• Anonym (Oviktig)

Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga

Jag har en sak som jag stör mig mycket på. Jag och min partner är särbos och varit tillsammans några år. Mitt problem är att han inte svarar på SMS som Godnatt, hoppas du får en mysig kväll, saknar dig osv alla följda av hjärta. Han svarar kanske i 20 % av fallen. kan säga att jag skickar denna typ av SMS kanske 3 ggr/månaden.

Ikväll var han på kurs med jobbet och jag ställde en viktig fråga som han svarade på, sen skrev jag att jag inte ska störa mer och hoppades han får en trevlig kväll, det svarade han aldrig på. 

jag tycker detta är otrevligt och nonchalant. Som att man inte bryr sig när någon vill en väl. Känner att jag blir tagen för givet, 

Vad tycker ni? Svarar man på denna typ av SMS?

• Svar på tråden Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga
  • EnAnonumius
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 18:54:42 följande:

Som jag skrev i ett senare inlägg så skrev jag fel där, menade svarat mig, inte bekräfta mig. 

jag tycker man svara om någon önskar trevlig helg eller om någon önskar mig en trevlig kväll. Känns otrevligt annars. Men egentligen är det ju skitsamma. Något jag tycker är viktigt tycker inte du är viktigt, och nåt du tycker är viktigt tycker inte jag är viktigt. Men utifrån svaren i denna tråd är jag ett ufo som tycker det är märkligt, och det var Lite det jag ville veta 

Okey, då rättar jag det..

Du skriver ju det själv att man är olika, det som är viktigt för dig behöver inte vara viktigt för mig..  Så långt är jag med dig och även håller med dig. 

Det man däremot kan undra över, som är då pudelns kärna, varför accepterar du inte att din partner är olik dig, när det kommer till detta med SMS? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Oviktig)
    EnAnonumius skrev 2025-10-17 19:34:18 följande:
    Okey, då rättar jag det..

Du skriver ju det själv att man är olika, det som är viktigt för dig behöver inte vara viktigt för mig..  Så långt är jag med dig och även håller med dig. 

Det man däremot kan undra över, som är då pudelns kärna, varför accepterar du inte att din partner är olik dig, när det kommer till detta med SMS? 

Jag kan ju tycka att i en relation behöver man anstränga sig för att ens partner ska må bra. Och om en sån enkel sak som att svara på ett SMS, som de allra flesta människorna gör av ren artighet, skulle få ens partner att må bra tycker inte jag det är högt ställda krav. 

jag gör ju massa saker för min partner som jag vet han mår bra av men som jag inte lägger vikt vid, eller ens själv mår bra av, för att möta hans behov. 

• Anonym (Hmm)

Du stör dig antagligen på det av någon anledning. Som att det får dig att känna att du saknar bekräftelse.  

Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att jag tror det dels skulle kunna bero på att du känner dig åsidosatt, att han inte (som du upplever det) skickar några gulliga meddelanden till svar, som skulle lugna dig. 

Anledningen att jag tror så är för att det påminner mig om mitt äktenskap, sista åren innan skilsmässa. 
    När min fru var iväg på nåt med jobbet eller liknande, sov borta eller var på fest, eller konferens. Så visade hon inget intresse av att skriva till mig. Och jag gjorde lite som du, i hopp om att få svar. Skrev, nu ska jag inte störa längre. Ha det så trevligt, saknar dig. Eller nåt sånt.

För att svaret skulle lindra min oro om att hon kanske var otrogen. 
    En oro som sen visade sig stämma... 

Så, fundera på om inte ditt behov av svar bottnar lite i nån sån oro. 

Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 18:58:07 följande:
    Det är det som gör att jag reagerar extra nu. Men han gör även detta när det är väldigt bra, så det har inget med det att göra, däremot kan jag bli extra känslig när jag inte vet riktigt var jag har honom. Saknar dig, absolut, men nu önskade jag bara honom en trevlig kväll och då kan man skriva tack tillbaka. 

Han ringde mig nu, kommit hem från kursen. Och är som vanligt. Så han tänker inte på detta tror jag men det triggar mig mycket. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 20:10:36 följande:

jag gör ju massa saker för min partner som jag vet han mår bra av men som jag inte lägger vikt vid, eller ens själv mår bra av, för att möta hans behov. 

Som vad?
  • EpicF

Men vad är det du vill att han ska svara? 

Det är inge alltid sms går att svara på. 

• nihka

Jag förstår din irritation. Jag tycker att man alltid svarar på tilltal oavsett om det är öga mot öga, telefon, mejl eller sms. Sedan kan det inte alltid bli en omedelbar respons. Det är väl grejen med mejl och sms att man mer kan välja tillfället att svara.

Om jag var dig skulle jag skulle sluta skicka sådana sms eftersom det gör dig irriterad och troligtvis lite ledsen att inte få någon respons.

Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 01:48:01 följande:
    Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga

Jag har en sak som jag stör mig mycket på. Jag och min partner är särbos och varit tillsammans några år. Mitt problem är att han inte svarar på SMS som Godnatt, hoppas du får en mysig kväll, saknar dig osv alla följda av hjärta. Han svarar kanske i 20 % av fallen. kan säga att jag skickar denna typ av SMS kanske 3 ggr/månaden.

Ikväll var han på kurs med jobbet och jag ställde en viktig fråga som han svarade på, sen skrev jag att jag inte ska störa mer och hoppades han får en trevlig kväll, det svarade han aldrig på. 

jag tycker detta är otrevligt och nonchalant. Som att man inte bryr sig när någon vill en väl. Känner att jag blir tagen för givet, 

Vad tycker ni? Svarar man på denna typ av SMS?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Oviktig)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-10-17 20:16:03 följande:

Du stör dig antagligen på det av någon anledning. Som att det får dig att känna att du saknar bekräftelse.  

Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att jag tror det dels skulle kunna bero på att du känner dig åsidosatt, att han inte (som du upplever det) skickar några gulliga meddelanden till svar, som skulle lugna dig. 

Anledningen att jag tror så är för att det påminner mig om mitt äktenskap, sista åren innan skilsmässa. 
    När min fru var iväg på nåt med jobbet eller liknande, sov borta eller var på fest, eller konferens. Så visade hon inget intresse av att skriva till mig. Och jag gjorde lite som du, i hopp om att få svar. Skrev, nu ska jag inte störa längre. Ha det så trevligt, saknar dig. Eller nåt sånt.

För att svaret skulle lindra min oro om att hon kanske var otrogen. 
    En oro som sen visade sig stämma... 

Så, fundera på om inte ditt behov av svar bottnar lite i nån sån oro. 

Tack.. ledsen du fick uppleva otrohet.. tror du kan ha rätt i vissa delar. 
  • Anonym (Oviktig)
    EpicF skrev 2025-10-17 21:50:53 följande:

Men vad är det du vill att han ska svara? 

Det är inge alltid sms går att svara på. 

Tack. Tack detsamma. Det ska jag! 
  • EnAnonumius
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 20:10:36 följande:

Jag kan ju tycka att i en relation behöver man anstränga sig för att ens partner ska må bra. Och om en sån enkel sak som att svara på ett SMS, som de allra flesta människorna gör av ren artighet, skulle få ens partner att må bra tycker inte jag det är högt ställda krav. 

Men han valde ju att ringa dig efter kursen. Är det inget värt något för dig? Utan du sitter och irriterar dig för att han inte svarade på SMS:et. 

Inget i det jag sagt eller skrivit säger emot att man inte skulle anstränga sig för att få sin partner att må bra. Dock så gäller ju det båda vägarna inte bara ena vägen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Orsaker)
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 15:59:41 följande:

Eller är det rimligt att svara eftersom det inte är något som jag skriver tvångsmässigt varje kväll. 

självklart kan det vara andra saker som spökar, att jag reagerar på detta nu och inte så mycket förr, eller u perioder. Men , varför är det min reaktion det är fel på? Han gör inget fel alls i att inte bekräfta mig? Handen på hjärtat, hur många av er hade tyckt det var okej beteende vid en konversation mellan en vän eller familjemedlem, att inte svara något när någon skriver godnatt eller ha en trevlig kväll.  

Jag gör inte det ( ens med min familj, släkt). Jag svarar kanske långt senare om jag inte glömmer bort det. Om jag jobbar så jobbar jag, och då ligger mitt fokus där, Det kan ha kommit in folk och börjat prata, och då hinner jag inte svara.

Hur tror du sånt gick till innan mobilen? Då kunde man inte skicka meddelanden i tid och otid. 

För mig betyder oftast ?jag ska inte störa mer? att personen avslutat samtalet.
  • Anonym (Stämmer bra)
    Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 18:54:42 följande:

Som jag skrev i ett senare inlägg så skrev jag fel där, menade svarat mig, inte bekräfta mig. 

jag tycker man svara om någon önskar trevlig helg eller om någon önskar mig en trevlig kväll. Känns otrevligt annars. Men egentligen är det ju skitsamma. Något jag tycker är viktigt tycker inte du är viktigt, och nåt du tycker är viktigt tycker inte jag är viktigt. Men utifrån svaren i denna tråd är jag ett ufo som tycker det är märkligt, och det var Lite det jag ville veta 

Håller med i det fetstilta. Det hör till vanlig god ton om inte annat.
  • Anonym (Att svara)

Jag skulle kunna skriva ett väldigt långt svar, men har funderat en stund nu och tänker summera mina tankar.
    Det kan vara så att han får dig känna sig tagen för givet utan att han själv inser det, så lyft din upplevelse i det här med honom.

Om han tar till sig av det du känner och värnar om er relation behöver han bara börja svara kort på dina SMS.

Jag har flera anställningar och personliga åtaganden i min vardag men upplever att 5 sekunder finns över till att svara t.ex detsamma hjärtat.

Det krävs oftast väldigt lite för att få sin kvinnliga partner att känna sig uppskattad, åtråvärd och älskad. Och det ger väldigt mycket tillbaka.

• Annnnnso

Min första tanke? ?har han drag av autism??.
    ibland kan autism eller autistiska drag yttra sig som en sådan fyrkantighet, att frågor ska följas av svar. Ingen fråga - då finns inget att svara på.
    Är han regelstyrd i något annat sammanhang?

• Anonym (Okej)

Jag tror det är fler saker som fattas i relationen som gör att du känner tomrummet så starkt.
    Mitt ex tex var väldigt kärleksfull i ord, men visade mig typ inte så mycket utöver det.
    min nurvarande partner är väldigt icke uttrycksfull på sms, känns nästan som man skriver med sin storebrorsa typ, men jag känner han kärlek mycket mer. allt har ju o göra med hur man känner i överlag i förhållandet.
    jag hade nog bara frågat enkelt, varför svarar du inte på vissa SMS, tycker de är lite tråkigt.

• Anonym (Förstår dig)

En kvinna som är likadan, säger att hon inte svarade för att det inte var en fråga. Helt likgiltig och oempatisk. Ännu värre när jag ställer typ tre frågor och får inget svar, sen skriver hon själv en helt annan fråga, utan att ha svarat på mina!?? 

• Anonym (Typiskt)

Hmm.. kurs med jobbet och han svarade inte på "Ha en trevlig kväll" och svarar bara för övrigt på 20% av sms:en. Det lutar nog åt att han har träffat någon annan, du vet, "möten" och sånt.

• Anonym (Typiskt)
    Annnnnso skrev 2025-10-18 11:49:22 följande:

Min första tanke? ?har han drag av autism??.
    ibland kan autism eller autistiska drag yttra sig som en sådan fyrkantighet, att frågor ska följas av svar. Ingen fråga - då finns inget att svara på.
    Är han regelstyrd i något annat sammanhang?

Är det verkligen så smart att blanda in diagnose-spekulation i det hela. Det är ganska tydligt att han har "möten" med någon annan kvinna.
  • EpicF
    Anonym (Typiskt) skrev 2025-10-18 19:27:05 följande:
    Är det verkligen så smart att blanda in diagnose-spekulation i det hela. Det är ganska tydligt att han har "möten" med någon annan kvinna.
    Och hur är det tydligt?

Ts partner är dålig på att svara på sms. Många män pch kvinnor kan vara det utan att de träffar andra. 
  • Anonym (Hmm)

Tack, det var såklart jobbigt. Men har sedan dess fått uppleva en massa positivt i livet, och med en ny väldigt fin kärlek!

Jag tycker mig ana ett bekräftelsebehov, att du åtminstone vill att han ska ge bekräftelse att han tänker på dig fast han är iväg på kurs eller vad det nu må vara. 

Kanske är det så enkelt att han fokuserar på det, eller kanske vill känna sig fri, när han inte är hemma. 

I vissa sammanhang fick ju ja uppleva det, med exet... hur fri hon ville känna sig. Det är ju jobbigt att tänka på sin partner där hemma om man går i otrohetstankar, lockad av nån annan. 

Så... jag tror en viss oro av något sådant slag kan vara en av orsakerna att du skickar sådana sms och hoppas få svar, gärna ganska snabbt också. 

Men det är en ond cirkel, för partnern kan uppleva det som kontrollerande, och söka sig ännu mer ifrån dig. 

Bättre prata ut ordentligt, hemma i lugn och ro. Finns det oro för otrohet, eller att din man/partner är på väg att glida ifrån dig. Känner han att du är för "needy"?

Bättre ta tag i sånt. Jag ångrade mest efteråt att jag inte tog tag i min tydliga känsla av att nåt var fel tidigare, och hade kunnat komma fram till att det bästa var att avsluta relationen, och gå vidare. Ifall det ligger nåt i misstankarna/känslorna. 

Anonym (Oviktig) skrev 2025-10-17 22:41:47 följande:
    Tack.. ledsen du fick uppleva otrohet.. tror du kan ha rätt i vissa delar. 
  • Tow2Mater

Skulle inte heller svara på sådant. Men brukar ibland sätta en tumme upp for att bekrafta mottaget och läst. Aven i Teams chat på jobbet verkar det vara det rätta att gora om man vill hålla sig väl med en del kollegor, det beror på person.

Svar på tråden Min partner svarar inte på SMS som inte är en fråga