• VandrandeRiddaren

Varför är alla så deppiga idag?

Det känns som att alla jag känner nu går runt med tunga problem, ångest, depression, isolering, osv. Jag blir så frustrerad!! Vad beror allt det här på? Varför är vi så olyckliga?

• Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?
  • Anonym (Nicklas)
    Anonym (R) skrev 2025-10-22 07:01:49 följande:
    Du låter mer traumatiserad än lycklig. När du var barn sökte du också kontakt med andra människor med avsikten att ge och få kärlek. Det är så människan är skapad och när hon får leva på detta sätt blir hon också lycklig.

Sedan kan saker hända på vägen som märker oss och gör oss bittra och besvikna och detta måste vi förhålla oss till. Men någon väg till lycka är det inte.
    Realist, dom flesta är egoister och falska. Titta bara på hur många svarar i denna tråd. Så nä, hon är nog rätt observant. Vi mäter och bedömer dessutom folk efter deras tillgångar och ekonomisk status .

Alla människor har dock olika behov. Eller går du seriöst runt som vuxen människa och tror att allt är som i en Disney film. Bara man hittar någon och blir kär så löser sig allt. Alla vill inte ha någon. En del mår och är lyckligare på egen hand.

Lycka är inte en sak och samma för alla. Du tänker väldigt begränsat. 
  • Anonym (Nicklas)
    Tow2Mater skrev 2025-10-22 23:29:53 följande:
    Ingen kommer tvinga dig. Du kan ju jobba med att  leverera mat mellan de olika skyddsummen då kanske.
    Man behöver ingenting alls, upp till var och en. Alla människor ser till sig själva redan nu
  • Tow2Mater
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-10-22 23:34:52 följande:
    Man behöver ingenting alls, upp till var och en. Alla människor ser till sig själva redan nu
    Fast sitter folk i skyddrum är det krig och då förväntas du och alla som bor i landet faktist att bidra till försvaret på ett eller annat sätt, om inte militärt så civilt.
  • Anonym (Beror på)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-22 09:35:10 följande:
    Helt otroligt att ens tänka tanken att det stora problemet om det blir krig är att man måste sitta med okända människor i ett skyddsrum.....
    Om det blir krig lär vi alla behöva hjälpa varandra.
    Så då ska alla hjälpas åt, jag är sjukt allergisk emot falskhet. Att ens dagen slå undan benen på folk, för att i nästa... nej det är inte min grej. Sådant blir jag rätt äcklad av.

Jag har ett fantastiskt arbete som innebär att jag har friheten att arbeta på egen hand. Vilket jag är mycket tacksam för.

Mitt "problem" är inte ett problem

Jag har ingen lust och kommer heller inte dela något utrymme med främlingar. Har noll intresse av att integrera med folk som jag inte brytt mig om innan och vice versa

Jag har klarat mig helt själv väldigt länge, och vet vad jag ska göra. Vill inte ha någon hjälp av andra och dom får ingen av mig heller. Precis som det varit innan i samhället.  Sådan falskhet får andra ägna sig åt
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (R) skrev 2025-10-22 07:01:49 följande:
    Du låter mer traumatiserad än lycklig. När du var barn sökte du också kontakt med andra människor med avsikten att ge och få kärlek. Det är så människan är skapad och när hon får leva på detta sätt blir hon också lycklig.

Sedan kan saker hända på vägen som märker oss och gör oss bittra och besvikna och detta måste vi förhålla oss till. Men någon väg till lycka är det inte.
    Eller så har jag blivit rikare i min förståelse av människors natur. Och nej du,. det trauma jag upplevt. Ska jag aldrig tillbaks till.

Finns inte en endaste man på denna jord som kan få mig känna igen. Män ska hålla sig borta ifrån mig, lika mycket som jag undviker dom.  Och mitt mående är bättre utan män. Litar generellt inte på människor, speciellt inte på män. Dessutom ser dom bara på kvinnor som objekt. Dom kan endast älska skönheten. Inget annat .

Kärlek är inte en lösning för alla. Den kan tvärtom leda till lidande för en del. Har aldrig varit så stark och mått så bra som nu. Att vara immun emot män är det bästa som hänt mig. Så mycket problem jag slipper dessutom 

Människor är det som gjorde mig sjuk, ironiskt nog. En del kan spela det där falska spelet. Men dom flesta bryr sig mer om status än människan bakom
  • Anonym (Serne)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-10-22 23:14:19 följande:
    Eller så är du väldigt naivt? Det finns mycket saker med Sverige som går fel. Det är dessutom stor skillnad på att vara realistisk och negativ.

Man kan linda in sig i hur mycket trygghet som helst. Det betyder inte att saker som att fattigdomen ökat dubbelt upp på bara 4 år eller att vi hade det bättre på 80-90 talet än nu. Det fanns inget hot om krig när jag växte upp . Att det blir mindre sant. Även om nog många kör den taktiken för att "orka" rent mentalt .
    Nej, det är du som fokuserar på fel sak.

Det du nämner är inget hinder för att skapa ett bra liv för en själv och sin omgivning. Det är det man ska fokusera på. Inte massa olika problem man inte behöver lösa. 

Vad spelar det för roll att fattigdomen går upp när det är lätt att bli rik med ett rikt umgänge?

Vad spelar det för roll att det finns teoretisk möjlighet till krig när det inte är krig. Att oroa sig för saker som inte hänt är bland det mest korkade man kan göra.
  • Anonym (Serne)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-10-22 23:18:29 följande:
    Det här var genuint det töntigaste jag hört på länge. Ändå lever vi individualismens tid? Alla är egoister. Vart fan är dessa lag som stöttar svaga samhällsgrupper i samhället som ett ex,? Du lever i ett icke solidariskt samhälle redan nu 

Vilket skitsnack på ren svenska haha 
    Töntigt eller inte. Det är sant.

Du ser inte dessa lag eftersom omgivningen uppenbarligen inte vill bilda lag med dig. Ambitiösa människor man kan lita på vill bilda lag med andra ambitiösa människor man kan lita på. Det är så man bygger nätverk.

Att människan skulle vara egoister är rent nonsens. Människan är ett flockdjur och tänker på flocken i första hand. Att bilda en bra flock är en av grundstenarna för att bygga förutsättningar för ett välmående liv.

Att vissa inte förstår detta och lever individualistiskt förändrar inte detta. Det är istället en förklaring till varför vissa mår dåligt. En människa som bara tänker på sig själv kommer att må dåligt.
  • Anonym (R)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-10-22 23:33:16 följande:
    Realist, dom flesta är egoister och falska. Titta bara på hur många svarar i denna tråd. Så nä, hon är nog rätt observant. Vi mäter och bedömer dessutom folk efter deras tillgångar och ekonomisk status .

Alla människor har dock olika behov. Eller går du seriöst runt som vuxen människa och tror att allt är som i en Disney film. Bara man hittar någon och blir kär så löser sig allt. Alla vill inte ha någon. En del mår och är lyckligare på egen hand.

Lycka är inte en sak och samma för alla. Du tänker väldigt begränsat. 
    Du verkar vara fånge i reptilhjärnan. Det finns ett liv bortom kamp- och flyktresponsen där människor inte primärt är potentiella hot utan istället kan hjälpa dig att fylla dina grundläggande mänskliga behov. 

Men du har rätt i att djupt introverta människor eller människor inom autistspektrat inte alltid behöver medmänniskor att förhålla sig till på samma sätt som många andra. Men detta är ändå en ganska begränsad grupp av människor.
  • Anonym (R)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-10-23 00:13:11 följande:
    Eller så har jag blivit rikare i min förståelse av människors natur. Och nej du,. det trauma jag upplevt. Ska jag aldrig tillbaks till.

Finns inte en endaste man på denna jord som kan få mig känna igen. Män ska hålla sig borta ifrån mig, lika mycket som jag undviker dom.  Och mitt mående är bättre utan män. Litar generellt inte på människor, speciellt inte på män. Dessutom ser dom bara på kvinnor som objekt. Dom kan endast älska skönheten. Inget annat .

Kärlek är inte en lösning för alla. Den kan tvärtom leda till lidande för en del. Har aldrig varit så stark och mått så bra som nu. Att vara immun emot män är det bästa som hänt mig. Så mycket problem jag slipper dessutom 

Människor är det som gjorde mig sjuk, ironiskt nog. En del kan spela det där falska spelet. Men dom flesta bryr sig mer om status än människan bakom
    Jag håller med om att vi lever i en fallen skapelse men det betyder inte att ondskan regerar på jorden. Kärlek är möjlig även för dig. Du måste bara hitta säkra människor att förhålla dig till och sedan försöka jobba med de känslomässiga upplevelser som gjort dig så illa. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Beror på) skrev 2025-10-22 23:59:10 följande:
    Så då ska alla hjälpas åt, jag är sjukt allergisk emot falskhet. Att ens dagen slå undan benen på folk, för att i nästa... nej det är inte min grej. Sådant blir jag rätt äcklad av.

Jag har ett fantastiskt arbete som innebär att jag har friheten att arbeta på egen hand. Vilket jag är mycket tacksam för.

Mitt "problem" är inte ett problem

Jag har ingen lust och kommer heller inte dela något utrymme med främlingar. Har noll intresse av att integrera med folk som jag inte brytt mig om innan och vice versa

Jag har klarat mig helt själv väldigt länge, och vet vad jag ska göra. Vill inte ha någon hjälp av andra och dom får ingen av mig heller. Precis som det varit innan i samhället.  Sådan falskhet får andra ägna sig åt
    Där jag bor , i nybyggd stadsdel finns inte skyddsrum över huvud taget. Närliggande stadsdelar har inte så det räcker. Själva idén att vi skall sitta i skyddsrum är ju lite orealistisk. Vi är inte Ukraina som har skyddsrum i varje hus. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Serne) skrev 2025-10-23 03:50:57 följande:
    Töntigt eller inte. Det är sant.

Du ser inte dessa lag eftersom omgivningen uppenbarligen inte vill bilda lag med dig. Ambitiösa människor man kan lita på vill bilda lag med andra ambitiösa människor man kan lita på. Det är så man bygger nätverk.

Att människan skulle vara egoister är rent nonsens. Människan är ett flockdjur och tänker på flocken i första hand. Att bilda en bra flock är en av grundstenarna för att bygga förutsättningar för ett välmående liv.

Att vissa inte förstår detta och lever individualistiskt förändrar inte detta. Det är istället en förklaring till varför vissa mår dåligt. En människa som bara tänker på sig själv kommer att må dåligt.

Absolut är det så. Det viktigaste nätverket är storfamiljen. Men man kan också bygga nätverk med andra man inte är släkt med. Nära vänner. Arbetskamrater. Grannar.

Men storfamiljen är det viktigaste. Alla de barn och barnfamiljer som krisar i Sverige idag skulle behöva stöd från mormor, morfar, farmor och farfar. 

Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?