Godnatt, hoppas du får en mysig kväll, saknar dig osv alla följda av hjärta. Han svarar kanske i 20 % av fallen. kan säga att jag skickar denna typ av SMS kanske 3 ggr/månaden.

Ikväll var han på kurs med jobbet och jag ställde en viktig fråga som han svarade på, sen skrev jag att jag inte ska störa mer och hoppades han får en trevlig kväll, det svarade han aldrig på. 

jag tycker detta är otrevligt och nonchalant. Som att man inte bryr sig när någon vill en väl. Känner att jag blir tagen för givet, 

Vad tycker ni? Svarar man på denna typ av SMS?

• Svar på tråden Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga
  • Anonym (Kl)

Fundera noga på vilka andra sätt han bekräftar dig. Känner du att du är nöjd med dem och med relationen, så släpp det här med SMS'en.

• Anonym (jag)
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 01:48:01 följande:

Jag har en sak som jag stör mig mycket på. Jag och min partner är särbos och varit tillsammans några år. Mitt problem är att han inte svarar på SMS som Godnatt, hoppas du får en mysig kväll, saknar dig osv alla följda av hjärta. Han svarar kanske i 20 % av fallen. kan säga att jag skickar denna typ av SMS kanske 3 ggr/månaden.

Ikväll var han på kurs med jobbet och jag ställde en viktig fråga som han svarade på, sen skrev jag att jag inte ska störa mer och hoppades han får en trevlig kväll, det svarade han aldrig på. 

jag tycker detta är otrevligt och nonchalant. Som att man inte bryr sig när någon vill en väl. Känner att jag blir tagen för givet, 

Låter ju rimligt, särskilt om han är upptagen med något.

Jag som inte är uppvuxen med telefon gör ofta så, telefonen är kommunikation, och nån måste ju skicka sista meddelandet så att säga. Jag är mycket i telefon och annan kommunikation i mitt jobb, så när jag är ledig vill jag sålla bland såna kontakter. hellre ett ordentlig samtal än en ständig ström av ovidkommande sms. 

Om du skickar såna meddelanden 3 ggr på en månad och han svarar ibland så skulle jag inte tycka att det är nåt att bry sig om.
  • Anonym (Kvinna)

Måste du ha sån konversation och bekräftelse just via sms? Räcker det inte att han bekräftar dig i telefonsamtal och annat?

Mitt ex är alltid kort i text. Svarar bara om det är absolut nödvändigt, om han ens ser ett sms. Det är sån han alltid varit så är onödigt att ta illa vid sig av, tycker jag.

• Fiona M
    sen skrev jag att jag inte ska störa mer och hoppades han får en trevlig kväll, det svarade han aldrig på. 
    Jag hade också kunnat missa att svara på ett sånt här SMS, särskilt om jag redan pratat med partnern.

Ta upp det om det stör dig, men var också beredd att acceptera hans tänk om du får höra att det inte har att göra med att han dissar dig, utan bara, precis som jag, inte riktigt förstår att det "borde" svaras på.
  • Fiona M

Tycker du på riktigt det här är jämförbart?

Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 07:03:56 följande:

Jag undrar hur han skulle reagera om han i telefonen säger älskar dig, eller godnatt och jag inte svarar? För jag inte är en telefontjej?

• Fjäril kär

För mig låter det som att det finns annat i bakgrunden som skaver och att detta med sms blivit droppen? 

Det är fullständigt orimligt att bli sårad och sur för 3 obesvarade sms i månaden så självklart är det nog andra saker som stör också eller?  

Hur är kommunikationen mellan er i övrigt? Du säger att du får bekräftelse på annat sätt men är du verkligen nöjd som ni har det?  

• Anonym (love you more than...)

Kul när man var tonåring och nyförälskad att skicka sånt men sen växer man upp och då är sånt inte lika viktigt och man kan inte förvänta sig svar, då blir det ett tvång att han skall och sånt är alltid ocharmigt. 

Kul sketch på när man har ett tvång på att svara.

• Anonym (Typiskt)
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 03:10:18 följande:
    Han bekräftar mig på andra sätt. Han Hade ringt nån timme innan igår. meb Det stör mig så mycket, tar två sekunder att svara. Bör jag ta upp det?
    Läste din TS igen och såg nu att det inte var så farligt. Det är f.ö. vanligt att folk inte svarar på sms eller mess idag, inte ens inom förhållanden. Så jag ändrar mig och lutar åt det Fjäril kär skriver ovan. Tagga ner på känsligheten.
  • Anonym (Oviktig)
    Fiona M skrev 2025-10-17 08:36:34 följande:

Tycker du på riktigt det här är jämförbart?

Ja nästan i alla fall. varför ska det vara skillnad? Det är något riktat direkt till den personen, lika som muntligen. 
  • Anonym (Oviktig)
    Anonym (jag) skrev 2025-10-17 08:09:21 följande:
    Låter ju rimligt, särskilt om han är upptagen med något.

Jag som inte är uppvuxen med telefon gör ofta så, telefonen är kommunikation, och nån måste ju skicka sista meddelandet så att säga. Jag är mycket i telefon och annan kommunikation i mitt jobb, så när jag är ledig vill jag sålla bland såna kontakter. hellre ett ordentlig samtal än en ständig ström av ovidkommande sms. 

Om du skickar såna meddelanden 3 ggr på en månad och han svarar ibland så skulle jag inte tycka att det är nåt att bry sig om.

Och jag känner att eftersom det är så sällan så har det inte blivit slentrian eller tvång som någon skrev, då tycker jag nog man kan ge sin partner två sekunder och svara tack. eller godnatt. Eller ett hjärta.  

Svar på tråden Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga