• VandrandeRiddaren

Varför är alla så deppiga idag?

Det känns som att alla jag känner nu går runt med tunga problem, ångest, depression, isolering, osv. Jag blir så frustrerad!! Vad beror allt det här på? Varför är vi så olyckliga?

• Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?
  • Anonym (Ensamhet)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-10-21 23:03:30 följande:

Kan hålla med om att samhället förändrats, och att det är någon slags atmosfär som lagt sig. Mycket känns som att det var en före och nu, en efter tid efter hela Covid.

Toppat med massa andra problem som krig, gängvåld etc.. Osäkrare tider. Sociala medier är en slags cancer enligt mig själv.

Samtidigt vill jag inte låta glättig. Men jag mår rätt bra själv. För sig är jag frivilligt ensam och trivs med det. Så jag känner mig bättre rustad än andra människor som har ett behov av andra, att vara älskad, ha vänner etc . Jag går mycket på  egen maskin och klarar mig själv med allt i mitt liv. Dessutom har jag sett och upplevt för mycket i mitt liv, för att kunna få visst saker med människor "osett". Det går inte att lita på någon i dagens samhällen.  Men det passar mig utmärkt. Jag vet exakt vad jag har andra människor.

Jg ser till mig själv och sköter mitt , så får andra göra det dom vill. Jag håller mig på min sida. Jag har Dessutom noll social media. Vilket förmodligen hjälpt till att stärka min mentala hälsa.

Blir det krig, kommer jag sköta mig själv med. Jag har en plan, och det involverar inte att sitta och trycka med massa främlingar i ett skyddsrum. 

Särskilt efter covid skulle jag säga. Svenskar har aldrig varit så osociala och okontaktbara som under pandemin och efter den. Går du fram och pratar spontant med en människa på stan idag undrar de om du är berusad eller kanske psykopat. Saker har förändrats väldigt mycket under 15 års tid och särskilt sedan smartphones kom runt 2010. Nu är skärmlivet det dominerande och mobilen åker upp så fort man har tråkigt eller väntar på något. 

Bra att du trivs med att leva ensam, det kommer många att behöva vänja sig vid att göra, så det är bra om fler ensamma förbereder sig på att livet kan komma att fortsätta vara ensamt och inte förvänta sig att få napp på Tinder e.t.c.

Bra att du har en plan även vid krig. Jag tror det är många som har skräck för att bli instängda i ett skyddsrum tillsammans med en massa okända människor, det är ju något man vill undvika till varje pris.
  • Anonym (Ensamhet)
    Anonym (Serne) skrev 2025-10-22 05:57:03 följande:
    Vissa har det där i sina huvuden.

Vi har aldrig förr haft så bra förutsättningar att vara lyckliga. Många är det också 

Sedan har vi de som sprider negativitet omkring sig och sedan blir förvånade när deras omgivning mår dåligt. Det blir en självuppfyllande profetia för dessa destruktiva umgängen. 
    Exakt. Det finns två sidor av myntet. För den som tar vara på de möjligheter som finns kan livet bli avsevärt mycket bättre och lyckligare. Men många är för lata och bekväma för att ta tillfällen i akt eller söka efter vilka möjligheter som finns och ta tillvara på dessa. Att fastna vid skärmen är allt för lätt och det är det slentrianbeteendet som måste brytas om en reell förändring ska kunna ske i människors liv.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ensamhet) skrev 2025-10-22 09:22:51 följande:
    Särskilt efter covid skulle jag säga. Svenskar har aldrig varit så osociala och okontaktbara som under pandemin och efter den. Går du fram och pratar spontant med en människa på stan idag undrar de om du är berusad eller kanske psykopat. Saker har förändrats väldigt mycket under 15 års tid och särskilt sedan smartphones kom runt 2010. Nu är skärmlivet det dominerande och mobilen åker upp så fort man har tråkigt eller väntar på något. 

Bra att du trivs med att leva ensam, det kommer många att behöva vänja sig vid att göra, så det är bra om fler ensamma förbereder sig på att livet kan komma att fortsätta vara ensamt och inte förvänta sig att få napp på Tinder e.t.c.

Bra att du har en plan även vid krig. Jag tror det är många som har skräck för att bli instängda i ett skyddsrum tillsammans med en massa okända människor, det är ju något man vill undvika till varje pris.
    Helt otroligt att ens tänka tanken att det stora problemet om det blir krig är att man måste sitta med okända människor i ett skyddsrum.....
    Om det blir krig lär vi alla behöva hjälpa varandra.
  • Anonym (Ensamhet)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-22 09:35:10 följande:
    Helt otroligt att ens tänka tanken att det stora problemet om det blir krig är att man måste sitta med okända människor i ett skyddsrum.....
    Det finns de av oss som har cellskräck och får panik av att vara i stängda utrymmen, särskilt om det samtidigt pågår ett krig.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Ensamhet) skrev 2025-10-22 09:22:51 följande:

Tror du har rätt tyvärr.

Jag är så otroligt orolig för min son som är tonåring just nu. Ska han leva ensam resten av livet för att han inte är 2 meter lång och har ett 6-pack och en miljon på banken. Jag tänker uppmuntra honom att hitta en livskamrat i något annat land. Varför stanna här där alla är deppade? 
  • Anonym (Nicklas)
    Anonym (Serne) skrev 2025-10-22 05:57:03 följande:
    Vissa har det där i sina huvuden.

Vi har aldrig förr haft så bra förutsättningar att vara lyckliga. Många är det också 

Sedan har vi de som sprider negativitet omkring sig och sedan blir förvånade när deras omgivning mår dåligt. Det blir en självuppfyllande profetia för dessa destruktiva umgängen. 
    Eller så är du väldigt naivt? Det finns mycket saker med Sverige som går fel. Det är dessutom stor skillnad på att vara realistisk och negativ.

Man kan linda in sig i hur mycket trygghet som helst. Det betyder inte att saker som att fattigdomen ökat dubbelt upp på bara 4 år eller att vi hade det bättre på 80-90 talet än nu. Det fanns inget hot om krig när jag växte upp . Att det blir mindre sant. Även om nog många kör den taktiken för att "orka" rent mentalt .
  • Anonym (Nicklas)
    Anonym (Serne) skrev 2025-10-22 06:00:45 följande:
    Nej, man ska lära sig vilka människor man kan lita på och bilda olika relationer med dessa individer. Med tiden bildar man ett lag som utklassar en individ i alla avseenden.
    Det här var genuint det töntigaste jag hört på länge. Ändå lever vi individualismens tid? Alla är egoister. Vart fan är dessa lag som stöttar svaga samhällsgrupper i samhället som ett ex,? Du lever i ett icke solidariskt samhälle redan nu 

Vilket skitsnack på ren svenska haha 
  • Anonym (Nicklas)
    Anonym (Ensamhet) skrev 2025-10-22 09:25:19 följande:
    Exakt. Det finns två sidor av myntet. För den som tar vara på de möjligheter som finns kan livet bli avsevärt mycket bättre och lyckligare. Men många är för lata och bekväma för att ta tillfällen i akt eller söka efter vilka möjligheter som finns och ta tillvara på dessa. Att fastna vid skärmen är allt för lätt och det är det slentrianbeteendet som måste brytas om en reell förändring ska kunna ske i människors liv.

Ingen av er verkar vara läskunniga eller förstå innebörden av frivillig ensamhet. Det är . människor som mår bra och dom är verken negativa eller deppiga.

Snarare ett sundhetstecken att man ifrågasätter sin omgivning i dessa tider. Fan vad falska människor är i detta land alltså haha 
  • Anonym (Nicklas)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-22 09:35:10 följande:
    Du missar hela poängen, hon påpekar folks falskhet i detta land. Vi tycker det är helt ok att arbetslösa  och sjuka ska straffas hårdare, bli hemlösa etc.

Men så fort det blir krig, då minsann ska vi hjälpa och ställa upp för varandra. Fy fan 

Personen vill undvika människor , hon vet vad dom går för .
  • Tow2Mater
    Anonym (Ensamhet) skrev 2025-10-22 12:50:09 följande:
    Det finns de av oss som har cellskräck och får panik av att vara i stängda utrymmen, särskilt om det samtidigt pågår ett krig.
    Ingen kommer tvinga dig. Du kan ju jobba med att  leverera mat mellan de olika skyddsummen då kanske.
Svar på tråden Varför är alla så deppiga idag?