• VandrandeRiddaren

Varför är alla så deppiga idag?

Det känns som att alla jag känner nu går runt med tunga problem, ångest, depression, isolering, osv. Jag blir så frustrerad!! Vad beror allt det här på? Varför är vi så olyckliga?

• Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?
  • Anonym (Kvinna)

Tror att sociala medier och alla krav det för med sig är en del av problemet. Folk jämför sig med människors fasad utåt och ser dagligen dexfå som lyckats bäst. Förr räckte det att t ex vara mamma medan man nu ska vara lyckad på så mångs olika sätt. Allt från att se bra ut på selfies till att ha ett rikt socialt liv.

• Anonym (Kvinna)

Partner och vänker ska också vara bra på alla sätt, annars ska de rensas bort enligt attityden idag. Tror att det leder till mer ensamhet. 

• Jesper f

Vi lever för Amerikaniserade liv där allt "ska" vara på ett framgångsrikt och glättigt sätt - men det finns ingen "mat" för själen. Livet innehåller både svåra och stora frågor/episoder - och de går inte bara att skjuta framför sig/undan. Ingen kommer komma med en färdig konceptlösning "detta är ditt liv - här är din lyckliga mening med det", utan man måste lära sig medan - och det kräver att man stannar upp och reflekterar - inte minst på sig själv, och det görs inte i någon utsträckning alls, inte MINST tack vare alla våra sociala medier som bara hetsar på "framgångsrikheten" i våra liv, fast det inte är så. Ingen lever per automatik ett 100% framgångsrikt och lyckligt liv, utan det måste du arbeta på att hitta vad som är DIN lösning och koncept som fungerar. 

• Anonym (Frida)

Krig, inflation, gängkriminalitet, våldsbrott har ökat, vi överlevde en världsomvälvande pandemi för några år sedan, mycket osäkerhet överlag.

• Anonym (en ung vuxen)
    Anonym (Frida) skrev 2025-10-21 11:48:53 följande:

Krig, inflation, gängkriminalitet, våldsbrott har ökat, vi överlevde en världsomvälvande pandemi för några år sedan, mycket osäkerhet överlag.

Plus det finns inga jobb, det finns "inga bostäder", utbildning är pengar i sjön, är man ung blir man utskälld för sin existens av gamlingar, är man gammal blir man utskälld för att man är out of touch med ungdomars situation, oav oav.
  • Anonym (Serne)
    VandrandeRiddaren skrev 2025-10-21 01:27:06 följande:
    Varför är alla så deppiga idag?

Det känns som att alla jag känner nu går runt med tunga problem, ångest, depression, isolering, osv. Jag blir så frustrerad!! Vad beror allt det här på? Varför är vi så olyckliga?

Vad umgås du med för folk egentligen. Nästan alla jag känner mår bra.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (en ung vuxen) skrev 2025-10-21 17:03:15 följande:
    Plus det finns inga jobb, det finns "inga bostäder", utbildning är pengar i sjön, är man ung blir man utskälld för sin existens av gamlingar, är man gammal blir man utskälld för att man är out of touch med ungdomars situation, oav oav.
    Plus att det är svårt att få till en riktig kontakt med människor idag jämfört med tidigare. Allt ska ske över nätet, vilket såklart är jättebra att man kan ta möten digitalt om man inte har möjlighet att närvara, att saker kan ske över mejl etc, men när man blir bemött som om man vore spetälsk bara för att man försöker småprata är det mindre trevligt.

Och man måste hela tiden akta sig för alla dessa aspirerande influencers som tror de är jordens mittpunkt och om man råkar hamna i bakgrunden till deras videos ska man hängas ut för att man var en "npc" som förstörde hela wannabe-influencerns liv.
  • Postman

Jag tror att många inte har några genuina intressen längre som de bygger sina liv kring. Folk är inte heller så genuint intresserade av sitt jobb. De flesta är rätt ytliga, flyktiga och fast i ett kritiskt tänkande som drar ner dem i lättare depressioner. Vår media spär på detta genom sina domedagsprofetior och det ständigt negativa nyhetsflödet. 

Går vi till våra politiker är det samma typ av tugg, bara problem, ert fel, ditt fel, problem, problem och problem. Aldrig något om lösningar, framtidstro, byggande av välfärden osv. 
    Vi måste börja se lösningarna och inte bara leta efter problemen. 

Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?